• Anonym (?)

Informera? Hur skulle ni gjort?

Har en dotter med en mamma som inte bryr sig så mkt. Dottern är där några timmar på helgen bara. Ibland ställer hon in eller ändrar. Annars bor dottern hos mig och jag har enskild vårdnad eftersom mamman inte ville ha vårdnaden. Hon har aldrig varit med på något på skolan sedan vi separerade och aldrig på några aktiviteter eller liknande. Hon ringer aldrig dottern och dottern vill inte ringa henne. Dottern pratar eller frågar aldrig efter mamma utan tar liksom föregivet att hon inte kommer. Tidigare har jag informerat om saker men efter överenskommelse med mamman så informerar jag i efterhand om vad som t ex sas på utv samtal eller så. Jag har talat om när dottern har sin dans så det vet hon. Ibland kan hon fråga dottern lite kort hur det gick på dansen men sedan inget mer. Inte en tanke på att tex komma och titta. Ärligt talat är jag less nu efter 3 år att informera och informera eftersom på något sätt blir man ledsen och besviken att intresset är så svalt. Hur hade ni gjort efter så pass lång tid? Hade ni fortsatt informera om varje danstillfälle, uppvisning, tävling? Skulle ni fortsätta informera om vad som blev sagt på alla föräldrarmöten, utv samtal? Även när jag informerar så får jag ingen respons även om jag berättar om hur det går för dottern i skolan eller liknande. Jag har ju bättre saker för mig än att maila henne långa haranger om hon ändå inte bryr sig... Hur gör man???

• Svar på tråden Informera? Hur skulle ni gjort?
  • Anonym (1)

Självklart informerar man om viktiga saker, som hur det går i skolan osv. Sen behöver man inte informera om varje träning.

• Hoppi

Hr man inte större info skyldighet när man har ensam vårdnad? Tror inte rätten tar hänsyn till att du har annat att göra när du har skyldighet att informera

• Anonym (2)

Att göra en snabbsummering av ungens månad tar inte många minuter det är tid man avsätter även om man finner det meningslöst

Hoppi skrev 2013-05-18 10:47:07 följande:
    Hr man inte större info skyldighet när man har ensam vårdnad? Tror inte rätten tar hänsyn till att du har annat att göra när du har skyldighet att informera

Jo man har en större skyldighet men det innebär inte att man behöver mejla jämt om allt
  • Anonym (?)

Självklart informerar jag om hur det går i skolan, om barnet är sjukt etc men måste man informera om varje träning, tider mm? Borde inte mamman se nåt intresse själv när hon vet vilken dag det är?

• Anonym (!)

Titta vad det står i ert domstolsbeslut vad du ska informera om

• Anonym (?)
    Anonym (!) skrev 2013-05-18 12:54:20 följande:
    Titta vad det står i ert domstolsbeslut vad du ska informera om

Finns inget sånt beslut
  • FrökenKanSjälv

Nu är mina barn lite äldre, men när de var yngre så mailade jag över terminsplaneringen för respektive fritidsaktivitet. Jag bad skolan maila kallelser till utvsamtal och föräldramöten. När pappan inte dök upp så struntade jag i att informera honom eftersom han hade valet att få information på egen hand men struntade i det. Läkarbesök informerar jag vara om ifall det är något speciellt, halvårsuppföljningen som är rutin informerar jag inte om. Har försökt få pappan att ta barnen till läkaren men han släpper av dem utanför sjukhuset och hämtar sen utanför någon timme senare så då slutar det med att ingen vuxen har information.

Mitt tips är att lägga över så mycket ansvar som möjligt på den frånvarande föräldern. Skicka vidare terminsinfo men påminn inte vartefter. Be skolan skicka kallelser och låt bli att påminna. Skicka ett kort sms eller mail om kommande läkartider och tala också om att hon får fråga om det är något hon vill veta om läkarbesöket. Frågar hon inte så berättar du inget.

Dvs lägg över ansvaret på henne själv samtidigt som du kan visa upp att du har gett henne chansen att informera sig.

• Respekt

Är hon inte intresserad o inte vill veta och du har tröttnat så tror jag du själv vet svaret :)

• SupersurasunkSara

Det enda men eg måste informera om är sånt som påverkar umgänget. Alltså tex om dottern fått någon medicin som ska tas osv. Inget annat.

Har man enskild vårdnad har man lite större ansvar eftersom mamman själv inte har rätt att ta reda på saker. Jag vet faktiskt inte vad som händer om du inte meddelar, kan man ens anmäla sånt någonstans?

Det du kan göra är att meddela månadsvis tex, skriv ner vad som hänt under månaden och viktiga datum inför nästa, mer än så behöver det inte vara, hon har ju ett eget ansvar också.

• Anonym (1)
    Anonym (?) skrev 2013-05-18 13:14:42 följande:

Finns inget sånt beslut
    Har du haft enskild vårdnad från barnets födelse?
  • Anonym (?)
    Anonym (1) skrev 2013-05-19 14:39:06 följande:
    Har du haft enskild vårdnad från barnets födelse?

nä hon skrev över den på mig när barnet var 2 år, så vi har inte varit i domstol alls under vår separation
  • Anonym (1)
    Anonym (?) skrev 2013-05-19 14:44:30 följande:

nä hon skrev över den på mig när barnet var 2 år, så vi har inte varit i domstol alls under vår separation
    Tingsrätten måste väl ha godkänt det?

Se till att skriva ett månadsmail med kortfattad info bara tycker jag.
  • FrökenKanSjälv

Anonym1:
    TS behöver inte alls skriva något månadsmail. Och varför skulle det stå specificerat i ett domslut hur mycket han ska informera? Enligt lagen har man skyldighet att informera om det som behövs för att umgänget ska fungera bra, tex om barnet ska ta mediciner eller om det hänt något speciellt som barnet kanske är ledsen över.

TS:
    Se till att lägga över ansvaret på mamman så att du inte behöver fundera på saken.

• Anonym (1)
    FrökenKanSjälv skrev 2013-05-19 15:49:35 följande:
    Anonym1:
    TS behöver inte alls skriva något månadsmail. Och varför skulle det stå specificerat i ett domslut hur mycket han ska informera? Enligt lagen har man skyldighet att informera om det som behövs för att umgänget ska fungera bra, tex om barnet ska ta mediciner eller om det hänt något speciellt som barnet kanske är ledsen över.

TS:
    Se till att lägga över ansvaret på mamman så att du inte behöver fundera på saken.
    "Behöver"`? Har man ensam vårdnad så har man stor skyldighet att främja umgänge. Om situationen en dag förändras så kan mamman hävda att ts har försvårat umgänge, nekat information kring barnet osv.

Nog är det bättre att vara den bättre föräldern, och ha ryggen fri än att sänka sig till den andres nivå. Det handlar i slutändan om barnets bästa.

• Anonym (?)
    Anonym (1) skrev 2013-05-19 15:44:45 följande:
    Tingsrätten måste väl ha godkänt det? Se till att skriva ett månadsmail med kortfattad info bara tycker jag.

Nä tingsrätten behöver inte godkänna nåt. Vi gick till familjerätten och skrev och pm man är överens har det samma laglig styrka som en dom i tingsrätten.
    Anonym (1) skrev 2013-05-19 15:52:31 följande:
    "Behöver"`? Har man ensam vårdnad så har man stor skyldighet att främja umgänge. Om situationen en dag förändras så kan mamman hävda att ts har försvårat umgänge, nekat information kring barnet osv. Nog är det bättre att vara den bättre föräldern, och ha ryggen fri än att sänka sig till den andres nivå. Det handlar i slutändan om barnets bästa.

Jo men det är ju så jag känner. Jag vill ha gjort det jag kan. Har verkligen främjat umgänge och brukar skriva ibland vad vi gjort i mail, skickar bilder mm. Vill för dotterns och mammans skull göra det men även för att ha ryggen fri men som sagt, börjat tröttna lite...
Svar på tråden Informera? Hur skulle ni gjort?