• Anonym (hjälp)

Gruppboende/personlig assistent utan utbildning... TIPS!!!

De enda sommarjobb jag lyckas få är som personlig assistent eller på gruppboende. I det området. Tyvärr så är det varken ett intresse eller något jag har erfarenhet av men jag måste ha det jobbet för pengarnas skull. Ett plus i den här röran är att jag har löjligt lätt för att lära mig nya saker så det ska inte bli några problem, och kanske finner jag det roligare än vad jag tror

Mina frågor är
    Är det något jag bör läsa på om när jag nu har tid?
    Hur är det att arbeta med människor som lider av autism? Hur gör man???
    Hur ska jag som bäst förbereda mig?
    "Funktionsförhindrade"? Vad menas med det egentligen? Downs syndrom? Mer? Psykiskt sjuka, ingår dessa i den gruppen?

Lite allmänt vad jag bör veta... Vill inte vara sämst på mitt jobb.
    PANIK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• Svar på tråden Gruppboende/personlig assistent utan utbildning... TIPS!!!
  • Mine18

Sök på funktionsnedsättningar grupp boende eller liknande, eller ring till din chef och fråga vilka diagnoser som förekommer så du kan förbereda dig, jag hade nog tipsat dig att läsa på lite om autism ds osv för att du ska veta hur du ska göra/ vara och vad du inte ska göra när du arbetar med dem.
    Jag har nästan färdig utbildad usk och skulle verkligen vilja arbeta på grupp boende' ett riktigt givande arbete, tror du kommer trivas

• Sweet life

Finns inget som heter funktionsförhindrade. Funktionshinder eller funktionsnedsättning heter det.

Jag hade ingen erfarenhet när jag jobbade en sommar på ett gruppboende för vuxna med lättare utväcklingsstörningar. Det var downs, olika hjärnskador.

Fråga chefen vilka nedsättningar det handlar om och läs på om dessa.

Just autism är väldigt brett och ingen är den andra lik. Men det är viktigt med rutiner och att man gör som planerat, varje gång.!

• Anonym (olika.)

Min dotter är funktionshindrad. Hon har asperger men är normalbegåvad. Eller ja, superintelligent på vissa saker och normalbegåvad på andra. Sociala kontakter har hon inte mycket till övers för dock.

Funktionshindrad behöver alltså inte betyda att de är begåvningssvaga eller har svårt att gå etc. Antagligen förekommer flera diagnoser dit du ska men som ovanstående sa, ring chefen och fråga vilka så du kan förbereda dig. Det ger et jäkligt seriöst och bra intryck!

• Mine18

Precis som förra skrev, de ger ett jävligt bra intryck om du ringer och frågar!! Och sen är de bra om u förbereder dig för de boendes skull, de ska ju bli omhändertagna så bra de går tycker jag :)

• Frida Ø

Säger som dom andra, ring din chef och fråga hur han/hon tycker du kan förbereda dig.

Fick själv jobb som personlig assistent utan utbildning eller erfarenhet, satt på min arbetsintervju och sa rätt ut att jag inte hade någon som helst insikt i vad utvecklingsstörningar innebar, eller vad autism eller epilepsi ens var för något, hade ju ett hum men inte djupare kunskap än så.
    Jag fick jobbet för att dom tyckte det var viktigt att man lärde känna brukarna utifrån deras behov och inte vad man tror funktionsnedsättningen innebär.

Tror alltså inte du behöver veta så jättemycket, för du lär dig det när du behöver det.

• Anonym (Mamma)

Jag som mamma och anhörig till ett funktionsnedsatt barn tycker det är synd och skam hur boendena tar in vikarier helt utan kunskap. Dock inget illa ment mot dig TS eller någon annan.

• Anonym (PA)

Jag jobbar som personlig assistent. Jag tycker det är skit att ta in folk som bara tänkt jobba i en kort period som tex sommaren. Det krävs.ofta otroligt mycket energi både från brukaren, assistenterna och anhöriga/familjen för att skola in en ny assistent. Då.är.det.väldigt tråkigt om man känner att assisteten "bara fick det här jobbet och behöver pengar" det är människor vi talar om- som ofta behöver.hjälp i de mest intima situationerna. Tänk på det. För övrigt håller jag med tidigare, ring och fråga vilka diagnoser du kommer stöta på. fråga om de boende mm. Konstigt är dock att du inte fått mer sådan info kan jag tycka.

• Anonym (chef)
    Anonym (Mamma) skrev 2013-05-17 03:16:07 följande:
    Jag som mamma och anhörig till ett funktionsnedsatt barn tycker det är synd och skam hur boendena tar in vikarier helt utan kunskap. Dock inget illa ment mot dig TS eller någon annan.

Jag är enhetschef inom LSS och är en av dessa personer som rekryterar outbildad personal på sommaren, inte för att jag vill utan för att jag inte har något val. Skulle jag inte göra det så skulle jag inte kunna bevilja den ordinarie personalen någon semester och det är, som du säkert vet, olagligt. Min verksamhet befinner sig på liten ort och det finns helt enkelt inte utbildad personal att tillgå i den utsträckningen under sommaren.

Ts, det första som du verkar behöva förstå är att personer med funktionsnedsättning är individer precis som du och jag. De ÄR inte sin funktionsnedsättning, utan de är människor som råkar ha en funktionsnedsättning.

Det är ungefär som att du skulle jobba i en skolklass och fråga hur tioåringar är och det fanns en mall att ALLA tioåringar är så och så.... och det vet du antagligen att så är det inte.

Ring och prata med din blivande chef (vem vet....det kanske är jag    ) och fråga vilka olika funktionsnedsättningar som kan förekomma, bara så du har ett litet hum om vad de innebär. Men framför allt förutsätter jag att du ska gå bredvid några pass på det ställe där du ska jobba i sommar. Dessa pass ska du utnyttja till att försöka lära känna personerna och vilka egenskaper var och en har och hur du på bästa sätt bemöter individerna på deras villkor.

Det jag kan lugna dig med är att LSS är ett oerhört givande arbete och jag tror genuint att du kommer få en fin sommar med många härliga skratt i fina människors sällskap.
  • Anonym (Boendestödjare)
    Anonym (PA) skrev 2013-05-17 04:16:55 följande:
    Jag jobbar som personlig assistent. Jag tycker det är skit att ta in folk som bara tänkt jobba i en kort period som tex sommaren. Det krävs.ofta otroligt mycket energi både från brukaren, assistenterna och anhöriga/familjen för att skola in en ny assistent. Då.är.det.väldigt tråkigt om man känner att assisteten "bara fick det här jobbet och behöver pengar" det är människor vi talar om- som ofta behöver.hjälp i de mest intima situationerna. Tänk på det. För övrigt håller jag med tidigare, ring och fråga vilka diagnoser du kommer stöta på. fråga om de boende mm. Konstigt är dock att du inte fått mer sådan info kan jag tycka.
    Jaha, men hur ska man lösa sommarbemanningen då om inte med korta vik?

Jag tog jobbet för att jag behöver pengar. Alla behöver pengar, du också. Alla älskar inte att vara PA eller vårdare på LSS-boende eller boendestödjare. Men alla behöver vi pengar....
  • Kya

Anonym (PA)
    Och hur hade du tänkt lösa sommarn utan några vikarier? Du vet, det är de som möjliggör semester för oss. Eller vill du jobba året runt?
    Även om man inte känner att vården är ett kall och att florence nightingale är ens största idol kan de allra flesta människorna ta ett jobb seriöst och jobba så gott de kan.

• Anonym (L)

Jag tycker inte du ska ringa och fråga. Vi har fullt upp och chefen med, egentligen kommer de nog bli jätteirriterade på dig och undra vad för idiot som anställts som inte ens kan lista ut hur man gör jobbet. Iof, du kan fråga vilken typ av klientel ditt boende har, men fråga inte hur man ska göra jobbet.

Om du oroar dig mycket så skulle du kunna låna kurslitteraturen för undersköterska. Läs Specialpedagogik 1 och Vård och Omsorgsarbete 1 (om du fått ett jobb som innebär mycket omvårdnad). Det är inte fantastisk läsning, men det är lite grunder i alla fall. Och sen får du gå bredvid innan du ska börja arbeta på riktigt. Det är då du ska fråga saker.

• Sweet life
    Anonym (L) skrev 2013-05-17 09:01:01 följande:
    Jag tycker inte du ska ringa och fråga. Vi har fullt upp och chefen med, egentligen kommer de nog bli jätteirriterade på dig och undra vad för idiot som anställts som inte ens kan lista ut hur man gör jobbet. Iof, du kan fråga vilken typ av klientel ditt boende har, men fråga inte hur man ska göra jobbet.

Om du oroar dig mycket så skulle du kunna låna kurslitteraturen för undersköterska. Läs Specialpedagogik 1 och Vård och Omsorgsarbete 1 (om du fått ett jobb som innebär mycket omvårdnad). Det är inte fantastisk läsning, men det är lite grunder i alla fall. Och sen får du gå bredvid innan du ska börja arbeta på riktigt. Det är då du ska fråga saker.
    Vart står det att hon ville fråga hur man gör jobbet? Hon vill veta vad de olika nedsättningarna är.

• Anonym (PA)
    Anonym (Boendestödjare) skrev 2013-05-17 07:38:36 följande:
    Jaha, men hur ska man lösa sommarbemanningen då om inte med korta vik? Jag tog jobbet för att jag behöver pengar. Alla behöver pengar, du också. Alla älskar inte att vara PA eller vårdare på LSS-boende eller boendestödjare. Men alla behöver vi pengar....

Det gör man bäst genom att anställa de som.kan jobba helger och andra "ströpass" för att sen hoppa in som vik vid sommaren och kring andra.högtider . Sen att du tog der jag skrev som negativt mot dig må så vara.
Svar på tråden Gruppboende/personlig assistent utan utbildning... TIPS!!!