• plugghästen

Min 18-månaders vaknar tidigt varje morgon och jag är jättetrött, tips någon?

Mitt barn vaknar kl 5-5:30 varje morgon. Jag blir jättetrött!

Han somnar mellan 19-19:30 på kvällen och brukade förut sova till kl 6:30-7 på morgonen. Han sover middag c:a 2 h varje dag, c:a kl 12-14. Jag vet att det bästa kanske vore att lägga honom senare, men jag är själv ganska slut kl 19 och då är det skönt att få lite tid med hans pappa innan jag måste sova. Ska jag prova att korta middagssovningen? Eller lägga honom tidigare för att sova middag? Jag tror att risken är att han blir jätteledsen om jag väcker honom under luren.

Finns det någon som har bra sömntips vore jag tacksam! 

• Svar på tråden Min 18-månaders vaknar tidigt varje morgon och jag är jättetrött, tips någon?
  • Gurkan

För en del barn hjälper det att lägga dem senare, för en del barn hjälper det att minska på dagvilan och för andra barn som mitt är det bara att läram sig leva med det. Vissa barn är helt enkelt morgonpigga av sig.

• ummabdilleh

Minska skoltiden på dagen. Testa minska 1 Tim. Är du aktiv och.ute med han på.dagarna?? Om han är ute mkt så blir han tröttare, testa lägga han 8

• FlitigaLis

Min son är likadan. Men jag tror det inte är så mycket att göra åt. Mörkläggning-rullgardin kanske kan hjälpa

• denimbee

Jag vet precis hur det är. Har idag en som är 2,5 år. Hela förra sommarn gick han upp kl 4-4:30. Han la sig också vid 19. Försökte dock lägga honom senare men han vaknade iaf samma tid, kanske någon minut senare. Vid 11 sov han sedan middag i ca 2h, men att väcka honom tidigare gick inte. I augusti 12 börja han förskola och började sova lite längre. Nu sover han mellan 20-06 men ibland lite senare. Han sover middag också fortfarande.

• Vickan I

Min fyraåring har också alltid vaknat tidigt. Sedan kom lillebror och var likadan. Vi testade lite olika varianter när storebror var liten för att försöka länga morgonsömnen, men gjorde ingen skillnad. Så här var det bara att lära sig leva med det och räkna ner till de blir stora och kan gå upp själva en stund :D! Jag och mina syskon har också alltid vaknat tidigt tydligen så hänger väl i familjegenerna haha.

• plugghästen

Tack för era svar! Vi är ute c:a 1 h 2 ggr dag men det kanske måste utökas. Ska mörklägga rummet och låta pojken sova middag 1 h idag. Återkommer imorgon med resultat.

• FlitigaLis

I drömmarnas trädgård, går 05.30 varje morgon. Min son älskar det, jag sover halvt brevid

• FlitigaLis

Är han hungrig när han vaknar? Då kanske han behöver något kraftigare kvällsmat. Vi håller på att byta välling ihop om att sonen ska sova liiite längre

• KLAJSHUH

Min son vaknar väldigt tidigt.. Oftast mellan 04.45-05.00.. Zzzzzz.. Lägger han sig senare vaknar han ändå samma tid men är bra mycket tröttare. Jag har läst flera ggr att man ska göra tvärtom, försöka lägga lite tidigare istället. Jag har inte provat men funderar på att göra det. Kan ju va värt att testa. : )

• Jasmin Karlsson

Min son på 20 månader hade också en period när han vaknade jättetidigt, ca 5.30. Sen efter några veckor gick han tillbaka till att vakna senare ca 6.30. Så mitt råd är antingen att vänta ut honom och se om det ändrar sig av sig självt, eller lägga senare på kvällen, vid kl 20 istället. Om du ändrar på sovtiderna ska du nog testa i en vecka ungefär så att barnet vänjer sig vid de nya tiderna och kroppen kan anpassa sig.

Svar på tråden Min 18-månaders vaknar tidigt varje morgon och jag är jättetrött, tips någon?