• mammatrollet

    Hur spelar man egentligen Boccia?

    Känns som om detta är något man ska veta...men det gör inte jag Glad
    Köpte Boccia idag på Maxi och försöker lista ut hur vi ska spela detta på bästa sätt med barnen som är fyra resp sju år gamla. Sökte på Google och insåg då att Boccia är större än vad jag trodde och reglerna jag hittade var tävlingsregler. 

    Hur spelar ni Boccia hemma i trädgården? 

  • Svar på tråden Hur spelar man egentligen Boccia?
  • dubbelbubbel

    Visst inte att det fanns olika regler. Vi kastar den lilla bollen och sedan kastar man sina bollar i tur och ordning. En per person och sedan en runda till men en boll per person. Var och en har en egen färg. Sedan tittar vi vilken boll som kom närmast den lilla bollen och den som kom närmast vann. Den som vinner kastar lilla bollen i nästa omgång

  • Tre Töser

    Hej! Oj, jag gissar att det finns en uppsjö av regler, men såhär spelar vi i vår familj. En kastar ut lilla kulan sedan försöker samma person kasta en av sin två stora bollar så nära som möjligt. Därefter kastar övriga medspelare också var sin boll så nära den lilla kulande kan. Efter att alla kastat en boll var, kastar alla var sin andra boll. Då börjar den kasta först vars första boll efter första rundan ligger längst ifrån lilla kulan. Sedan kastar alla i tur och ordning och ordningen styrs av hur långt från den lilla bollen ens första kula hamnat. Sist att kasta sin andra boll är alltså den vars första boll hamnat närmast den lilla kulan. Så, då är det dags att räkna poäng: närmsta boll till den lilla kulan ger 2 poäng, andra närmsta boll till den lilla kulan ger 1 poäng. Har man lyckats knocka den lilla kula, får man 1 poäng för varje knock. Den person som hade sin boll närmast lilla kulan får vara den som kastar den lilla kulan i nästa omgång. Vi brukar spela till först till 21 poäng. ( eller först till 11 poäng om vi är många. Det är vi i ibland för vi har flera spel och spelar ibland med flera spel!) mycket nöje!

Svar på tråden Hur spelar man egentligen Boccia?