• cj2

Har förskolan något solskyddsansvar?

Nu är sommaren här, och solen med den. Jag smörjer in mina barn varje morgon med solskyddskräm. Jag frågade på deras förskola förra veckan om dom kunde hjälpa barnen att smörja sig. Här kommer konversationen med förskolepedagogen:

cj2: Hej, du jag undrar om ni hjälper barnen att smörja in sig med solkräm.
    FP: Nej, det får ni göra hemma.
    cj2: Ja, det är klart att vi gör det hemma innan vi kommer hit, men jag tänkte på efter dom varit på toa och tvättat sig eller så, och att man ska smörja på nytt skydd ibland under dagen.
    FP: Nej det kan vi inte hjälpa till med, och så noga tvättar dom ju inte händerna, dom använder ju bara vatten.

Jag blev så förvånad av hennes sista mening att jag bara vände mig mot mina barn, "Här ställer jag solkrämen, kan ni försöka att komma ihåg att smörja in er ibland."

Men har förskolepersonalen inget ansvar i detta? I mina ögon är solskyddskräm lika relevant som tex varma kläder i vintertider, och jag måste väl kunna lita på att dom hjälper till med vantar och mössa?

Hur går det till på er förskola?

• Svar på tråden Har förskolan något solskyddsansvar?
  • TaSe

På vår förskola har det varit tvärtom. Personalen har på vårkanten påmint mig (och andra också såklart) att det är bra om barnet har solskydd på sin hylla.

• NathalieMio
    TaSe skrev 2013-05-16 08:19:34 följande:
    På vår förskola har det varit tvärtom. Personalen har på vårkanten påmint mig (och andra också såklart) att det är bra om barnet har solskydd på sin hylla.

Samma på vår förskola. Dom smörjer barnen minst en gång per dag å jag smörjer på morgonen. Kan tillägga att barnen bara går 15 timmar i veckan, därför smörjer fröknarna bara 1 gång
    Nathalie-06, Mio-08, Milla-11
  • Apopan

Jag skulle hellre se att de såg till att mitt barn inte var ute i direkt solsken allt för länge, och att en kanske stannar inne den tiden på dagen då det gassar på som mest. Det en själv kan göra är ju att sätta på barnet heltäckande kläder samt en hatt :)

• ellanbellan

På vår förskola så har dom för någon vecka sen skrivit ut lappar till alla föräldrar om att vi bör lämna solhattar/kepsar och solkräm till våra barn att ha på förskolan. Kan tycka det är lite oansvarigt att inte hjälpa/påminna barnen om solskydd. Men har ingen aning om det ingår i deras ansvarsområden eller ej.

090707 kärlek
  • Mercurialis

Vi smörjer in barnen på morgonen. Under dagen bättrar personalen på solskyddet med hjälp av den solskyddskräm som finns i barnens fack. 

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • RöttÄrSött

Förskolan ska ge en god omvårdnad och där anser jag att solskydd kommer in! Vi ber föräldrarna smörja hemma på morgonen (men har någon glömt smörjer vi dem) men också att ha en flaska på hyllan för att fylla på efter lunchen.

Det är som att smörja vid blöjbyten, byta blöja och kläder!

• Duckan

Vår fsk smörjer inte och nu får vi inte ens ha en tub på barnets hylla så de kan smörja själva. Ganska irriterande.

• Gladskit
    TaSe skrev 2013-05-16 08:19:34 följande:

Samma när min son gick på förskolan. Där var de snarare så bra på att smörja att krämen tog slut då man lånade till barn som inte hade. Men hellre det, det bjuder jag på, än att de ska brännas i solen.
  • emmakatta
    Duckan skrev 2013-05-16 08:48:15 följande:
    Vår fsk smörjer inte och nu får vi inte ens ha en tub på barnets hylla så de kan smörja själva. Ganska irriterande.

Men varför får ni inte ens ha solskydd på barnens hylla? Det låter ju helt horribelt
Svar på tråden Har förskolan något solskyddsansvar?