matschema 9 månaders
Har en 9 månaders tös som är lite dålig på att säga till när hon är hungrig, och säga stopp när hon är mätt. Speciellt när det är något gott finns det lixom inget stopp. Jag tycker det är jätesvårt att veta vad "en portion" är.
Försöker få en bra rutin om dagarna. Min tjej är ganska stor, ca 10 kg och 70 cm men rör sig desto mindre :) Varken går, reser sig eller kryper än :)
Så här försöker jag få ihop det nu, lämna gärna synpunkter. Ni får gärna skriva vilka mängder era barn äter.
07.00 200 ml Ersättning
09.00 1 portion gröt (ca 1 l färdig gröt) Tar lite mindre vatten och mer pulver för hon vill ha den tjock!
12.00 Lunch (ca 1/2-3/4) av en burkat eller 100-120 gram hemmagjord mat (1 dl ungefär) + 2 msk fruktpure
15.00 Mellanmål 1/2 banan + 2 msk fet yogurt eller en 100 grams fruktpurebägare.
17.00 Smakar lite av vår mat (2-3 msk) men verkar inte vara mogen för 2 lagade mål om dagen än. Ibland några matskedar gröt om vi äter något olämpligt.
19.30 200 ml ersättning
Tycker hon äter lite mat, och ganska små portioner men det kanske inte gör något? Jämnför med en kompis barn som äter 3x portion gröt till frukost, 1 burk till lunch och 1 till middag, 1-2 mellanmål + en stor flaska ersttning....