• mamma20012

matschema 9 månaders

Har en 9 månaders tös som är lite dålig på att säga till när hon är hungrig, och säga stopp när hon är mätt. Speciellt när det är något gott finns det lixom inget stopp. Jag tycker det är jätesvårt att veta vad "en portion" är.

Försöker få en bra rutin om dagarna. Min tjej är ganska stor, ca 10 kg och 70 cm men rör sig desto mindre :)  Varken går, reser sig eller kryper än :)
    Så här försöker jag få ihop det nu, lämna gärna synpunkter. Ni får gärna skriva vilka mängder era barn äter.

07.00 200 ml Ersättning

09.00 1 portion gröt (ca 1 l färdig gröt) Tar lite mindre vatten och mer pulver för hon vill ha den tjock!

12.00 Lunch (ca 1/2-3/4) av en burkat eller 100-120 gram hemmagjord mat (1 dl ungefär) + 2 msk fruktpure

15.00 Mellanmål 1/2 banan + 2 msk fet yogurt eller en 100 grams fruktpurebägare.

17.00 Smakar lite av vår mat (2-3 msk) men verkar inte vara mogen för 2 lagade mål om dagen än. Ibland några matskedar gröt om vi äter något olämpligt.

19.30 200 ml ersättning  

Tycker hon äter lite mat, och ganska små portioner men det kanske inte gör något? Jämnför med en kompis barn som äter 3x portion gröt till frukost, 1 burk till lunch och 1 till middag, 1-2 mellanmål + en stor flaska ersttning....

• Svar på tråden matschema 9 månaders
  • Natulcien

Jag tycker inte att det låter som lite. Om du är osäker så kan du väl erbjuda lite ersättning efter målen annars?
    När sonen (också en stor bebis) var i samma ålder, så ammades han 3-5 gånger om dagen, samt år lagad mat till lunch (ca 1 dl), lite fruktmellanmål och en portion gröt vid middagstid.

Att klämma i en liten bebis trippel portion gröt låter helt vansinnigt! En bebismagen mår inte bra av så extremt mycket spannmål. Bättre att kompletter med amning eller ersättning istället.

• Natulcien
    Natulcien skrev 2013-05-18 17:53:24 följande:
    Jag tycker inte att det låter som lite. Om du är osäker så kan du väl erbjuda lite ersättning efter målen annars?
    När sonen (också en stor bebis) var i samma ålder, så ammades han 3-5 gånger om dagen, samt år lagad mat till lunch (ca 1 dl), lite fruktmellanmål och en portion gröt vid middagstid.

Att klämma i en liten bebis trippel portion gröt låter helt vansinnigt! En bebismagen mår inte bra av så extremt mycket spannmål. Bättre att kompletter med amning eller ersättning istället.
    Men vad slarvigt jag skrev...för mycket sol, kanske!?  Det ska ju stå åt, bebismage och komplettera, såklart...
  • KLAJSHUH

Jag tycker det låter helt normalt. Barn är så otroligt olika i maten och vi mammor är experter på att oroa oss. ; )

Så länge hon går upp som hon ska, mår bra och är nöjd är det ingen fara. Min son på 12 månader äter nästan som din.. Och han ligger jätte bra på kurvan.

• Judiths

Min 9-månaders äter ungefär såhär: 7.00: ca 150 ml ersättning i sängen innan vi kliver upp. Sedan smörgås och frukt (ca 1/3-1/2 limpskiva med smör/messmör och några fruktbitar) till frukost väl uppe. 10.00: ca 150 ml ersättning 13.00: Mat (ibland nästan inget, ibland över en dl). Frukt. 14.00: ca 100 ml ersättning 17.00: Mat och frukt (oftast mindre än till lunch, plockar i sig lite av varje, mycket hamnar på golvet). Fyller på med ca 100 ml ersättning om hon ätit dåligt. 19.00: Ca 150 ml ersättning. Hon väger ca 7,5 kg.

• Tjej78

Min lilla loppa är bara 8 månader, väger 7,5 kg och är 69 cm. Så här äter vi: frukost 7.30=hälften välling, hälften ersättning (220 ml) mellis 10=halv macka med mjukost och fruktpuré. Lunch 12=1/2 burk mat, lite fruktpuré samt att jag erbjuder 90 ml ersättning som ibland dricks upp, ibland inte. Mellis(igen)15= en port gröt och katrinplommon eller yoghurt och frukt sen middag med oss 18 men äter sin burk, även denna gång en 1/2 burk med frukt och till sist en majskrok. Innan sängen 19.30 får hon välling, 2 dl sen sover hon till kl 7 och så börjar det om igen :)

• keron

1 l gröt?! Du har inte råkat skriva fel??

Jag tycker inte alls att hon äter lite.
    Vår son på ca 10,5 mån äter en halv - en portion gröt eller en smörgås med pålägg till frukost, plockmat av maten vi i familjen äter under dagen, en halv - en portion gröt på kvällen och ammas fritt dygnet runt utöver detta. Han väger nästan exakt 12 kg och är 79 cm lång.

• Waterfall

Det stämmer nästan på pricken med vad min dotter äter. Hon är också 9 månader. Men vi ger välling istället för ersättning. Nångång har hon inte sagt stopp själv men då har hon kräkts upp maten på kvällen. Så nu är jag väldigt försiktig med att ge för mycket mat.

• trådskapare

Oj, 1 dl gröt ska det stå!!
    Har nu hittat 2 sortets burkmat där hon äter en hel burk till lunch och ca 1/2 till middag :) 

Svar på tråden matschema 9 månaders