• Anonym (Mamma)

P-piller till 13-åring?

Hej!
    Vill höra vad andra anser om följande:
    Jag har en 13-årig dotter (fyller 14 i år) som haft sex några gånger. Detta är förstås inget som vi föräldrar godkänt och vi har försökt "prata förstånd" med henne. 
    Eftersom hon nu har sex mot våran vilja så undrar jag - är det bättre att hon får p-piller nu? Hon kommer förmodligen fortsätta ha sex och bland det värsta vore ju att hon blev gravid.
    Jag vill inte att hon ska tro att jag godkänner att hon får ha sex om jag låter henne få p-piller. Detta har jag diskuterat mycket med henne.  

• Svar på tråden P-piller till 13-åring?
  • sweetheart 85

Tycker jag absolut! Började själv med p-piller som 13-åring och det är väl bättre det än att riskera en tonårsgraviditet. Oavsett vad ni tycker om att hon har sex så kommer hon ju, som du själv skrev, fortsätta ha sex.

• Anonym (Sarah)

Det enklaste vore antagligen att förklara för henne att ni inte tycker att det är okej, samtidigt som ni berättar att det är viktigt att hon skyddar sig. Nu vet inte jag hur din dotter tänker, men jag vet att många unga tjejer förlitar sig på att killen kommer utanför och liknande metoder. Ta henne till ungdomsmottagningen och ha en snack med henne. Va inte arg eller "översittande" utan förklara att ni bryr er och inte vill att hon ska hamna i trubbel.

• caaroline

Jag skulle absolut skaffat p-piller åt henne, lika bra att vara på den säkra sidan med tanke på den unga åldern..

• Anonym (Mamma)

Tack för era svar. Trodde jag skulle bli påhoppad av någon moraltant :D 
    Jag bestämmer mig nog för att låta henne få piller. 

• Masken84

Det är väl bra att skydda sig. Förstår inte varför barn i dag vill bli vuxna så fort att ha sex när man är 13 är för ungt. Jag var 15 när jag förlorade min oskuld och i dag nästan 30 så i ser jag att jag absolut inte var mogen för det!

• lykantrophona

Det finns ju många andra sätt än just p-piller. Kondom, t ex. Har hon sex med en stadig partner eller med olika personer? Har hon bra minne nog för att ta p-piller varje dag? osv. Skicka henne till ungdomsmottagning för preventivmedelsrådgivning, så kan man reda ut vilket som blir bäst.

• caaroline

I den åldern tänker man oftast inte speciellt långt när det gäller skydd osv.. Det gjorde iallafall inte jag och då var jag 15 men ändå! Det är alltid bättre att ta de säkra före de osäkra, även om du inte vill att hon har sex så kommer de nog bli väldigt svårt för dig att hindra henne. Så mitt förslag är absolut p-piller, ni kan ringa vårdcentralen så bokar ni in ett möte där, kan ju finnas mycket annat för henne också så som plåster osv, jag vet inte vad alternativen är men ring vc iallafall. Lycka till!

• lykantrophona
    Masken84 skrev 2013-05-18 10:33:05 följande:
    Det är väl bra att skydda sig. Förstår inte varför barn i dag vill bli vuxna så fort att ha sex när man är 13 är för ungt. Jag var 15 när jag förlorade min oskuld och i dag nästan 30 så i ser jag att jag absolut inte var mogen för det!
    Det där är nog högst individuellt. Jag hade inte heller varit redo vid 13 års ålder, men jag blev sexuellt aktiv runt 16 år, och tror att jag skulle mått bättre av att börja tidigare faktiskt...

Om TS dotter är mogen för sin ålder, har sex med någon i samma åldersgrupp och skyddar sig mot både graviditet och sjukdomar, så ska man nog inte klaga. Problemet är att många i den åldern inte vet så mycket, för att föräldrarna inte förväntade sig så tidig debut och för att skolans sexualundervisning ofta är undermålig. Och även om en väldigt ung person har sex, är det bättre att preventivmedel används än att det förbjuds för att det kan ses som ett "godkännande" av sexet.

Personligen skulle jag rekommendera kondom dock. Lätt att få tag på, och skyddar även mot sjukdomar. Förhållanden i den där åldern brukar inte vara så väldigt länge, och jag tycker att båda ska testa sig innan man har sex utan kondom i ett nytt förhållande.
  • Anonym (Mamma)

Själv hade jag sex första gången när jag var 14 år. Och inte mogen, men det tyckte jag förstås då.
    Min dotter kommer att ha svårt att komma ihåg att ta sitt piller varje dag (har en bokstavsdiagnos) men jag får då se till att påminna henne dagligen. Just nu har hon inte någon pojkvän men det verkar vara något på gång med en kille som är ett par år äldre än henne. 

• Rani

Jag håller med ovanstående. Skicka henne till ungdomsmottagningen så kan hon tillsammans med den som jobbar där avgöra vad som är bäst. Troligen kan hon prata mer öppet med den personalen än med sin mamma. Det har inget med dig att göra. Men det är så de flesta ungdomar funkar när det gäller sådana här frågor.

Svar på tråden P-piller till 13-åring?