• Dotse

Fråga till er som gjort Mensas IQ-test

Ni som har gjort både provtestet på Mensas hemsida, plus det riktiga testet - har era resultat skiljt sig åt? Vad fick ni för resultat på de olika testerna? 

Jag fick 122 på provtestet, och är sugen på att göra det riktiga testet också men känner mig osäker. Får man bara 122 så är det kanske ingen större mening med att göra det... eller? 

• Svar på tråden Fråga till er som gjort Mensas IQ-test
  • ELS

Idag fick jag 89 och för några månader sedan fick jag 115... Skyller på att jag var trött när jag gjorde det senaste testet Cool

• Dotse
    ELS skrev 2013-05-16 22:53:44 följande:
    Idag fick jag 89 och för några månader sedan fick jag 115... Skyller på att jag var trött när jag gjorde det senaste testet Cool
    Ok.. Men då menar du att du gjort provtestet på hemsidan två gånger, eller? Det jag vill ha en jämförelse mellan är det testet och det riktiga som man gör under bevakning. 
  • Anonym (medlem)

Svaret jag fick på det riktiga testet var inte ett tal utan en procentsats. "Din IQ ligger inom den 99:e percentilen för befolkningen." På testet på webbsidan hade jag inte heller något tal, testet där går till "126 eller högre".

Dagsformen spelar in. 122 ger inte medlemsskap, men varför inte göra testet i alla fall? Det är lite kul, känns lite spännande :)

• ELS
    Dotse skrev 2013-05-16 22:57:15 följande:
    Ok.. Men då menar du att du gjort provtestet på hemsidan två gånger, eller? Det jag vill ha en jämförelse mellan är det testet och det riktiga som man gör under bevakning. 
    jaha, det fattade inte jag.. Jag har gjort provtestet 2 ggr
  • Dotse
    Anonym (medlem) skrev 2013-05-16 22:58:11 följande:
    Svaret jag fick på det riktiga testet var inte ett tal utan en procentsats. "Din IQ ligger inom den 99:e percentilen för befolkningen." På testet på webbsidan hade jag inte heller något tal, testet där går till "126 eller högre".

Dagsformen spelar in. 122 ger inte medlemsskap, men varför inte göra testet i alla fall? Det är lite kul, känns lite spännande :)
    Ok.. så när man gör det riktiga testet får man bara veta om man blir erbjuden att bli medlem eller inte, man får inte veta sitt exakta provresultat?

Jag kanske gör det... bara för att ha gjort det liksom. :) 
  • Anonym (medlem)
    Dotse skrev 2013-05-16 23:11:13 följande:
    Ok.. så när man gör det riktiga testet får man bara veta om man blir erbjuden att bli medlem eller inte, man får inte veta sitt exakta provresultat?

Jag kanske gör det... bara för att ha gjort det liksom. :) 
    Precis så. Det kommer med ett inbetalningkort om du är erbjuden att bli medlem.

Testet är ganska likt det på websidan, bara mönster. Inga ord eller siffror.

Det var med ett par tjejer som gjorde ett specialarbete om intelligens när jag gjorde mitt. Vi var fyra personer allt som allt. Det var rätt trevligt :)
  • 123

Jag har precis som du bara gjort testet på hemsidan men minns inte att jag fick någon siffra, jag kvalade helt enkelt inte in för medlemskap. 
    Har även testats hos psykolog och fick då 129 (var iofs bara 23år då så idag borde jag få högre). De sammanlagda testmomenten tog då nästan en hel dag i anspråk och var annorlunda upplagt än mensatestet, kändes "bredare".
    Jag hade satsat på ett sådant, lite större test, om jag var du.  

Svar på tråden Fråga till er som gjort Mensas IQ-test