• Loncelot

Till er som har barn som vaknar 100ggr per natt

Hej alla ni som känner som jag gjort...

Har en son och även en dotter i nästan samma ålder som tidigare har vaknat minst 5ggr per natt... minst sagt... har nu slutat med vällingen och gått över till bara Nan Godnattersättning och helt plötsligt i 1veckas tid har han nu bara vaknat EN gång per natt jag får äntligen sova!

Så kankse har ni samma problem som jag haft ,VÄLLINGEN rakt ner i SOPPTUNNAN här iallafall!

• Svar på tråden Till er som har barn som vaknar 100ggr per natt
  • Janatiq

Dottern är snart 3 månader och har hittat en perfekt rutin med sömn, lek och vakentid på dagen. Men på natten förvandlas hon till en skrikande, bökande, närhetskrävande monsterbebis!!
    Önskar att hon kunde ta NANersättningen, men det har visat sig att hon är allergisk.. :( Ja så fick vi den laktosfria via apoteket, men ungen vägrar ta den! Hon spottar ut varenda droppe hon får i munnen och flaskan bara trycks ut hela tiden! :S
    Jag gav upp efter 2 veckor :p
    Nu har jag mer eller mindre accepterat att tösen bökar runt hela natten :D

• skogsvitter
    Janatiq skrev 2013-05-18 10:29:05 följande:
    Dottern är snart 3 månader och har hittat en perfekt rutin med sömn, lek och vakentid på dagen. Men på natten förvandlas hon till en skrikande, bökande, närhetskrävande monsterbebis!!
    Önskar att hon kunde ta NANersättningen, men det har visat sig att hon är allergisk.. :( Ja så fick vi den laktosfria via apoteket, men ungen vägrar ta den! Hon spottar ut varenda droppe hon får i munnen och flaskan bara trycks ut hela tiden! :S
    Jag gav upp efter 2 veckor :p
    Nu har jag mer eller mindre accepterat att tösen bökar runt hela natten :D
    Men det finns ju massor av olika varianter som är mjölkfria, det är ju bara att byta till en annan! Ger ni henne vanlig ersättning nu trots allergi?! Eller missuppfattade jag dig?
  • skogsvitter

Och tack till TS, jag hoppas fler börjar inse denna koppling för välling är ofta boven... fast det verkar som att många inte vill tro på det

• Janatiq

Nej alltså vi ger ingen ersättning alls nu. Vi gav Althéra som vi fick på recept av läkaren. Men det är smaken hon inte gillar. Inte ens med lite vanligt socker i tar hon den. Hon vägrar!
    Var envis och ihärdig säger de.. Men de har inte träffat min dotter :P Envis som synden är hon :P
    Anledningen till att vi skulle ge ersättning från första början var för att jag skulle få sova på natten ibland. Alltså få lite avlastning. Men nu har hon fasta rutiner dagtid så nu kan jag ta igen den sömn jag missar när hon sover, så nu finns det ingen anledning att ge ersättning kväll/natt :)

• Janatiq

"ta igen den sömn jag missar när hon sover" blev fel Tungan ute
    Jag missar ju ingen sömn när hon sover utan kan ta igen den när hon sover. Tänk vad tokigt det kan bli om man vänder orden fel i en mening Skrattande

• skogsvitter
    Janatiq skrev 2013-05-18 11:13:51 följande:
    Nej alltså vi ger ingen ersättning alls nu. Vi gav Althéra som vi fick på recept av läkaren. Men det är smaken hon inte gillar. Inte ens med lite vanligt socker i tar hon den. Hon vägrar!
    Var envis och ihärdig säger de.. Men de har inte träffat min dotter :P Envis som synden är hon :P
    Anledningen till att vi skulle ge ersättning från första början var för att jag skulle få sova på natten ibland. Alltså få lite avlastning. Men nu har hon fasta rutiner dagtid så nu kan jag ta igen den sömn jag missar när hon sover, så nu finns det ingen anledning att ge ersättning kväll/natt :)
    Ah då förstår jag! Äter du själv helt mjölkfritt så ska det ju inte påverka bebisen om du bara ammar, men då räcker det inte med laktosfria produkter utan du får inte äta/dricka mjölkprotein alls.
  • Loncelot

Jag har flera burkar av nutramigen som går ut 14 och 24 juli om nån skulle vilja ha dom är mjölkfria på recept min dotter älskade dom men har slutat med det.
    Bara att inboxa om nån vill ha och orkar ta sig till Telefonplan i sthlm.

• Janatiq

Prover är tagna på min dotter, så nästa vecka får vi se om hon är laktosintollerant eller inte. Jag äter/dricker bara laktosfritt just nu och hennes prickar, klåda och gasiga mage är mycket bättre! Glad Så troligtvis är det laktosen som skall bort.
    Men vilket jobb det är att hitta produkter utan laktos om man inte är van!! Förvånad
    Hoppas proverna som är tagna visar på att det inte finns antikroppar mot laktos, då betyder det ju att hon bara är känslig just nu och att det förhoppningsvis går över. Så sa läkaren iaf Glad

• Loncelot
    Janatiq skrev 2013-05-18 17:44:06 följande:
    Prover är tagna på min dotter, så nästa vecka får vi se om hon är laktosintollerant eller inte. Jag äter/dricker bara laktosfritt just nu och hennes prickar, klåda och gasiga mage är mycket bättre! Glad Så troligtvis är det laktosen som skall bort.
    Men vilket jobb det är att hitta produkter utan laktos om man inte är van!! Förvånad
    Hoppas proverna som är tagna visar på att det inte finns antikroppar mot laktos, då betyder det ju att hon bara är känslig just nu och att det förhoppningsvis går över. Så sa läkaren iaf Glad
    Min dotter hade problem med laktosen till runt 1 års ålder sen gick det över, det var även vad doktorn sa så nu äter hon vanligt.
  • skogsvitter
    Janatiq skrev 2013-05-18 17:44:06 följande:
    Prover är tagna på min dotter, så nästa vecka får vi se om hon är laktosintollerant eller inte. Jag äter/dricker bara laktosfritt just nu och hennes prickar, klåda och gasiga mage är mycket bättre! Så troligtvis är det laktosen som skall bort. Men vilket jobb det är att hitta produkter utan laktos om man inte är van!! Hoppas proverna som är tagna visar på att det inte finns antikroppar mot laktos, då betyder det ju att hon bara är känslig just nu och att det förhoppningsvis går över. Så sa läkaren iaf

Men alltså det är ju inte laktos som är problemet utan komjölksproteinet!! Det är en enorm skillnad! Inga bebisar är laktosintoleranta, då skulle de dö eftersom bröstmjölkens viktigaste beståndsdel är just laktos. Så du måste sluta med ALLA mjölkprodukter, laktosfritt räcker inte! Laktosintolerans orsakar förövrigt ALDRIG utslag osv heller, det gör däremot allergi mot komjölksproteinet. Laktos är sockret...
  • skogsvitter
    Loncelot skrev 2013-05-18 18:23:16 följande:
    Min dotter hade problem med laktosen till runt 1 års ålder sen gick det över, det var även vad doktorn sa så nu äter hon vanligt.

Det var inte laktos läkaren sa, utan mjölkprotein.
  • Loncelot
    skogsvitter skrev 2013-05-18 19:40:06 följande:

Det var inte laktos läkaren sa, utan mjölkprotein.
    Det var det jag menade:)
Svar på tråden Till er som har barn som vaknar 100ggr per natt