Kåvepenin
Fenoximetylpenicillinkalium 125 mg, 250 mg, 500 mg, 800 mg eller 1 g, magnesiumstearat, povidon, titandioxid (E 171), hypromellos, Macrogol 6000, paraffin.
Amimox
1 tablett innehåller amoxicillintrihydrat motsvarande amoxicillin 375 mg, 500 mg eller 750 mg, mikrokristallin cellulosa, natriumstärkelseglykolat, magnesiumstearat, hypromellos, makrogol 6000, titandioxid (E 171), paraffin.
--
Som skrevs ovan så kan dessa antibiotika av penicillintyp nog jämställas ur testsynpunkt.
Jag har själv fått nässelutslag relaterat till Kåvepenin en enda gång, när immunförsvaret var väldigt aktiverat (rejäl influensa och bakteriell bihåleinflammation samtidigt, de frågade om jag ville bli inlagd) , men den gick över efter ett dygn och jag har inte fått den reaktionen vid senare kurer.
Sedan kan läkaren kanske också fundera lite över doseringen om man vet att barnet är känsligt och det är flytande antibiotika.
--
Om jag sen ska nörda lite så har vi också de andra innehållsämnena i läkemedel, som ni ser ovan. Dessa bindemedel och fyllnadsmedel väljs givetvis för att vara icketoxiska och stabiliserande men i sällsynta fall KAN man faktiskt reagera på något av dem också. T ex povidon som finns i Kåvepenin har ansetts som helt ickereaktivt men den som googlar kan ändå hitta sånt här:
www.lakemedelsverket.se/Alla-nyheter/NYHETER-2006/Overkanslighet-mot-povidon-/
Så om man skulle märka att man reagerar annorlunda på ett kopieläkemedel fast läkaren säger att det är samma sak, så är det inte helt omöjligt att där är något som din kropp reagerar annorlunda på. Men det är förstås ganska ovanligt.
Men det var bara ett allmänt tips till funderingarna, jag tycker ämnet är väldigt intressant.