• susannapanna

Ekparkett överallt: träslag på möbler?

Vi har precis flyttat till en relativt nybyggd bostadsrätt som har en fin ekparkett på golvet genom alla rum. Vi är jättesugna på att investera i lite nya möbler, men jag är lite rådvill över val av träslag. 

Några av möblerna vi kikat på är vita och det är ju inget stort problem, men vi vill gärna blanda upp med lite riktigt trä för att inte få en så "klinisk" look. 

Frågan är därför:

Vad passar bäst till ekgolven - ljust trä (typ björk eller ask), ek ("ton i ton") eller mörkare trä (t ex valnöt)???

• Svar på tråden Ekparkett överallt: träslag på möbler?
  • Nyfniken83

Jag skulle hålla mig borta från trä... Men om ni verkligen vill ha trämöbler så kör på ek.. Alla andra träslag e fula... Enligt mig! Eller mörkbehandlat trä kan ju också funka..

• Whitetrash86

Vi har ljust trä på bord och hyllor (bok) och ljust tyg sofforna i v-rummet. Tycker det se bra ut.

• Tonårsmamman1

Jag tycker inte om att det går i ton i ton för mycket, gillar mer när det bryter av. Men har man en matta under t ex ett matbord så bryter det ju lite och då går det bra tycker jag. Sedan är jag inte så förtjust i just ek, gillar mer björk. Men det är ju en smaksak.

• susannapanna
    Nyfniken83 skrev 2013-05-16 20:29:24 följande:
    Jag skulle hålla mig borta från trä... Men om ni verkligen vill ha trämöbler så kör på ek.. Alla andra träslag e fula... Enligt mig! Eller mörkbehandlat trä kan ju också funka..
    Jag är inte lika anti-trä som du...

Tänker dock inte ställa in några stora ek-schabrak, utan funderar mest kring saker som hyllplan till String-hylla etc. Mindre detaljer.  

• susannapanna
    Whitetrash86 skrev 2013-05-16 20:29:51 följande:
    Vi har ljust trä på bord och hyllor (bok) och ljust tyg sofforna i v-rummet. Tycker det se bra ut.
    Har ni också ekparkett? Skulle vara roligt att se hur det blev!

Du får gärna skicka mig en bild om du har...  susannapanna@hotmail.com

• susannapanna
    Tonårsmamman1 skrev 2013-05-16 20:33:43 följande:
    Jag tycker inte om att det går i ton i ton för mycket, gillar mer när det bryter av. Men har man en matta under t ex ett matbord så bryter det ju lite och då går det bra tycker jag. Sedan är jag inte så förtjust i just ek, gillar mer björk. Men det är ju en smaksak.
    Jag har varit inne på björk ett tag, jag med. Krispigt ljust, liksom. Men är rädd att det skär sig med golvet... 
  • lovingyou

Bor själv i ett hus byggt -60 och har ekparkett i nästan hela huset . Vi har har lite olika träslag i olika rum, och tyckter väl själv att det mesta passar till golven,. Det är helheten i inredningen som gör det! Vi har ek i vardagsrummet men bryter av med mörkare träslag i detaljer som tex stringhyllan. Annars gör sig vita möbler fint mot golvet, om man inte vill ha trä alls. Du ska inreda ditt hem så att DU trivs, för då blir resultatet bäst!

mammas älskling 120710
  • JL12

Vi har ekparkett och matbordet är vitt underrede/bordsskiva i ek. Passar super! Soffbord + tv-möbel är i "ek", typ laminat eller vad det heter, blir alldeles för mkt. Tyvärr är det möbler somsambon hade innan vi träffades som han vägrat byta ut även om han börjar ge med sig nu iaf med soffbordet ;)Så en kombo av vitt och ek tycker jag passar jättefint :)

Svar på tråden Ekparkett överallt: träslag på möbler?