• MeNoLike

Vill ha mattips inför en matstafett!

Jag och min sambo ska vara med på en sak som heter matstafett nästa helg, man cyklar runt till folk och äter förrätt, huvudrätt och efterrätt med olika människor.

Nu har vi blivit tilldelad huvudrätt och jag söker nu något riktigt gott, inget tråk som potatisgratäng och beasås.
    Min karl är duktig på att laga mat så söker helt enkelt bara lite nya tips och ideér.

Tacksam för svar! 

• Svar på tråden Vill ha mattips inför en matstafett!
  • mammatilltvå85

kommer alla samtidigt? hur många sittningar? är ni hemma före och efter lr måste det vara förberett innan?

• mammatilltvå85

en ljummen färskpotatissallad (inte vit geggig) med primörer, en kall kapriskräm (Philadelphia, cremefraich, majonäs, rödlök, citronskal+saft, dijonsenap, kapris, rödlök, dill och gräslök samt santamarias lime-pepperkrydda, salt) och varför inte grillad lax?

• MeNoLike

Först ska vi cykla iväg på förrätt,med två andra par till, man ska va där en timme. Sen har man en halvtimme på sig att cykla (hem) vi har 3 min cykelväg hem. Folket, två par till är här å äter huvudrätt en timme, sedan cyklar alla på olika ställen och äter efterrätt.
    Så vi har alltså typ 20 min på oss att servera/få klar huvudrätten

• mammatilltvå85

okej....kanske inkokt lax som ni förberett innan? så gör ni klart alla primörer/bas till färskpotatissalladen och halvkokar färskpotatisen, sen antingen värmer ni på den lite grann bara (om ni vill ha kokat den helt klart) eller kokar klart den under de 20 minuterna och blandar med det andra, såsen är klar sedan innan....

• pullan21

dubbelmarinerad oxfile, potatisgratäng och rödvinssås!
     Receptet finns på bland annat Matklubben och är en garanterad succe´! Och lätt att göra i förväg! 

• MeNoLike

Vi har bestämt oss för potatiskaka och något lång/låg tempererat kött och nå olika hemmagjorda krämer till

• MammaBella
    MeNoLike skrev 2013-05-19 18:58:34 följande:
    Vi har bestämt oss för potatiskaka och något lång/låg tempererat kött och nå olika hemmagjorda krämer till
    Jag hade tänkt tipsa om potatiskaka :)
    Man kan även blanda in någon rotfrukt i potatisen typ palsternacka eller rotselleri.
    Tjälknul är ett bra alternativ som går att göra långt i förväg och har mycket smak. 
  • passo

Rätta mig om jag har fel,men potatis kan man väl inte "halvkoka" eller laga till halvt?

mammatilltvå85 skrev 2013-05-17 12:23:07 följande:
    okej....kanske inkokt lax som ni förberett innan? så gör ni klart alla primörer/bas till färskpotatissalladen och halvkokar färskpotatisen, sen antingen värmer ni på den lite grann bara (om ni vill ha kokat den helt klart) eller kokar klart den under de 20 minuterna och blandar med det andra, såsen är klar sedan innan....   

Svar på tråden Vill ha mattips inför en matstafett!