Hur är det att arbeta som förskollärare?
Som rubriken lyder.. Funderar på att byta arbetsbana så här vid 35 år ålder och utbilda mig till det.
För- nackdelar? Bästa och sämsta med yrket?
Tacksam för svar!
Som rubriken lyder.. Funderar på att byta arbetsbana så här vid 35 år ålder och utbilda mig till det.
För- nackdelar? Bästa och sämsta med yrket?
Tacksam för svar!
puff..
Nackdelar: sjuka kollegor och svårt att få vikarie... Fördelar: hur många tecken får man skriva här på familjeliv?? Det är ett ooooootroligt stimulerande arbete.. Jag skrattar ofta. Nä alltså det går inte att beskriva med ord hur bra det är att arbeta som förskollärare... Just do it!!
nackdelar: hög ljudnivå, mkt sjuk (speciellt i början), stressigt i många moment. fördelar: barn är kul- du får dig många skratt! , det är givande på alla sätt, man är ute mkt- specieelt nu på.sommaren- underbart! man blir kreativ o barn på nytt i sinnet :)
Hur det är? Det är fantastiskt roligt och ett väldigt tacksamt yrke. Att komma till jobbet varje dag och mötas av glada barn är det absolut bästa som finns. Det är utmanande och ämnesöverskridande vilket jag tycker är kul. Man får hålla på med matte, språk, lek, naturvetenskap, teknik osv osv.
Men det är också psykiskt påfrestande i hög grad. Dels för att man ofta känner sig handfallen i många situationer med barnen, med gruppen, med föräldrar, med chefer, med kollegor.
Det krävs att man har en positiv anda, har fullt med energi, ordningsam, strukturerad, flexibel, öppen, socialt kompetent och framförallt - älskar barn.
Instämmer med övriga - det är roligt med barnen, varierande, jag gillar verkligen att få vara ute flera timmer/dag året om.
På minussidan finns stressen, känslan av otillräcklighet att man inte hunnit möta alla barn varje dag, att det läggs på fler och fler arbetsuppgifter utan att det tillförs resurser. Ständiga besparingar, större och större barngrupper samtidigt som personalen i praktiken minskar eftersom de är upptagna med annat (möten, planering, utbildning, pappersarbete, dokumentation...) Vi får inte ta in vikarier. Och lönen är låg för att vara en högskoleutbildning på 3 år.
Nackdelarna med att jobba som förskollärare - Sliter på kroppen, stressigt, hög ljudnivå, mer o mer tid måste läggas vid "skrivbordet" (dokumentationer, utvärderingar m.m.) tid som tas från barnen. Beroende på vart i Sverige man arbetar är lönen rätt dålig. Alla föräldrakontakter är inte roliga......
Fördelar - Att få följa barnens utveckling o se dem växa i olika situationer både mentalt o fysiskt, att veta att just JAG gör en stor insats o betyder mycket för barnen o deras lärande. Barn är fantastiska :) Man har roligt varje dag! Mycket skratt o mycket kramar!
Efter 9½ år som förskollärare älskar jag fortfarande mitt jobb!
Men man är bara människa o ibland är man skit-trött på det också ;)
Har du jobbat på förskola nån gång? Vikarierat?
Åh tack för alla svar!
Jag har inte jobbat på förskola innan men jag har två barn i förskoleålder. Plus att jag jobbat mycket med barn i andra sammanhang. Jag har en musiklärarutbildning och undervisat barn i musik.
Jag följde med en dag med min äldsta dotter på hennes förskola och jag blev så glad av se hennes fina pedagoger och deras "brinn" för barnen. Jag älskar barn och har väldigt lätt för att få kontakt med barn så jag fick för mig att det skulle kunna vara nåt gör mig..
Vad är lönen ungefär? Jag bor i Stockholm..
Inte utan att man blir lite avis på stockholmslönerna. Själv ligger jag på 24000 efter 18 år. Vet då ingen som ligger upp mot 30 000. Skellefteå kommun sjunker i lönestatistiken :(
Finns inget överskott på förskollärare heller, de flesta blir erbjudna jobb redan innan de gått ut utbildningen. Konstigt det där...