• FancyFace

Provrörsbefruktning på Sahlgrenska ? *Väntetid*

Som jag nämnde innan så har jag svårt med att få barn.
    Jag var på Sahlgrenska och vi pratade provrörsbefruktning.

Hur lång är väntetiden?

Är det nån som vet hur länge man får vänta om man pröjsar själv?

• Svar på tråden Provrörsbefruktning på Sahlgrenska ? *Väntetid*
  • Betty2

Hej!

Väntetiden på Sahlgrenska är ca 1,5 år. Om du betalar själv tror jag att det inte är någon väntetid, har i alla fall läst att man har kunnat få behandling på Carlanderska i Gbg i stort sett direkt.

Lycka till!

Kram Fia2

• FancyFace

Ett halvt år ?
    Tii mig sa de upp till 3 år. :(

• Betty2

Hej igen!

Det är alltså 1 och 1/2 års väntetid (inte bara 6 mån) på Sahlgrenska, det var åtminstone det senaste jag hörde (och så länge fick vi vänta innan vi fick börja i vintras). Den tiden räknas från att man ställs i kön efter att utredningen är klar, så 3 år är kanske inklusive utredning? Jag hoppas ni slipper vänta så länge som 3 år, 1 och 1/2 år är också det i längsta laget. Om man har råd är det kanske en bra idé att passa på och göra ett privat försök (t ex på Carlanderska) medan man väntar.

Lycka till!

Kram Fia2

• Skorpan

Hej!

Det är ca 6 månaders väntetid för att komma på UTREDNING på Sahlgrenska. Själva kön till IVF är 1,5 år. Alltså, gör man utredningen privat hos egen gynekolog kan man skynda på tiden lite. Efter att utredningen är klar ber man gynekologen skicka remiss till Sahlgrenska där det står att man vill hamna i ivfkön (om utredningen nu visar så).
    Om gynekologen skickar en remiss där det står att man vill ha en UTREDNING tar det alltså längre tid.

Vi hade otur med vår remiss, då det skedde en missuppfattning mellan vår gynekolog och Sahlgrenska. Vi hade gjort en utredning där saker och ting fastställts redan hos gynekologen som gjorde att vi skulle stå i en ivfkö, men på något sätt skrev gynekologen ändå att hon "vore tacksam för utredning" och på så vis hamnade inte vi i ivfkön, trots att vi var utredda. Efter mycket kämpande och slitande lyckades vi få "byråkraterna" att fatta att det var i kön vi skulle stå och inget annat och till slut fick vi köplatsen efterdaterad, d v s det halvåret det tog att strida för att vi redan gjort utredning ströks i protokollet och vi åkte framåt i kön precis som var menat från början. Nu visade det sig ändå vara så himla lång tid att vänta att vi beslöt pröva privat istället.

Så med andra ord, det gäller att vara överens om vad som ska stå på den där remissen....

Kram Skorpan

• Trissy

Jag och min man står i kö för att genomgå en IVF på Huddinge sjukhus och vi har en vänte tid på 1år och fyra månader.
    Ingen anning hur länge man får vänta privat. Kolla om det finns privatkliniker i närheten där du bor. Annars har Carl von Linne i Uppsala rekomenderats. Lycka till.

• Cahjo

Hej,
    vi fick reda på att väntetiden för Sahlgrenska var 1½ år så vi valde att göra ett försök privat på fertilitetscentrum bredvid Carlanderska och det var ingen kötid alls där. Vi gjorde även utredningen där.

Lycka till!

Kram,
    Cahjo

• Smyckis

Vi fick fortsätta vår utredning på SU då det visades sig att gubben inte hade några spermier i ejakulatet. Vi fick göra TESA/PESA och det visade sig att gubben har en kromosomrubbning mellan kromosom 15 och Y-kromosomen.

Vi fick veta att det är 1,5 års väntetid!!! Tycker dock att det är skandal att tiden dröjer så. Vi betalar ju trots allt skatt och det har jag gjort i snart 12 år!!!

Vi har ju inget val för ivf med donatoirspermier görs inte privat. Det görs endast på 7 ställen i hela sverige!!!!

Lycka till!

Kram Smyckis

• spermaharen

startade utredning efter 6 månader, och nu efter ytterligare 6 fick vi svaret på vad som är fel. Bokade genast tid till IVF, som startar redan nu den 2 september. Nu jäklar kör vi igång! Insättning av det befruktade ägget då i början av oktober.

Allt genom privata Oxbackskliniken i Södertälje. Tack till dem!

• Fommpen

Alltså nu blir jag lite virrig här.
    Vi har så smått påbörjat en utredning. Vi har varit hos en gynikolog/docktor. Han gjorde VUL på mig och sambon fick med sig en burk till spermaprovet.
    Vi ska tillbaka nu i mitten på augusti när de öppnar igen. Då ska jag ta prover.
    Men om jag måste vidare till Sahlgrenska då, måste jag vänta ytterligare 6 månader på det?
    Sambon har inte ringt och bokat tid ännu eftrsom det är sommarstängt. Men är köerna för spermaprov också omkring 6 månader.

jag fattar nada nu, kan nån hjälpa mig att reda ut detta?!

• Skorpan

Hej Fommpen!

Ni gör ju en utredning hos er privata gynekolog redan nu och du skriver ju att din man lämnar spermaprov nu. Då kommer gynekologen få resultatet till sig och hon/han beslutar sedan om remiss till ivf behövs eller inte. OM proverna visar "fel" är det viktigt att gyn skickar en remiss till IVF kön och inte som vår gyn gjorde, hon skickade till utredningskön, vilket innebar det jag skrev i inlägget ovan.

Hör av dig till mig om det är nåt du undrar över.

Kram Skorpan

Svar på tråden Provrörsbefruktning på Sahlgrenska ? *Väntetid*