• Anonym (Vilma)

gravid,hur bli det med min fp?

Hejsan! Har just fått veta att jag är gravid.Jag jobbar deltid men söker heltidsjobb. Jag ska få barn i januari 2014.
    Om jag får ett heltidsjobb men ej hinner jobba där mer än någon månad innan jag är föräldrarledig, hur blir det då med min föräldrarpenning?? 

• Svar på tråden gravid,hur bli det med min fp?
  • Försäkringskassan

Hej,

Det är i allmänhet din aktuella inkomst som ligger till grund för din sjukpenninggrundande inkomst. Den kan också beräknas på en tidigare arbetsinkomst. Men Försäkringskassan kan i regel bara ta hänsyn till arbetsinkomster som:

beräknas pågå under minst sex månader eller är årligen återkommande.

Årsinkomsten beräknas med hjälp av din totala lön före skatt. Förutom lön kan även andra ersättningar i pengar räknas med i årsinkomsten. Det gäller till exempel ersättning vid obekväm arbetstid,
    vikariatstillägg och provision

Så säg att du skulle få en fast tjänst med mindre än 6 månader kvar till barnets födelse så kan man styrka varaktigheten/avsikten med ett arbetsgivarintyg om tillsvidareanställning och kan få tillgodo se sig den inkomsten för sin SGI trotts att man inte hunnit arbeta sex månader eller mer.

Hälsningar

Carola, handläggare

• Anonym (Vilma)
    Försäkringskassan skrev 2013-05-17 09:33:33 följande:

Hej,

Det är i allmänhet din aktuella inkomst som ligger till grund för din sjukpenninggrundande inkomst. Den kan också beräknas på en tidigare arbetsinkomst. Men Försäkringskassan kan i regel bara ta hänsyn till arbetsinkomster som:

beräknas pågå under minst sex månader eller är årligen återkommande.

Årsinkomsten beräknas med hjälp av din totala lön före skatt. Förutom lön kan även andra ersättningar i pengar räknas med i årsinkomsten. Det gäller till exempel ersättning vid obekväm arbetstid,
    vikariatstillägg och provision

Så säg att du skulle få en fast tjänst med mindre än 6 månader kvar till barnets födelse så kan man styrka varaktigheten/avsikten med ett arbetsgivarintyg om tillsvidareanställning och kan få tillgodo se sig den inkomsten för sin SGI trotts att man inte hunnit arbeta sex månader eller mer.

Hälsningar

Carola, handläggare

Okej, tack för svaret. :) Var på er hemsida kan jag hitta mer info om detta? Länka gärna :) 
  • Anonym (Vilma)

Försäkringskassan skrev 2013-05-24 08:52:30 följande:
    Hej!

Jag länkar till hemsidan:

www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/.../

Mer att läsa finns i vår Vägledning om sjukpenninggrundande inkomst: 

www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/ce9d...

Hälsningar
    Gerd, handläggare

Tack! Ska kolla in sidorna....har även hört någonstans att man ska hinna jobba 8 månder(heltid) innan barnet föds för att på sgi på heltid, stämmer det eller är det alltid sex månader som gäller?? 
    Försäkringskassan skrev 2013-05-24 08:52:30 följande:
    Hej!

Jag länkar till hemsidan:

www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/.../

Mer att läsa finns i vår Vägledning om sjukpenninggrundande inkomst: 

www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/ce9d...

Hälsningar
    Gerd, handläggare

• Försäkringskassan

Hej!

För att bestämma SGI så är det 6 månader som gäller men för ersättning för föräldrapenning när man väntar barn så gäller 240- dagars villkoret vilket blir 8 månader.

För att man ska få utbetalning enligt sin årsinkomst (SGI) för de första 180 dagarna som man tar ut för barnet så ska man uppfylla 240- dagars villkoret.
    240- dagars villkoret innebär att man tittar 240 dagar före beräknad förlossning att man har haft en ersättning på minst 180 kr /dag. 

Hälsningar
    Hugo, handläggare 

Svar på tråden gravid,hur bli det med min fp?