Masken84 skrev 2013-05-18 10:33:05 följande:
Det är väl bra att skydda sig. Förstår inte varför barn i dag vill bli vuxna så fort att ha sex när man är 13 är för ungt. Jag var 15 när jag förlorade min oskuld och i dag nästan 30 så i ser jag att jag absolut inte var mogen för det!
Det där är nog högst individuellt. Jag hade inte heller varit redo vid 13 års ålder, men jag blev sexuellt aktiv runt 16 år, och tror att jag skulle mått bättre av att börja tidigare faktiskt...
Om TS dotter är mogen för sin ålder, har sex med någon i samma åldersgrupp och skyddar sig mot både graviditet och sjukdomar, så ska man nog inte klaga. Problemet är att många i den åldern inte vet så mycket, för att föräldrarna inte förväntade sig så tidig debut och för att skolans sexualundervisning ofta är undermålig. Och även om en väldigt ung person har sex, är det bättre att preventivmedel används än att det förbjuds för att det kan ses som ett "godkännande" av sexet.
Personligen skulle jag rekommendera kondom dock. Lätt att få tag på, och skyddar även mot sjukdomar. Förhållanden i den där åldern brukar inte vara så väldigt länge, och jag tycker att båda ska testa sig innan man har sex utan kondom i ett nytt förhållande.