• Splash

Behöver komma i kontakt med folk som ska eller har gjort IVF

Behöver komma i kontakt med människor som genomgår en ivf behandling eller har gjort. Kan vara skönt att ventilera sig lite då och då och även att man kan dela med sig av sin resa!

• Svar på tråden Behöver komma i kontakt med folk som ska eller har gjort IVF
  • Amie77

Ett bra sätt kan vara att starta en tråd för den månad du ska göra ditt försök i IVF-forumet. Då brukar det snart dyka upp runt 20 personer i den tråden! Glad

• Splash

Eventuellt ska jag börja vecka 23 med ägguthämtning. Just nu använder jag nässpray synarela och är på dag 15 och ska på måndag den 20 maj ta ett blodprov för att se hur man ligger till inför sprut start. Ska använda gonal f. Kan tillägga att jag ska gå den långa vägen (långa protokollet)

• Amie77

Kolla först om det finns en junitråd för IVF - annars starta en! Den enda nackdelen med juni är att det nog inte görs så många försök som maj eftersom många i alla fall privata kliniker har sommarstängt eller atr sommarledigt under månaden.

Lycka till med ditt försök! (Själv är jag just nu i v 20 efter mitt tredje IVF-försök.)

• Amie77

Sorry för tredje på raken, men såg precis att det var du som återupplivat tråden! :)

• Splash

Det är lugnt. Får se om man hittar andra trådar man kan få tips om och hur andra har upplevt hela ivf resan osv

Amie77 skrev 2013-05-18 20:21:45 följande:
    Sorry för tredje på raken, men såg precis att det var du som återupplivat tråden! :)

• Pumasuss

Vi började med medicin inför vår IVF i november, så jag har ju redan gjort ;)

• Splash
    Pumasuss skrev 2013-05-18 21:07:37 följande:
    Vi började med medicin inför vår IVF i november, så jag har ju redan gjort ;)

Skulle vara kul om du kunde dela lite av din resa eller om du har en blogg man kan få läsa och se vad mera kommer hända i dom olika stegen. Fick du göra långa eller korta protokollet?
  • Pumasuss

Har tyvärr ingen blogg men skulle kunna skriva ner lite hur vi gjorde och hur det gick till ;) just nu sitter jag på telefonen så fixar imon när jag orka sitta vid datorn ;)
    Vi körde långa protokollet ;)

• semlorna

Vi gjorde vår första IVF i januari-februari och nu är vi igång med försök två. Jag är på sprutdag 4 med gonal-f. Har gjort långa båda gångerna.

Splash Är detta er första IVF-behandling?

• Splash
    semlorna skrev 2013-05-18 23:10:21 följande:
    Vi gjorde vår första IVF i januari-februari och nu är vi igång med försök två. Jag är på sprutdag 4 med gonal-f. Har gjort långa båda gångerna. Splash Är detta er första IVF-behandling?

Det är första gången och allt känns nytt och skulle vilja veta hur allt går till. Kommer man få ta sprayen hela tiden tillsammans med sprutorna tills själva behandlingen är över? Dessa mediciner ska jag ta. Synarela - nässpray, gonal f, ovitrelle eller vad det nu hette och sen lutinus.
  • semlorna
    Splash skrev 2013-05-19 07:33:04 följande:
    Det är första gången och allt känns nytt och skulle vilja veta hur allt går till. Kommer man få ta sprayen hela tiden tillsammans med sprutorna tills själva behandlingen är över? Dessa mediciner ska jag ta. Synarela - nässpray, gonal f, ovitrelle eller vad det nu hette och sen lutinus.

Bara fråga på, jag svarar på det jag kan :) Nu har jag lite annan medicin, suprecur, gonal-f och ovitrelle men för mig är det såhär: tar sprayen i varje näsborre 3 ggr/dag från dag 21. Efter ca 2 veckor kollas hormonnivåer, började på gonal-f och sänkte då sprayen till en näsborre 3 ggr/dag. Ska spraya och spruta i ca 10 dagar, kollar då äggblåsor och lämnar blodprov ett par gånger, sen ovitrelle och slut på medicinerna fram till äggplocket två dagar efter det. Sen är detta hur det fingerar för mig, alla svarar olika på medicinerna och ibland behöver man mer tid, ibland mindre. Men ett hum i alla fall :)
  • Splash
    semlorna skrev 2013-05-19 10:01:02 följande:
    Bara fråga på, jag svarar på det jag kan :) Nu har jag lite annan medicin, suprecur, gonal-f och ovitrelle men för mig är det såhär: tar sprayen i varje näsborre 3 ggr/dag från dag 21. Efter ca 2 veckor kollas hormonnivåer, började på gonal-f och sänkte då sprayen till en näsborre 3 ggr/dag. Ska spraya och spruta i ca 10 dagar, kollar då äggblåsor och lämnar blodprov ett par gånger, sen ovitrelle och slut på medicinerna fram till äggplocket två dagar efter det. Sen är detta hur det fingerar för mig, alla svarar olika på medicinerna och ibland behöver man mer tid, ibland mindre. Men ett hum i alla fall :)

Tack för info hur du har gått till väga. Har fått lite mera kött på benen hur man kommer gå i dom olika stegen med medicineringen
  • Splash

Kan tillägga att jag och min sambo kommer göra icsi behandling kommer bli lite nervöst när den dagen blir av när dom ska hämta ut äggen på en. Men de kommer säkert gå bra ändå

• semlorna
    Splash skrev 2013-05-19 12:12:44 följande:
    Kan tillägga att jag och min sambo kommer göra icsi behandling kommer bli lite nervöst när den dagen blir av när dom ska hämta ut äggen på en. Men de kommer säkert gå bra ändå

Det gör vi också denna gång men det gör ingen skillnad i processen. Jag tror säkert äggplocket går bra, de flesta blir lulliga och goa av morfinet :)
  • Pumasuss

Jag fick börja med nässprayet 9 november och sprutade i båda näsborrarna 3 ggr/ dag. Körde det till 30 november då jag började med sprutor 1 gång/ dag och fick då ta sprayet i ena näsborren 3ggr/dag. 8 december tror jag det va fick jag ta sista nässprayet och ägglossningssprutan. 10 december va det äggplock ;)
    Va i Linköping redan kvällen innan och va på sjukhuset kvart över 7 morgonen efter. Fick träffa en sköterska och ställa frågor och sambon fick lämna prov och jag fick byta kläder. Fick även ta två värktabletter. Efter ett tag kom en sköterska och satte en nål i armen och då fick jag även en stesolid eftersom jag va så spänd. Fick sen träffa läkaren som gick igenom hur allt skulle gå till. Sen va det dags för plocket. Gick snabbt och fick påfyllning av morfin under tiden. Sambon satt me hela tiden och efter fick jag lägga mig o vila. Somnade till en stund sen väckte de mig då jag skulle upp o kissa. Efter fick vi lite fika och när jag va tillräckligt pigg fick vi gå hem. Sov större delen av dagen sen men tog en lugn o långsam promenad på kvällen. På onsdagen kom vi tillbaka för återföring. Fick då reda på hur många som blev befruktade. Fick vagiatorer som skulle tas 3 ggr/dag fram till testdagen ;)

Svar på tråden Behöver komma i kontakt med folk som ska eller har gjort IVF