• Hemulen55

Skitigt hemma? Påhoppad av mamma

Jag var bortrest en vecka och under tiden bodde min mamma i min lägenhet och var barnvakt. När jag kom hem fick jag höra av henne att jag hade det så skitigt och stökigt Förvånad Visst, jag är inte pedant och har rätt mycket saker (håller på att rensa ur en hel del) men jag hade ändå städat innan jag åkte just för att jag vet att hon är pedant. Dammsugit, torkat golv, gjort rent i badrummet, plockat i ordning någotsånär. Ändå menar hon att det oacceptabelt skitigt, att jag måste dra fram kyl och frys, dra fram kökssoffan, dra fram spisen (jo jag brukar göra det, men inte varje vecka precis...). Jag tycker hon gått över gränsen över vad man gör i andras hem, hon tycker att det var nödvändigt. Kan det verkligen vara så illa som hon påstår? Frågade en vän igår att ärligt säga vad hen tyckte om hur rent jag har hemma, och hen sa lite småskitigt men absolut inte äckligt eller att det skulle vara ohälsosamt på något sätt.
    Hur ofta städar folk egentligen bakom kyl/frys? Spis? Uppepå skåp? O s v...

• Svar på tråden Skitigt hemma? Påhoppad av mamma
  • Fia 28

Ugnen sitter så tajt så där tror jag aldrig jag städat bakom faktiskt. Bakom kylen dammsög jag när jag flyttade in, alltså för 5 år sen.

• Sweet life

Vi städar bakom kyl, frys, diskmasikn, spis ca 1-2 gånger om året.. Eller vi och vi. Vår polska städerska gör det..

Tycker kanske din mamma kunde gjort det där då istället för att klaga..

• Zizzy Zimsson

Dags att din mamma inser att du är vuxen och har flyttat hemifrån. Du sköter ditt hem så som du vill och hon ska inte lägga sig i. Faktiskt :-P

• sisley

Hellre lite skit i hörnen än ett rent helvete.

Det lever jag efter och jag är uppvuxen med en mamma som städade frenetiskt och alltid lite sådär passivt aggressivt med suckar och stönar. Det var inte alls kul och jag minns att jag rös av obehag när dammsugaren drog igång och man hörde hennes ilskna steg i trappan. Jag har inte tagit efter det beteendet och mitt hem är ganska dammigt. Jag betalar min lillebror för att komma och storstäda hos oss typ varannan vecka. Det räcker gott och väl och då har vi ändå tre barn som stökar ner. Visst händer det att jag städar av toaletten och handfat ngn gång själv eller drar ett varv i köket med dammsugaren om behovet finns.

Städa bakom kyl, ugn och frys? Det har jag gjort i samband med flyttar. :)

/Lortgrisen

• ica
    Zizzy Zimsson skrev 2013-05-17 14:29:22 följande:
    Dags att din mamma inser att du är vuxen och har flyttat hemifrån. Du sköter ditt hem så som du vill och hon ska inte lägga sig i. Faktiskt :-P
  • Maria 434
    Zizzy Zimsson skrev 2013-05-17 14:29:22 följande:
    Fast nu bodde ju mamman hos TS för att passa TS barn i en vecka, så då tycker jag nog att man kan få komma med kritik.

Jag drar fram spisen 2 ggr/år, tvättar kylen 4 ggr/år och frostar av frysen 2 ggr/år
    Gallret till köksfläkten görs rent 1 ggn/månaden  
  • Trolle40

Bakom kyl o spis en gång i månaden men mest för att det är inte bra att det är dammigt bakom kyl då det är brandrisk o den drar mera el , bakom spisen blir det så äckligt av allt flott

• Fia 28
    Maria 434 skrev 2013-05-17 15:06:34 följande:
    Fast nu bodde ju mamman hos TS för att passa TS barn i en vecka, så då tycker jag nog att man kan få komma med kritik.

Jag drar fram spisen 2 ggr/år, tvättar kylen 4 ggr/år och frostar av frysen 2 ggr/år
    Gallret till köksfläkten görs rent 1 ggn/månaden  
    Fast det var ju bakom frys och kyl TS snackade om, inte innuti kylen.
  • ciann

Skulle mamman ha tagit upp samma saker om hon suttit barnvakt åt någon bekants barn. Förmodligen inte. Och då ska hon inte göra det hemma hos sin vuxna dotter heller. Definitivt ett övertramp!

(Har samma problem med min mamma - hon hittar alltid 1000 saker att anmärka på när hon kommer. Såå himla jobbigt att ständigt få kommentarer på ens sätt att städa, renovera, välja mat osv)

• amiofo

jag bara känner, vilken mamma går hem och drar fram kyl/frys när de är barnvakt 1 vecka.... men var glad, nu behöver du inte göra det på länge.... 

sambon har väl gjort rent bakom kyl/frys 1 el två gånger sen vi flyttade in för 3 år sen. bakom spisen några gånger per halvår men absolut inte varje vecka.

• Fatheya

Bakom kyl och frys har jag aldrig gjort rent. Hur sjutton får man ut dem egentligen? Under däremot gör jag rent då och då. Spisen har jag inte dragit ut på länge så det borde jag göra snart.

• Zoja

Städade hon bakom kyl, spis och allt det? Eller påpekade hon bara att det var skitigt?

• blåbär02

Min svärmor komenteara vaarje gång att vi har det stökit.. Så irriterande.
    Vi har fira ytor, dammsugade och moppade golv och fräscha toaletter.. va fan vill hon liskom?!

Kanske borde damma lite mer, men va faan. Kan hon ju göra själv om det är så viktigt?! =/

Bakom spis osv göra vi kanske 1-2ggr om året..     

• Hemulen55
    sisley skrev 2013-05-17 14:56:16 följande:
    Hellre lite skit i hörnen än ett rent helvete.

Det lever jag efter och jag är uppvuxen med en mamma som städade frenetiskt och alltid lite sådär passivt aggressivt med suckar och stönar. Det var inte alls kul och jag minns att jag rös av obehag när dammsugaren drog igång och man hörde hennes ilskna steg i trappan. Jag har inte tagit efter det beteendet och mitt hem är ganska dammigt. Jag betalar min lillebror för att komma och storstäda hos oss typ varannan vecka. Det räcker gott och väl och då har vi ändå tre barn som stökar ner. Visst händer det att jag städar av toaletten och handfat ngn gång själv eller drar ett varv i köket med dammsugaren om behovet finns.

Städa bakom kyl, ugn och frys? Det har jag gjort i samband med flyttar. :)

/Lortgrisen
    Ja precis så var det när jag växte upp också Obestämd  Jag väljer att prioritera annat framför att ha ett dammfritt och minutiöst städat hem. Min mor däremot är i mina ögon extremt noga och när jag var barn tyckte jag att det städades jämt jämt jämt! Minns att ett ex till mig reagerade väldigt starkt när vi firade jul där för flera år sedan och hon drog fram dammsugaren på julaftons förmiddag som om det var vilken dag som helst... ingen helgro eller julstämning alls!
    Zoja skrev 2013-05-17 15:28:42 följande:
    Städade hon bakom kyl, spis och allt det? Eller påpekade hon bara att det var skitigt?
    Hon hade dragit fram möbler, bl a kökssoffan och städat där bakom. Jag undrar hur man ens kommer på tanken när man bor i någon annans hem... Jag menar golvet kommer man ju åt under, men menar hon att jag ska behöva dra fram alla tunga möbler och damma så det är dammfritt på listen bakom dem!? Spisen, kyl och frys påtalade hon att jag måste dra fram och städa bakom. Hon tycker att hon hjälper mig, jag tycker att hon klampar in i min privata sfär och styr och ställer och har åsikter om allt Rynkar på näsan

Spisen har jag nog fram 2-3 ggr/år, under kyl och frys städar jag då och då. BAKOM har jag inte ens tänkt på... hur får man fram dem liksom? Men det ska tydligen vara en brandrisk med damm där så jag får väl försöka få fram dem.

Jag tycker verkligen att det är långt ifrån så illa som hon får det att låta, men man börjar ju ändå undra när någon ifrågasätter en så starkt.
  • Zoja
    Hemulen55 skrev 2013-05-17 22:04:03 följande:
    Ja precis så var det när jag växte upp också Obestämd  Jag väljer att prioritera annat framför att ha ett dammfritt och minutiöst städat hem. Min mor däremot är i mina ögon extremt noga och när jag var barn tyckte jag att det städades jämt jämt jämt! Minns att ett ex till mig reagerade väldigt starkt när vi firade jul där för flera år sedan och hon drog fram dammsugaren på julaftons förmiddag som om det var vilken dag som helst... ingen helgro eller julstämning alls!

Hon hade dragit fram möbler, bl a kökssoffan och städat där bakom. Jag undrar hur man ens kommer på tanken när man bor i någon annans hem... Jag menar golvet kommer man ju åt under, men menar hon att jag ska behöva dra fram alla tunga möbler och damma så det är dammfritt på listen bakom dem!? Spisen, kyl och frys påtalade hon att jag måste dra fram och städa bakom. Hon tycker att hon hjälper mig, jag tycker att hon klampar in i min privata sfär och styr och ställer och har åsikter om allt Rynkar på näsan

Spisen har jag nog fram 2-3 ggr/år, under kyl och frys städar jag då och då. BAKOM har jag inte ens tänkt på... hur får man fram dem liksom? Men det ska tydligen vara en brandrisk med damm där så jag får väl försöka få fram dem.

Jag tycker verkligen att det är långt ifrån så illa som hon får det att låta, men man börjar ju ändå undra när någon ifrågasätter en så starkt.
    Gör man så i någon annans hem är man långt förbi gränsen.. Här hemma städar vi inte bakom tunga och stora möbler så ofta heller, soffor dras väl fram lite så man kommer åt när man damsuger men kyl och diskmaskin flyttar vi nästan aldrig på. Spisen dras nog fram någon gång per år. Man känner ju själv hur man vill ha det, tycker man inte att det känns skitigt så låt det vara! Men när damtussar börjar bildas i hörnen, då är det dags att ta fram dammsugaren.
  • majsis08

själv har jag en pappa som är pedantisk han går dammsuger å skurar golven varje dag:D samt dammar ALLT en gång i veckan sen har han en hel helg varje vår/höst som han putsar hela badrummet alltså väggar tak å skurar alla skåp ut och invänigt och putsar fönster och en massa annat haha inte som många män om gör sånt:P men det är fel att din mamma kommer hem till dig och predikar om hur du ska ha det !!

• Trolle40

Vet ni om att damm bakom kyl/frys är en vanlig brandorsak ??

• ica
    blåbär02 skrev 2013-05-17 18:46:09 följande:
    Min svärmor komenteara vaarje gång att vi har det stökit.. Så irriterande.
    Vi har fira ytor, dammsugade och moppade golv och fräscha toaletter.. va fan vill hon liskom?!

Kanske borde damma lite mer, men va faan. Kan hon ju göra själv om det är så viktigt?! =/

Bakom spis osv göra vi kanske 1-2ggr om året..     
    Att klaga hemma hos andra är ofröskämt!
  • Lilje

Jag kommer antagligen ta livet av mig själv, och förstöra golvet om jag ska dra fram kylen...med skåpet ovanpå är det över 2 meter högt. Det får bli för städfirman när jag flytter.

Svar på tråden Skitigt hemma? Påhoppad av mamma