• Anonym (nojig!)

Ont från armhålan till bröstet

Hej allihopa!

Det är en sak jag oroar mig och undrar över.
    Jag har börjat få ont från armhålan mot bröstet (tjej)
    Inga svullna eller nytillkomna knölar eller så. När jag trycker under bröstet så ömmar det och gör ont, känner ingenting. Bara revbenet, och det ömmar så en bit in mot armhålan. Sedan "bränner" det och gör ont. Bröstcancer kan det väl inte vara om det inte är knöl där? Det är liksom under bröstet, där finns inga knölar. Jag känner ingenting, bara revbenet. Vet dock inte vad som finns där inuti.

Någon som känner igen eller vet vad det kan vara? 18 år gammal, lider av stress/ångest. Dock aldrig haft det såhär innan. Bara några dagar och nu är det starkare. Samt att jag har illamående.
    Gjort ultaljud på hjärtat och ekg så är nog inte hjärtat heller.

Tacksam för snälla och trevliga svar!

• Svar på tråden Ont från armhålan till bröstet
  • Mormor07

Det där låter som muskelvärk, och helt logiskt eftersom du skriver att du är stressad. Du spänner antagligen musklerna. Det är mycket vanligt och helt ofarligt även om det är obehagligt. Det där får du nog leva med. Det enda som kan få bort det är att stressen släpper så att du kan slappna av.

• Anonym (.)

Om du oroar dig kan du ringa bröstmotagningen på närmsta sjukhus och be om en tid. Själv har jag nyligen varit på vct och väntar på tid dit för ultraljud. Visste inte att man kunde ringa direkt. Är troligtvis ingen fara sa läkaren, men onödigt att gå och oroa sig. Jag har ömt och värk i ena bröstet. Flrmodligen inflamation. Lycka till!

• Anonym (nojig!)
    Mormor07 skrev 2013-05-17 23:32:03 följande:
    Det där låter som muskelvärk, och helt logiskt eftersom du skriver att du är stressad. Du spänner antagligen musklerna. Det är mycket vanligt och helt ofarligt även om det är obehagligt. Det där får du nog leva med. Det enda som kan få bort det är att stressen släpper så att du kan slappna av.
    Okej. Usch då, får nog stå ut då.
    Nu tryckte jag lite på höger sidan med och där känns likadant fast inte lika kraftigt.
  • Anonym (nojig!)
    Anonym (.) skrev 2013-05-18 00:03:34 följande:
    Om du oroar dig kan du ringa bröstmotagningen på närmsta sjukhus och be om en tid. Själv har jag nyligen varit på vct och väntar på tid dit för ultraljud. Visste inte att man kunde ringa direkt. Är troligtvis ingen fara sa läkaren, men onödigt att gå och oroa sig. Jag har ömt och värk i ena bröstet. Flrmodligen inflamation. Lycka till!
    Aha okej, ja förmodligen. Jag misstänker alltid det "värsta"- bröstcancer. Men nu när jag kände på höger sida känns det likadant men inte lika kraftigt.
  • Anonym (.)

Så har jag med. Värre på vänster sida än höger. Kan ju va inflammation som min läkare tror. Fast jag är som du och tror det värsta. Han sa att jag inte ska oroa mig men att det är bättre att ta det säkra före det osäkra. Så det känns bra att kolla upp det iallafall.

• Anonym (nojig!)
    Anonym (.) skrev 2013-05-18 00:33:42 följande:
    Så har jag med. Värre på vänster sida än höger. Kan ju va inflammation som min läkare tror. Fast jag är som du och tror det värsta. Han sa att jag inte ska oroa mig men att det är bättre att ta det säkra före det osäkra. Så det känns bra att kolla upp det iallafall.
    Aha okej :)
    Ja, det kan det absolut vara! Får ta kontakt med min vc på måndag.
    Sa din läkare något om vad som hjälper mot det?
  • Anonym (.)

Han sa att penicillin kan hjälpa helt, lite eller inte alls. Han kallade det för något och sa att en del kvinnor har ont i brösten bara. Typ som att en del får ont i leder. Så får se vad som händer efter ultraljudet. Jag känner att jag kan leva med det bara jag vet att det är ofarligt. Tror att oron får mig att spänna mig och att jag får mer ont av det. Jag försöker vara lugn och är det för det mesta men så vandrar tankarna iväg ibland. Jag är 35 snart och har haft ont i snart tre månader. Alltid haft lite ont i brösten till och från men inte så här. Men ta kontakt med vct så slipper du bära på mer oro och ångest.

• McIris

Det är inte ett symtom på bröstcancer. I regel känner man inget annat än just en knöl då. Sådär har jag också haft många gånger. En gång var jag öm och hade en brännande/ilande känsla på ett område vid bröstet, på bröstmottagningen sa läkaren att det var fettvävnad. Fettvävnad är full med nervtrådar som kan göra jätteont, särskilt om man håller på att trycka.

Sluta tryck och du har inte bröstcancer! 

• Anonym (nojig!)
    Helena 383 skrev 2013-05-22 13:21:54 följande:
    Hur har det gått?
    Har själv exakt samma symtom. 
    Jag har inte sökt någon hjälp då det förättrades men är nu likadant igen :/
    Okej, förklara lite mer hur du känner? Gör det ont på samma ställe när du trycker lite som jag också har?
  • ole2013

Hej!

Har haft ont i mitt högra bröst i snart fyra månader, det känns inte som när man har ägglossning/mens utan mera "inne" i bröstet som ilning, det ömmar inte när man känner på bröstet jag har  inga knölar. Gynekologen kände inga men ska till mammografi om en vecka...I bland försvinner smärtan några dagar upp till en vecka men kommer tillbaka, det känns inte hela tiden utan snarare när man reser sig upp eller har en bh på eller när man vrider sig i olika vinklar, lite svårt att förklara...känner någon igen detta? kan det vara hormonrubbningar? Livrädd att det ska vara det värsta tänkbara... 

• Anonym (Orolig anonym)

Hej! Vet att det var väldigt längesen du hade dom här symptomen. Jag har skälv fått dom och har haft ont i bröstet, armhålan och armen i över en månad. Undrar bara om det gick över av sig själv eller om det var något som doktorn behövde kolla på. Tack på förhand!

• Anonym (Anonym)

Jag har haft liknande problem med brösten speciellt det högra på senaste! Haft ont i armhålan av och till och kännt mig lite svullen just där men nu har jag mer en värk på höger sida om det högra bröstet. Gör inte ont ovanpå, mitten eller under. Gör inte ondare för att jag andas djupt, nyser eller något. Utan mer en konstant smärta. Var hos läkaren för en vecka sedan pga magproblem och nämnde att jag haft ont i armhålan men fick bara svar ?som tjej kan man få ont där o i brösten pga sin menscykel? världens sämsta svar tyckte jag då hon inte ens kände på mig.. när man trycker på högra sidan så ömmar det ännu mer. Lite ont i vänster men inte alls som i höger. Ska tillbaka i övermorgon för att få provsvar på magen så ska tvinga läkaren att kolla in detta också och ta det på allvar. Någon som känner igen sig och fått hjälp?

Svar på tråden Ont från armhålan till bröstet