• Casie

Robotdammsugare

Jag funderar på om jag ska köpa en robotdammsugare till min teknikälskande make i födelsedagspresent. Han har pratat om en sådan men jag undrar om de verkligen fungerar? Vi har en trea med trösklar, mattor och två katter som kanske attackerar roboten(?). Någon med erfarenhet?

• Svar på tråden Robotdammsugare
  • kemp

Jag har Philips Easystar FC8802/03 och är inte riktigt nöjd med den.
    Den kommer inte över "vanliga" trösklar. Den låter mycket och fastnar lätt i mattor eller dyl. Vissa mattor kan den dock dammsuga.
    Den är bra som komplement till den vanliga dammsugningen och kommer bra åt i hörn. Den kommer under möbler som soffor.
    Jag tycker att det var ett onödigt inköp.. Men det finns ju dyrare och säkert bättre som ni skulle bli nöjda med.

• Elaifiknow

Plus gjorde ett test av robotdammsugare för någon månad sedan, avsnittet finns säkert på SVT Play.

• Prospero

Vi har en iRobot Roomba. Själva dammsugningen blir riktigt bra och vi har låga trösklar som den tar sig över (men det är ju också möjligt att ta ett rum i taget annars). Den är ca 10 cm hög och tar sig under en del möbler, men inte under vår låga soffa t ex.

Vi har inga djur så jag vet inte hur de skulle reagera, den låter ju en del men vi stänger ofta in den i ett rum och stänger dörrarna.

Dock tycker jag det är otroligt tråkigt att göra rent borstarna och tömma den efteråt, så jag föredrar nästan att dammsuga själv.

• The Fugly

Vi ha också en iRobot Roomba. Vi har idag två katter (hade tre) och är förundrade över hur mycket katthår den plockar upp varje dag. De var skeptiska i början men tar den med ro. Stör den går de till ett annat rum. En av dem försöker dock ibland att sitta på den när dem kör och har vid enstaka tillfälle lyckats stänga av sen.

Vi har låga trösklar och relativt korthåriga mattor och detta fixar den utan problem. Den tar sig in under soffan men inte fåtöljen.

Vi älskar den, den går på vardagar när vi inte är hemma och håller på då viss undan katthår och småskräp så vi dammsuger manuellt först till helgen. Det blir en rejäl samling katthår per dag men vi har å andra sidan en som gäller mycket.

Vad man ska vara medveten om är att den främst håller undan och det funkar bäst om den får gå varje dag. Den tar aldrig allt men med regelbundenheten ger det ett bra resultat så man inte behöver dammsuga som ofta.

Rekommenderas!

Svar på tråden Robotdammsugare