• nillse

Ni som jobbar inom psykiatrin (graviditetspenning)

Ni som sökt graviditetspenning har ni blivit beviljade eller fått avslag på ansökan?

Jag arbetar på ett LSS boende för vuxna med psykiatriska funktionsnedsättningar (schitzofreni mm). jag har skrivet en ansökan och min chef har gjort sin del. Kan inte omplaceras då alla enheter har liknande arbete och brukare. Söker alltså pga hot och våld. Min arbetsgivare förbjuder mig inte att arbeta men tycker att jag borde få graviditetspenning och har motiverat väl i sin del av ansökan varför jag borde gå 60 dagar innan beräknad förlossning.

• Svar på tråden Ni som jobbar inom psykiatrin (graviditetspenning)
  • Klycka

Jag jobbar i ett LSSboende utan möjlighet till omplacering till andra arbetsuppgifter än vård och gick hem i vecka 14 så det ska nog inte vara några problem. Vid våld eller hot om våld är det inte de sista 60 dagarna som gäller utan hela graviditeten (jag talade inte om förrän v 14, därav jag inte gick hem förrän då) lycka till

• liten giraff

Jobbar inom rättspsykiatrin. Fick beviljat utan problem. Min chef skrev i 60 dagar men när det är våld och hot så kan de välja hur tidigt som helst i graviditeten, det är individuellt. Ett tips är att skicka med ett brev där man beskriver en vanlig dag på jobbet och vad man kan utsättas för, utifall om de skulle vilja att man kompletterade med det så är det redan klart :)

• nillse

Tack tjejer för svar!

Jag blir ju inte förbjuden av min arbetsgivare att jobba men han tycker jag ska få graviditetspeng pga risken för hot och våld. Hur var det för er? blev ni förbjudna att arbeta?

Idag har jag skickar in ansökan med detaljrik arbetsplatsbeskrivning både från mig och från min arbetsgivare. Nu håller jag tummarna för att detta går vägen.  

• Februari

Jag jobbar som säljare sjuksköterska på PIVA och har blivit avstängd från jobbet från och med tre månader innan BF och har ansökt om graviditetspenning. Jag skickade in för en och en halv vecka sedan och väntar nu på svar. Om jag får det beviljat kommer jag nog ta lite semester också och sluta jobba i vecka 25-26 ungefär. Om jag inte får det beviljat vet jag inte vad jag gör med tanke på att jag blir avstängd från arbetet..

• nillse

Du borde ju absolut få med tanke på att du är avstängd.

Jag känner mig osäker när det gäller min egen del då jag inte är förbjuden att arbeta men ändå utsatt för hot och våld vilket gör att även min arbetsgivare tycker jag ska gå hem med graviditetspenning 60 dagar innan BF. Tänkte om FK inte beviljar då jag inte är avstängd.  

• Februari

Inte säljare sjuksköterska utan bara sjuksköterska förstås ;) Skriver från mobilen så det blir lite knas ibland :)

• liten giraff

Jag trodde det var det enda man kunde välja att kryssa i, att bli avstängd alltså när det inte handlar om fysiskt betungande arbete. Och blir man avstängd så finns det ju goda själ till det och tror inte FK struntar i det. Det är nog ingen tvekan om att det blir beviljat :)

• Mad as snow

Enligt lagen om gravida och ammande i arbetslivet är din arbetsgivare skyldig att omplacera dig. Din arbetsgivare får inte riskera din hälsa, inte under några omständigheter. Jag arbetar också inom den här typen av verksamheter och det är arbetsgivarens skyldighet att ordna detta. Om det sedan resulterar i att du går hemma med lön, ägnar dig åt att plantera tomatfrön eller sortera kuvert istället för dina vanliga arbetsuppgifter, så må det vara hänt. Arbetsgivaren är också skyldig att göra en riskbedömning och upprätta en plan för dig så fort du meddelar att du är gravid. En riskbedömning på papper alltså. 

Gällande gravidpenning så har jag inte en aning, men just detta med arbetsgivarens skyldigheter är jag rätt insatt i och din arbetsgivare får inte bara bolla över ansvaret. 

• Mad as snow

(nu låter det förstås som att du och din arbetsgivare är överens och att det är graviditetspenning du vill ha, inte omplacering - men jag har stött på så många som inte inser arbetsgivarens faktiska skyldigheter i detta)

• LinneaJosie

Som mad as snow är inne på ska ag i detta fall antingen omplacera dig eller stänga av dig. Chefen lär få påbackning av FK, då säker arbetsmiljö helt och hållet är arbetsgivarens ansvar.

Svar på tråden Ni som jobbar inom psykiatrin (graviditetspenning)