• fridatheresepersson

smör ost framme hela natten går det äta?

Hallådär, min sambo glömde att ställa in osten och smöret igårkväll så det har stått framme hela natten, och osten var gul då jag kom imorse, och smöret rinnigt.... ställde in det i kylen igen, MEN nu till den stora frågan.... Går det att äta det igen???? Eller är det bara kasta det???? 

Såååå tacksam för svar.  

• Svar på tråden smör ost framme hela natten går det äta?
  • Skogstrollet

Lev lite farligt och testa ts, vad kan hända om du utmanar dig och testar? Jo du ser antingen funkar det eller nej du får kasta det

• Annelie 76

Smöret ja (iaf om det är riktigt smör/Bregott, margarin är jag inte lika säker på). Osten, kanske. Den blir iaf inte dålig av rumstemperaturen men får kanske otrevlig konsistens. Du får prova.

• Fridayyy

Klart det går. Smöret har min mamma ofta framme halva dagen, hon vill ha det mjukt....hur tror du de gjorde förr?

• Ruggugglan

Jag hade en bekant som ställde smöret i skafferiet för de hatade hårt smör. Så det går säkert att äta. Osten kanske har fått en annan konsistens, men det är nog ingen större fara.

• fridatheresepersson

Tack så mycket för dem SERIÖSA svaren , det är ( lätta ) smöret....

• dimitri

HHAAHAHAHAH. är du cp eller, hur fan kan du ens tänka tanken att äta något sånt här. FY FAN. SKAM för Sverige

• La Lola
    dimitri skrev 2013-05-17 10:12:09 följande:
    HHAAHAHAHAH. är du cp eller, hur fan kan du ens tänka tanken att äta något sånt här. FY FAN. SKAM för Sverige
    Tror du att hon har en CP-skada? Vad grundar du det på?

En skam är det att slänga mat i onödan. Jättebra att hon frågar tycker jag.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • glad mamma

Här hemma har det råkat stå framme hela dagen. Det är inga problem, osten blir hård på ytan men det är bara att hyvla bort.

• annca

SJÄLVKLART går det att äta.
    Händer ganska ofta att vi har bråttom på morronen och frukosten blir kvar framme. Inget fel på det, utom konsistensen då...
    Och om inte osten känns så kul att ha på smörgås funkar den jättebra att använda på gratäng eller pizza.

Här slängs alldeles för mycket mat pga folks undeliga idéer om att den skulle bli dålig dagen efter bäst före eller av att ha stått framme några timmar. Skrikandes

Vissa saker är motiverade - köttfärs ska man vara försiktig med, likaså kyckling!
    Men nästan annat annat funkar. Torrvaror kan var helt Ok ÅR efter bäst före.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • fridatheresepersson

Tack så Mycket för svaren :)

• Estraven

Finns en hel del människor som har smör i skafferiet istället för i kylen, så det är absolut ingen fara efter en dag i rumstemperatur. Finns för lite vatten i smör, så kan inte ske någon bakterietillväxt (allt liv behöver vatten). Däremot kan fettet härskna, men då ska det stå framme bra mycket längre än så....och då luktar det inte gott!!
    Ost blir ju hård och lite "svettig" av att stå framme, så kanske inte lika god att ha på mackan, men helt ok att riva till gratäng!

• Pudel

Är uppvuxen med att ha både bregott och Smör i skafferiet hela tiden. Har uppenbarligen inte dött av det än. Smör  och Bregott härsknar när det blir dåligt, det går inte att missta den lukten. 

Ost utsöndrar ammoniak när den svettas. Det är tämligen ofarligt att äta ost som blivit mjuk, men det kommer inte bli exakt som tidigare om ni ställer in den i kylskåpet igen. Men farligt är det inte.  

• Dominant

Med tanke på att man kan förvara smör i rumstemperatur, framför allt om det är saltat, så kan du vara lugn.

• Rani

Jag hade rivit osten och fryst i lagoma portionsförpackningar att ha som gratängost. Detta eftersom osten lär ha blivit lite torr+att jag skulle känna att det var bra att frysa ich upphetta ur bakyeriesynpunkt (mest en känsla antar jag).

• KimPossible

Klart det går att äta. Är man osäker kan man använda sina sinnen, företrädesvis lukt- och smaksinnet. Inte ska man slänga saker i onödan. 

People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do.
  • KimPossible
    dimitri skrev 2013-05-17 10:12:09 följande:
    Är det något som är en skam, så är det att skolsystemet är så tragiskt dåligt att många går ut skolan utan att varken kunna läsa, skriva eller räkna samt utan de mest grundläggande kunskaper. 
    People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do.
Svar på tråden smör ost framme hela natten går det äta?