• Neomba

Bra kvällsrutiner, hjälp!!!

Hej. Vår tjej är dryga två penicillin sover fortfarande i våran säng. Varje kväll tar det va 2 Tim att då henne att somna då vi ligger bredvid henne. Men känner att detta inte är bra för verken henne eller oss men vet inte hur jag ska ta mig ur det. Gjort några halv tappra försök tidigare Jon har eget rum och egen säng där hon i perioder har sovit iaf halva natten men har även då fått ligga bredvid henne tills hon somnat och detta tar vanligtvis hela kvällen. Så någon där ute som vet eller har råda råd fällande bra kvällsrutiner?! Det optimala hade ju varit om hon kunde somna själv i sin säng och att detta inte tog flera timmar. Är det bästa att sitta bredvid tills hon somnar eller ska man försöka lägga henne och gå ut och upprepa detta tills hon till slut ger upp och somnar eller hur har/hade ni gjort? Detta håller på att göra mig tokig så snälla hjälp!!

• Svar på tråden Bra kvällsrutiner, hjälp!!!
  • Neomba

Ser att det va väldigt felstavat och knasigt, jäkla mobil!!! Men hoppas att ni ändå fattar grundfrågan! =)

• En blå giraff

Men ni kanske lägger henne för tidigt om det tar 2 timmar innan hon somnar? Jag ligger också bredvid min son som snart är 2 år, men det är max 45 minuter. Oftast tar det bara 10-20 minuter innan han somnar. 

Så prova lägg henne senare eller minska dagsömnen är mitt tips. 

• Flickan och kråkan

Tar det två timmar så är hon inte trött. Jag tippar på att hon fortfarande sover middag om det tar så lång tid. Plocka dagsvilan. Det brukar man ofta behöva gör när de är runt 2 .

• bonäslina

har inget tips, bara sympati...har en son som är likadan...men tyvärr så ni som säger att de inte är trötta...min son är lustrött...men har alltid varit "jobbig" med sömnen...antingen läggningen eller vaknande på nätterna...så TS jag känner med dig iallafall

• Mamma till 3

Jag lägger min 4-åring och 5-åring runt 19.30 varje vardag. Vi har sammaa rutiner med mat, tvätt, bad, tandborstning och dyl.
    Min 5-åringa son somnar va 21.30 varje kväll och dottern på 4 innan kl 20.
    Orsaken är inte att han är piggare utan att han tar längre tid innan han kan varva ner.
    Man får hitta sätt som gör att de lätt kan varva ner.
    Båda 2 har blivit vana vid att jag sitter hos dem men för 1 år sen så slutade jag med det. Pojken har en iPod som han varvar ner till mesans jag sitter i soffan så dottern ser mej. När hon sover säger jag till pojken att det är 5 min kvar och spela.
    Då läser vi en saga och sen pratar vi lite hur dagen har varit. Hn får välja 2 sånger som vi ANT sjunger eller lyssnar på youtube. Sen är det killa rygg som gäller. Efter en stund slutar jag men ligger kvar bredvid honom. Då somnar han.
    Som sagt var, man får hitta sitt sätt!
    Hoppas ni hittar erat! Lycka till!! :)

• Neomba

Tack alla! Skönt man inte är ensam! Har minskat dags sömnen till 1 Tim ganska nyligen men inger direkt resultat. Men hon är väldigt trött på dagen går knappt att hålla henne vaken efter kl 14 har testat men kanske ska vara mer bestämd på den punkten!? Annars brukar hon lägga sig ca 19.30 om somnar då runt 21.30 och på vardagar ringer klockan kl 06 om på helgerna så sover hon kanske till 07 sällan längre.. Vaknar kortare på natten inga långa stunder men ändå aldrig sovit en "hel" natt än.

• Flickan och kråkan
    Neomba skrev 2013-05-16 22:33:54 följande:
    Tack alla! Skönt man inte är ensam! Har minskat dags sömnen till 1 Tim ganska nyligen men inger direkt resultat. Men hon är väldigt trött på dagen går knappt att hålla henne vaken efter kl 14 har testat men kanske ska vara mer bestämd på den punkten!? Annars brukar hon lägga sig ca 19.30 om somnar då runt 21.30 och på vardagar ringer klockan kl 06 om på helgerna så sover hon kanske till 07 sällan längre.. Vaknar kortare på natten inga långa stunder men ändå aldrig sovit en "hel" natt än.
    Har hon passerat 2 år och sover en timme på dagen så är det där du har svaret på era långa kvällsnattningar vid 19.30. Antingen får ni låta hennes sova på dagen och senarelägga nattningen eller plocka bort dagsvilan.
  • En blå giraff

Prova att minska dagsömnen till 30 minuter och lägg henne vid kl 20. Kanske kan det fungera?

Svar på tråden Bra kvällsrutiner, hjälp!!!