Ni som har hårda skal på era ägg, är alla hårda eller varierat?
Vet ni det? Alltså ni som fått konstaterat hårda skal vid ex IVF osv...betyder det att alla ägg är lika hårda eller kan det variera kvaliteten?
Vet ni det? Alltså ni som fått konstaterat hårda skal vid ex IVF osv...betyder det att alla ägg är lika hårda eller kan det variera kvaliteten?
Hur har de konstaterat det på dig? Vad jag förstår kan de inte säkert säga om man har "hårda skal" utan det är bara en gissning.
Jag fick inga befruktade ägg vid vårt första IVF, trots 14 ägg som såg bra ut och bra spermieprov för min man.
De spekulerade då i att jag kunde ha "hårda skal" eller att min mans spermier saknade förmåga att tränga in i ett ägg, men det vara bara gissningar på möjliga orsaker och inget man säkert kunde mäta som jag fattade det. Vi gjorde sen ICSI som gick bra, fick ett barn!
Märkligt nog blev jag sedan spontant gravid redan 10 månader efter förlossningen... Så jag vet inte om det faktiskt var så att skalen var hårda, eller om det var något annat, eller om det kan variera...
Tack för svar. Nej jag bara spekulerar lite här för mig själv, att våra problem kan bero på det. Vi står i kö till IVF men har vart gravida en gång tidigare, därför tänker jag om det kan vara felet och äggen variera
Jag har samma erfarenhet som Anonym (oklart). Jag fick många ägg (17 st) men ingen befruktning på första IVF-försöket, spermierna hängde i skalet men tog sig inte in. Jag fick ungefär samma gissningar till förklaring från läkaren, dvs att kanske var skalen lite för hårda (tjocka skal kan man se i mikroskop men inte hårdheten så där kan de bara gissa), kanske var spermierna liiiite för klena men ändå tillräckligt starka för att det inte skulle gå att se någon defekt på dem. Kanske troligast en kombination av båda så att det bara blev ett litet steg fel åt varje håll men tillräckligt för att det inte skulle funka ihop. Men spermier är ju färskvara och kvaliteten kan variera efter dagsformen, så det är inte omöjligt att det kan funka bättre vid ett senare tillfälle om de piggar på sig. Hur det funkar med äggen vet jag faktiskt inte, men med tanke på att det inte funkade på ett enda av 17 så drar jag slutsatsen att jag har en "genetisk programmering" för vilka egenskaper mina mogna ägg får.
Det är ju så otroligt mycket som ska klaffa för att få ett befruktat ägg och dessutom en graviditet, ju mer man läser på desto mer inser man hur fantastiskt det är att det i de flesta fall fungerar utan någon som helst hjälp av vården! Så fundera inte för mycket, det blir man bara galen av Vänta tills ni har kommit igång och gjort ert första försök, och ta det sen därifrån om något skulle visa sig fela i processen. Men har ni blivit spontant gravida tidigare så borde ni ha de rätta förutsättningarna, det kommer säkert gå galant!
Lycka till!