• Trollbebis

Rörlig sovare - flytt från spjälsäng...

Min tjej fyller två i juli. Nu börjar det bli dags att fundera på att byta från spjälsäng till junior eller växa säng. det som jag funderar mest på är att hon verkar röra sig ganska mycket ibland när hon sover, hon hamnar med huvet i fotänden. Jag undrar om nån har haft barn som gjort liknande och hur har det då gått i en säng utan höga spjälor. Har de skadat sig eller ramlat ut?

• Svar på tråden Rörlig sovare - flytt från spjälsäng...
  • Natulcien

Vi har en ganska rörligt sovare till son. Men vi använde aldrig spjälsäng. Vi hade honom på madrass på golvet från start. Först med en "filtring" runt honom, sen med en massa kuddar på sidorna, och när han fick eget rum vid 14 månader så satte vi dit en hemsnickrad kant på ena sidan (väggen på andra sidan). Han har väl hamnat på golvet någon enstaka gång, men aldrig slagit sig.

• Whitetrash86

Både dottern och sonen är riktiga atleter i sängen. Dottern har ramlat ut någon enstaka gång på sina 3år i växa säng, men det har även varit när hon blivit större och sängen inte är leka bred för henne :)
    Sonen har inte vi inte bytt på än (1år) och det ska bli intressant att se hur det går för han tar verkligen och klättrar på spjället!

• vännen

Vi köpte en växasäng med liten kant på. Den trillade vår snurrtjej aldrig ur. Nu har hon en resårmadrass direkt på golvet och det händer att hon ramlar ur, men eftersom den är så låg, ca 20 cm, så blir hon inte ledsen eller slår sig.

Svar på tråden Rörlig sovare - flytt från spjälsäng...