sisley skrev 2013-05-17 14:56:16 följande:
Hellre lite skit i hörnen än ett rent helvete.
Det lever jag efter och jag är uppvuxen med en mamma som städade frenetiskt och alltid lite sådär passivt aggressivt med suckar och stönar. Det var inte alls kul och jag minns att jag rös av obehag när dammsugaren drog igång och man hörde hennes ilskna steg i trappan. Jag har inte tagit efter det beteendet och mitt hem är ganska dammigt. Jag betalar min lillebror för att komma och storstäda hos oss typ varannan vecka. Det räcker gott och väl och då har vi ändå tre barn som stökar ner. Visst händer det att jag städar av toaletten och handfat ngn gång själv eller drar ett varv i köket med dammsugaren om behovet finns.
Städa bakom kyl, ugn och frys? Det har jag gjort i samband med flyttar. :)
/Lortgrisen
Ja precis så var det när jag växte upp också

Jag väljer att prioritera annat framför att ha ett dammfritt och minutiöst städat hem. Min mor däremot är i mina ögon extremt noga och när jag var barn tyckte jag att det städades jämt jämt jämt! Minns att ett ex till mig reagerade väldigt starkt när vi firade jul där för flera år sedan och hon drog fram dammsugaren på julaftons förmiddag som om det var vilken dag som helst... ingen helgro eller julstämning alls!
Zoja skrev 2013-05-17 15:28:42 följande:
Städade hon bakom kyl, spis och allt det? Eller påpekade hon bara att det var skitigt?
Hon hade dragit fram möbler, bl a kökssoffan och städat där bakom. Jag undrar hur man ens kommer på tanken när man bor i någon annans hem... Jag menar golvet kommer man ju åt under, men menar hon att jag ska behöva dra fram alla tunga möbler och damma så det är dammfritt på listen bakom dem!? Spisen, kyl och frys påtalade hon att jag måste dra fram och städa bakom. Hon tycker att hon hjälper mig, jag tycker att hon klampar in i min privata sfär och styr och ställer och har åsikter om allt
Spisen har jag nog fram 2-3 ggr/år, under kyl och frys städar jag då och då. BAKOM har jag inte ens tänkt på... hur får man fram dem liksom? Men det ska tydligen vara en brandrisk med damm där så jag får väl försöka få fram dem.
Jag tycker verkligen att det är långt ifrån så illa som hon får det att låta, men man börjar ju ändå undra när någon ifrågasätter en så starkt.