• Anonym (Need some help!)

Gå ner i vikt 1000 kcal / dag?

Hej! Jag är 1,73 lång och väger ca 74 kilo, och nu ska det bli ändring på det! Jag har laddat ner en app till min telefon där jag i 3 dagar nu räknat kalorier, och försöker hålla mig runt 1000 per dag. Lite för lite, jag vet, men det är ju upp till mig. Mår jag dåligt av det längre fram får jag ändra på det då.

Nu till frågan: är det möjligt att dra ner på kalorier och gå ner i vikt, även om man inte tränar? Självklart försöker jag ta mig tiden att röra på mig också, men det blir inte så ofta då jag både studerar på heltid och jobbar. En kort promenad till och från jobbet blir det varje dag iallafall. När jag är hemma om kvällarna är jag oftast precis slut.

Vad säger ni? Funkar det? Ge mig lite tips! Helst på gott och nyttigt snacks som man kan äta, samt ge mig era berättelser om när ni gick ner i vikt! Hur lång tid tog det? Vad gjorde ni? Särskilt intresserad är jag av er som gick ner utan att röra på er så mycket! =) TACK PÅ FÖRHAND! =)

• Svar på tråden Gå ner i vikt 1000 kcal / dag?
  • Myran 08

Du kommer svälta din kropp och då spar kroppen på energin som ges. DUMT!!! Sedan frågar du om folk som har gjort en resa där man inte rört på sig så mycket. 

Men för att få kroppen att må bra, behöver den mat (för att orka förbränna) och förbruka extra kcal via motion för det ska vara större utgifter än inkomster men inte på TOK för lite inkomster (mat) för då orkar inte kroppen förbränna.

Tips börja träna första månaden kommer du vara tröttare men sedan kommer du sakta men säkert få energi och kommer känna att din kropp behöver träningen.  

• Anonym (hmm)

Det går utmärkt att äta endast 1000 kalorier per dag. Var bara uppmärksam på din hälsa och välj enbart nyttiga varor. Du kommer garanterat att gå ner i vikt. Du behöver inte träna.

Vill du träna iallafall så gör det om sex veckor ungefär. Det är för att din kropp behöver bli van med så lite mat först. Träning gör dig galet hungrig och det händer lätt att man överäter efter ett pass.
    Man ändrar på sin kost för att gå ner i vikt. Man tränar för att få en bättre hälsa och må bra.

• Anonym (hmm)
    Anonym (hmm) skrev 2013-05-16 22:40:05 följande:
    Det går utmärkt att äta endast 1000 kalorier per dag. Var bara uppmärksam på din hälsa och välj enbart nyttiga varor. Du kommer garanterat att gå ner i vikt. Du behöver inte träna.

Vill du träna iallafall så gör det om sex veckor ungefär. Det är för att din kropp behöver bli van med så lite mat först. Träning gör dig galet hungrig och det händer lätt att man överäter efter ett pass.
    Man ändrar på sin kost för att gå ner i vikt. Man tränar för att få en bättre hälsa och må bra.
    Förresten, jag bantade bort ca 30 kg från feb till maj/juni någonstans för två år sedan. Utan någon träning.
    Jag åt endast 500 kalorier per dag. (VLCD).
    Idag väger jag 10 kg mindre så jag har inte blivit tjock igen efter min soppdiet. :)

Jag tycker om att äta kvarg med lågkalori sylt eller knäckebröd med keso och skinka. I början tyckte jag att det smakade lite udda men idag överlever jag inte utan dom. Havregröt är supergott också, faktiskt!
    Nötter i små mängder är ju gott. Mörk choklad.

Myran 08 skrev 2013-05-16 22:26:45 följande:
    Du kommer svälta din kropp och då spar kroppen på energin som ges. DUMT!!! Sedan frågar du om folk som har gjort en resa där man inte rört på sig så mycket. 

Men för att få kroppen att må bra, behöver den mat (för att orka förbränna) och förbruka extra kcal via motion för det ska vara större utgifter än inkomster men inte på TOK för lite inkomster (mat) för då orkar inte kroppen förbränna.

Tips börja träna första månaden kommer du vara tröttare men sedan kommer du sakta men säkert få energi och kommer känna att din kropp behöver träningen.  
    Tack för tipset!
    Anonym (hmm) skrev 2013-05-16 22:40:05 följande:

Detta låter ju lovande, låter ju nästan för bra för att vara sant =) Jag vill ju absolut röra på mig då det går snabbare att gå ner i vikt, men å andra sidan hinner jag inte speciellt mycket... Så detta låter hur bra som helst! Hur mycket går man ner i veckan ungefär, med 1000 kcal / dag utan att träna? =)
    wendy skrev 2013-05-16 22:42:05 följande:
    TS, hur äter du under en hel dag?
    Jag äter frukost: havregrynsgröt och 1 eller 2 mackor (mörkt bröd), och vatten.
    Mellanmål: en frukt, oftast äpple.
    Lunch: Det som finns på jobbet, ytterst små portioner dock! Vatten till.
    Mellanmål: Frukt igen, äpple, eller knäckemackor 2 st.

Och sedan lagar jag antingen något på kvällen eller tar gröt till kvällsmat. Dricker enbart vatten och ingen läsk. Dock började jag med detta för ett par dagar sedan bara =)

Anonym (hmm) skrev 2013-05-16 22:44:59 följande:
    Förresten, jag bantade bort ca 30 kg från feb till maj/juni någonstans för två år sedan. Utan någon träning.
    Jag åt endast 500 kalorier per dag. (VLCD).
    Idag väger jag 10 kg mindre så jag har inte blivit tjock igen efter min soppdiet. :)

Jag tycker om att äta kvarg med lågkalori sylt eller knäckebröd med keso och skinka. I början tyckte jag att det smakade lite udda men idag överlever jag inte utan dom. Havregröt är supergott också, faktiskt!
    Nötter i små mängder är ju gott. Mörk choklad.

Oj! Grattis!!! =)
    Detta låter ju helt fantastiskt =) Ja, jag råkar faktiskt älska både keso och knäckebröd, och kvarg har jag dock bara smakat på men det åker ner i kundvagnen nästa ICA-tur! =)
    Tack för tipsen! 
  • Anonym (hmm)

Svårt att svara på frågan men låt oss säga att du ska äta 2000 kalorier per dag för att behålla din vikt.
    Ett kilo fett är ca 7000 kalorier så det kan bli ungefär -1kg varje vecka.
    Men det beror på hur mycket du bränner varje dag.

Generellt brukar man säga att en kvinna behöver 2000 kalorier varje dag iallafall.

• Anonym (hmm)
    Anonym (Need some help!) skrev 2013-05-16 22:48:25 följande:
    Oj! Grattis!!! =)
    Detta låter ju helt fantastiskt =) Ja, jag råkar faktiskt älska både keso och knäckebröd, och kvarg har jag dock bara smakat på men det åker ner i kundvagnen nästa ICA-tur! =)
    Tack för tipsen! 
    Jag har läst lite att grönt te, hallon och kalcium hjälper till och bränna fett så det kan vara en bra ide att inhandla dom. :)
    Jag själv har börjat välja grönt te på jobbet och vi får se om mina muskler syns tydligare snart. :)

Vill tillägga att jag inte har körkort, så det blir mest promenader för min del, även om de är korta ;)

Anonym (hmm) skrev 2013-05-16 22:57:24 följande:
    Jag har läst lite att grönt te, hallon och kalcium hjälper till och bränna fett så det kan vara en bra ide att inhandla dom. :)
    Jag själv har börjat välja grönt te på jobbet och vi får se om mina muskler syns tydligare snart. :)
    Det skriver vi upp på inköpslistan :) Tack!
Svar på tråden Gå ner i vikt 1000 kcal / dag?