• Anonym (Fundersam)

Ny Tatuering=Rasistisk??

Jag skall snart tatuera mig för första gången. Det lutar åt en stilfull variant av Tors Hammare, då jag är mycket intresserad av den nordiska mytologin. Jag har fått en del negativa kommentarer om detta, då vissa anser att det står för rasism. 

Vad tycker du?? 

• Svar på tråden Ny Tatuering=Rasistisk??
  • Anonym (korrekt)

Asatron har inget med rasism att göra så dina vänner är obildade.

• Ripper500

Nej absolut inte.
    Har en stor på armen.
    Har även järnkors vilket många tycker är rasistiskt även fast det används på så mycket saker, samt att historien bakom det inte hör till rasism.

Men idag är allt rasistiskt i sverige.

• Anonym (Symbolik)

Nä, asatron har inget m rasism att göra. Men eftersom många skinnskallar och högerextremister som tatuerar sig gärna väljer torshammare för att visa sin "stolthet över att vara svensk Viking", så skulle jag personligen aldrig välja en symbol som förknippas med dem.

• Jamo
    Anonym (Symbolik) skrev 2013-05-19 13:58:22 följande:
    Nä, asatron har inget m rasism att göra. Men eftersom många skinnskallar och högerextremister som tatuerar sig gärna väljer torshammare för att visa sin "stolthet över att vara svensk Viking", så skulle jag personligen aldrig välja en symbol som förknippas med dem.
    Problemet är väl att på 90-talet snodde nazisterna och skinnskallarna dessa symboler tillsammans med vår flagga Bara att sno tillbaka dom

Man kan och ska vara stolt över sitt ursprung utan att se ner på andra
  • Anonym (L)

Om du inte kombinerar det med rakat huvud går det nog bra. Visserligen gillar högerextremister sånt men det finns gott om normalt folk som är intresserade av asatro och vikingar med.

Vill du visa hur din variant av hammaren ser ut förresten? Jag blir nyfiken.

• caelum

Förknippar inte alls asatro med rasism, men vet att andra gör det och tycker det är på tiden att man tar tillbaka symbolerna som blivit stulna. Så go for it! Dock får du nog tyvärr räkna med att folk frågar.

• Anonym (Ll)

Absolut inte! Men nuförtiden är man ju rasist bara man är blond...

• Smecker

Så länge du inte går omkring och nynnar på Horst-Wessel-Lied så borde du vara safe.

Är du bara pantad eller är du dum i huvudet på riktigt?
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (L) skrev 2013-05-19 14:01:57 följande:
    Om du inte kombinerar det med rakat huvud går det nog bra. Visserligen gillar högerextremister sånt men det finns gott om normalt folk som är intresserade av asatro och vikingar med.

Vill du visa hur din variant av hammaren ser ut förresten? Jag blir nyfiken.
    Jag hittar inget fin exempel. Funderar på att skissa en egen modell. 
  • Jamo
    Anonym (Ll) skrev 2013-05-19 14:15:51 följande:
    Absolut inte! Men nuförtiden är man ju rasist bara man är blond...
    Precis Blond och iklädd offerkofta.
Svar på tråden Ny Tatuering=Rasistisk??