vad kostar saker i turkiet?
Hej allihopa.
Ni som varit i turkiet nyligen skriv gärna en liten lista om vad saker och ting kostar där.
Skulle vara jätte intressant då jag själv ska åka dit i juni.
Hej allihopa.
Ni som varit i turkiet nyligen skriv gärna en liten lista om vad saker och ting kostar där.
Skulle vara jätte intressant då jag själv ska åka dit i juni.
Lira.
Ja men vad kostar saker där var min fråga!
Varken röker eller dricker :)
Nu blir det lite olika valutor här men: en stor flaska vatten 60 cent, en glasstrut 2 euro. Mat åt vi vitlöksbröd och bruchetta, 1 lasagne och 1 biff eller om det var oxfile kommer inte ihåg, 1 stor flaska vatten, 2 glas vin och ett glas cola för ca 95 lira. Ett par fake converse betalade vi 15 euro för. (Dolmus från vårt hotell till Side stad kostade för 2 pers 3,5 lira om det är intressant =) Solglasögon ray ban fake mellan 4 och 8 euro beroende på hur bra man prutar. Åt Otoman? kebab på ett ställe, det kostade 10 euro och det räknade vi som dyrt.
Använd lira istället för euro det blir lite billigare lärde jag mig =)
Det beror helt på hur mycket du prutar, säger jag!
Vad gäller shopping alltså!
Kan eller vill du inte pruta så kostar saker o ting mer än i Sverige - säljarna börjar oftast på ett rätt högt pris. Sen prutar man tills säljare o kund är överens om ett pris.
Vad gäller mat så finns det lunch (dönerkebab, hamburgare, toast) för 5-9 TL o uppåt.
Middag finns väl från ca 18 TL vad jag minns från förra året - men det beror ju helt på vad för slags mat du äter samt vilka restauranger du väljer!
Finns säkert billigare, o definitivt dyrare!
1½ liter vatten på flaska brukar kosta 1 TL i mataffären. Glass finns från 0,5 TL o uppåt (typ GB's).
Övrig mat i vanliga mataffärer kostar ungefär som i Sverige tycker jag.
Hahahah dum fråga men hur prutar man ? :)
Aha tack :)
Aha :)
Jag ska till Turkiet hur mycket pengar ska jag ta med jag är ett barn
Jag menar alltså i lira