• Anonym (Hjälp)

När egen bebis föddes försvann kärleken till bonus, hjälp!

Jag orkar inte mer kan någon som varit med om samma sits hjälpa eller bara ge några goda råd?!

Efter 7 år med man och hans bonus varannan vecka fick vi äntligen ett gemensamt barn. Barnet är nu 1 år gammalt och hen har varit jobbig från start. Kolik var väl det värsta men även välidgt mammig och ratar fast föda. Dock älskar jag mitt barn mer än något annat. Men nu har kärleken till min bonus så gott som försvunnit. Jag vill inte se barnet och blir ledsen och irriterad på söndagar när det är dags att ha henne/honom igen. Hen har alltid varit nära mig och hen kallar mig t.om för mamma ibland även om självklart riktiga mamman är mamma med stort M.

Hen klänger på mig veckorna hen är här och jag har bara lust att be hnne/honom att låsa in sig på sitt rum, bara låta mig vara. När bebis sover vill hen vara med mig men JAG ORKAR INTE!! Nu låter hen mig vara för det mesta då hen säkert märkt att jag inte klarar av att vara med honom/henne.

Nåon som känner igen sig alls??

• Svar på tråden När egen bebis föddes försvann kärleken till bonus, hjälp!
  • ummabdilleh

Det är normalt att du älskar ditt barn mer än allt. Oavsett vad folk säger kan man aldrig älska nån annans barn lika mkt som sina egna. Att du inte orkar med bonuset mer kan kanske ha att göra med att nu när ni fått erat egna gemensamma barn, omedvetet vill du att bara ni ska vara familj? Kanske omedvetet är du svartsjuk eller ledsen att han har barn som inte är ditt?

• SupersurasunkSara

Det är inte alls ovanligt att känna så som du gör. Skillnaden nu är att du aldrig får ta igen dig de v din bonus är hos er.
    Ditt barn ger dig ingen space när han/hon är vaken. Man kan jämföra med en kvinna som är hemma med barnet, barnet klänger hela tiden non stop, så när maken sen kommer hem, sugen på att gosa och krama sin sambo/fru så vill mamman bara äntligen får vara i fred när barnet sover och inte ha någon närmare än 1 m.

Hur gammal är bonusen? Är bonusen hemma med dig dagtid medan pappan är på jobbet? Bonus kan kanske få gå på dagis/fritids iaf lite så du får vara i fred?
    Att prata prata prata om dina känslor är nog också viktigt, gärna med någon kurator el liknande.

• Anonym (Hjälp)

Tack för era svar, skönt ändå att höra att jag inte är helt onormal.

Jo på något sätt så känner man ju att man nu startat sin "egen" familj och orkar inte riktigt med det äldre barnet. Svartsjuka kan det kanske vara men inget som jag direkt känner av, mer irritation och orkeslöshet mot det äldre barnet.

Har faktiskt frågat att få ha honom/henne på fritids men det får jag inte då jag är hemma med bebisen. Och de dagarna fasar jag för när skolan slutar och blir arg när hen kommer hem. Visar det inte öppet såklart men uppenbarligen märker hen någonting.

Ja prata med någon skulle säkert hjälpa. Jag kan ju trots allt inte ändra på situationen så klaga är ju lite dumt. Men jag känner mig skamsen för mina känslor såklart!

• SupersurasunkSara
    Anonym (Hjälp) skrev 2013-05-18 16:00:56 följande:
    Tack för era svar, skönt ändå att höra att jag inte är helt onormal.

Jo på något sätt så känner man ju att man nu startat sin "egen" familj och orkar inte riktigt med det äldre barnet. Svartsjuka kan det kanske vara men inget som jag direkt känner av, mer irritation och orkeslöshet mot det äldre barnet.

Har faktiskt frågat att få ha honom/henne på fritids men det får jag inte då jag är hemma med bebisen. Och de dagarna fasar jag för när skolan slutar och blir arg när hen kommer hem. Visar det inte öppet såklart men uppenbarligen märker hen någonting.

Ja prata med någon skulle säkert hjälpa. Jag kan ju trots allt inte ändra på situationen så klaga är ju lite dumt. Men jag känner mig skamsen för mina känslor såklart!
    Barnets tider på dagis/fritids ska bestämmas av förälderns tider. INTE dina. Så de ljuger för dig eller så har de ingen koll. Du har inga som helst skyldigheter att ha barnet alls någonsin eg.
  • Anonym (Hjälp)
    SupersurasunkSara skrev 2013-05-18 16:03:18 följande:
    Barnets tider på dagis/fritids ska bestämmas av förälderns tider. INTE dina. Så de ljuger för dig eller så har de ingen koll. Du har inga som helst skyldigheter att ha barnet alls någonsin eg.
    Stämmer detta alltså? Har nekats två gånger nu. Andra gången var jag despreat och bad om några timmar några gånger i veckan, men det fick jag absolut inte sa dom. Suck.. Får tjata efter sommarlovet.. Tack!
  • Anonym (***)

Gå o prata av dig hos något så att du kan få hjälp att komma vidare.
    För alla skull.
    Förstår att du har det jobbigt,men bonusen är inte förtjänat detta.
    Att du är medveten om hur du känner det o att du vill ändra på dig, är första steget o det får du en stor eloge för.

• Grappa
    Anonym (Hjälp) skrev 2013-05-18 16:06:34 följande:
    Stämmer detta alltså? Har nekats två gånger nu. Andra gången var jag despreat och bad om några timmar några gånger i veckan, men det fick jag absolut inte sa dom. Suck.. Får tjata efter sommarlovet.. Tack!
    Ja det stämmer. Det är bara vårdnadshavarna som har ansvar för sina barn, och alltså kan kräva fritis och dagis då de jobbar.
    Men varför är det du som ber om fritis? Borde inte det vara pappas sak?
  • SupersurasunkSara
    Anonym (Hjälp) skrev 2013-05-18 16:06:34 följande:
    Kolla denna dom: lagen.nu/dom/ra/1998:22
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (***) skrev 2013-05-18 16:07:39 följande:
    Gå o prata av dig hos något så att du kan få hjälp att komma vidare.
    För alla skull.
    Förstår att du har det jobbigt,men bonusen är inte förtjänat detta.
    Att du är medveten om hur du känner det o att du vill ändra på dig, är första steget o det får du en stor eloge för.

Du har helt rätt.
Svar på tråden När egen bebis föddes försvann kärleken till bonus, hjälp!