• Uffesson

Huskurer för att sätta igång förlossning?

Hej! Är gravid i vecka 37+1. Var på koll på förlossningen igår och då var jag 1cm öppen (barnmorskan kunde känna bebisens huvud därinne!) och livmodertappen var endast 1,5cm lång. Hade värkar som ibland låg kring 40 var 10-12 minut. Barnmorskan sa att hon skulle bli förvånad om förlossningen inte startat om en vecka! Glad

Så, nu sitter vi här och är jätteuppspelta. Men jag undrar väl lite om det finns något som kan hjälpa på traven. Har dock fått för mig att man inte ska ha sex när man är öppen? Har jag rätt? Barnmorskan sa inget om det när vi var där, dock. 

• Svar på tråden Huskurer för att sätta igång förlossning?
  • majsis08

jag åkte in i v28 med värkar var tredje minut men jag hade inte öppnat mej... men bm där sa åt oss att inte ha sex för sperman kan tydligen sätta fart!! men vi har haft sex efter och inget har hänt:P och man kan vara öppen några centimeter flera veckor innan förlossningen startar jag va öppen 2cm flera veckor innan förlossningen starta med första barnet:)

• Gimle

Sex startade det för oss. Men det var efter att jag sett tendens till att slemproppen börjat lossna och det var på bf så kan ju hända det skulle ha startat ändå :P

• Frontline

Med våra 3 barn så har vi haft sex inte så lång tid innan dom föddes.
    Den sista satte det igång rejält med när vi åkte bil, jag hade lånat en äldre bil som var rätt så hård och studsade på vägen och det gjorde nytta...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • HannaS83

Jag har hört att det enda vetenskapliga tricket är just sperma tror det är helt ok med sex så länge vattnet inte gått. Vissa kan ju va en cm öppen i en månad innan. Andra jag har testat är ananas, hallonbladste, stark mat, motion, långpromenad, Att ta det väldigt lugnt och ta ett bad, mina båda barn är födda bf+10 så har haft tid att testa det mesta :)

• Mormor07

Gå i trappor är ett gammalt knep som kan fungera.

• Annikaat29

Är i v.38+1 å har känningar varje dag. Tredje barnet. Har druckit hallonbladste i två veckor, går i massa trappor då vi bor tre trappor upp utan hiss. Ätit massa ananas dock inte 7st samtidigt som dem säger att man ska göra. Färdknäppen kör vi också me. Inget verkar funka. Lär få gå över även denna gång.. Är så väldigt trött på detta nu. Längtar efter bebis o min kropp/ orken o energin till att göra saker utan att få ont o bli andfådd... Så jag tar gärna också emot lite tips

• lovea01

Med första barnet så hade jag oregelbundna värkar som inte va så starka, på kvällen och som höll på hela natten. Då tror jag att jag va öppen något för det kändes så. Jag läste då på olika sidor att man kunde sätta igång allt med sex, vi hade det på natten och efter en timme lossnade slemproppen och dom riktiga värkarna började och blev starkare hela tiden, tills vi åkte in och jag va 8 cm öppen sen gick det undan, tjejen ute efter 2,5 timme:) så jag tror att det kan funka, kanske inte alltid men dom säger ju att det brukar funka om det typ redan är på g och tappen är mogen mm. Något mer har jag inte provat men promenader borde ju funka, med sonen hade jag storstädning hemma och det satte igång allt. Denna gången ska jag prova hallonbladste:)

• Uffesson

Tack för alla tips jag fått hittills. Ikväll blev det cayennepeppar i maten... får se om det gör någonting eller om det bara är gammalt skrock. Vi ska i alla fall pröva färdknäppen, tror jag (alltså att ha sex).  Har läst att man får det om inte vattnet gått, och det har det ju inte. 

Sedan ska vi köra på en skumpig väg som Frontline föreslog. Blir nog en till promenad också. Får snabba på om vi ska hinna allt...

Svar på tråden Huskurer för att sätta igång förlossning?