• Anonym (orolig tjej)

ångest över att bli lämnad

Min kille är lite känslig när det kommer till  mitt tidigare kärleksliv, vilket är väldigt jobbit för båda. Han hakar upp sig på allt jag gjort tidare även flera år innan honom. Och det kommer på tal VARJE dag! Det började nog med att han fick reda på att jag hade haft ihop det med hans kompis, som även står nära hans familj. Detta var dock flera år innan jag ens visste att min nuvarande pojkvän ens existerade.Jag mår dåligt över det, och känner skuld. Jag älskar ju min pojkvän som jag aldrig älskat någon förut och jag vet inte hur jag ska förklara för honom att det förflutna inte spelar någon roll. Hur mycket jag än förklarar och berättar mina käsnlor för honom och min ånger av det förflutna hjälper det inte. 
    Vi bor i ett väldigt litet samhälle och han stöter ofta ihop med " mina föredetta ", vilket gör allt jobbigare.
    Han ställer ofta massa frågor för att plåga sig själv, och vissa dagar är han i sin egen bubbla och kan inte sluta tänka. Jag blir så ledsen, men jag får honom inte att sluta tänka på det.
    Jag har sån ångest och klump i magen över att fler saker från mitt tigare kommer att läcka ut någonstans ifrån. Är det då okey att ljuga om det i detta sammanhang och säga att det inte stämmer eftersom det hände tiden innan oss och inte nödvändigt för vår relation? 
    Jag vet inte hur jag bara ska känna mig lugn. Rädd att det nu till sommaren då alla e samlade i vårt lilla samhälle kommer något nytt läcka ut eller kanske rykten? 

Jag vill inte känna mig orolig och ha ångest över något jag gjort INNAN honom ska komma fram.. Skulle jag varit otrogen så skulle det vara annan sak. Jag ha inte gjort något fel? Vill inte känna oro och ångest! 

• Svar på tråden ångest över att bli lämnad
  • Gerd parterapeuten

Hej!

Du kan absolut inte ångra ditt förflutna och be om ursäkt för det som hände innan ni träffades. Det är helt orimligt. Att ljuga om det är inte heller en bra idé. Du blir fångad i en ond cirkel om du ljuger och förnekar. Det blir precis som att du har något att dölja och det har du inte.

Problemet ligger hos din kille. Han skulle behöva hjälp med sin osäkerhet, självkänsla, svartsjuka och behov av att prata om det förflutna hela tiden.. Jag menar professionell hjälp, någon utomstående att prata med. Det finns ingen annan lösning. Du kan inte hjälpa honom med det.
    Ge inte vika och hamna i onda cirklar, stå på dig och var stolt över dig själv. Annars förvärras situationen ytterligare.

Hälsningar
    Gerd     

Svar på tråden ångest över att bli lämnad