Crohns , Ulcerös kolit , IBD.. Någon som vill dela erfarenheter?
Vet inte vart jag ska vända mig riktigt men testar här... Jag har sedan flera år tillbaka haft problem med magen och har åkt in och ut på vårdcentraler och akutmottagningar.. Senaste halvåret har det gått spikrakt neråt och jag har snabbt blivit kraftigt sämre. Gjorde en koloskopi under en "bra period" i vintras som inte visade något och jag fick "diagnosen" IBS i brist på annat. Efter det har det gått käpprätt åt helsicke och jag har bara blivit sämre och sämre med blod, slem, blandat diarre och förstoppning, helveteskramper långt ner i magen, extrem trötthet, febertoppar med frossa, viktnedgång osv osv.. ... Kom i torsdags hem från sjukhuset efter att ha legat inlagd med total tarmvila och kortisonbehandling i åtta dygn efter att inflammation hittats vid CT-buk och sedan koloskopi. Var verkligen jättedålig med skyhögt CRP, feber och blödande tarm!! Nu sitter jag här hemma och väntar på resultatet av biopsin.. Inget händer innan dess. Känner mig lämnad vind för våg. Kommer dröja flera veckor innan jag får några svar. Dom säger att det är antingen Ulcerös kolit eller Crohns, men kunde inte gå upp förbi övergången till tunntarmen så hur ska dom kunna veta då?? Finns det nån där ute som vill dela med sig om sin erfarenhet av detta? Hur upptäcktes det hos er? Vad gjorde dom? Hur mycket ska man behöva tjata för att få svar på sina frågor? Vad ska jag tänka på? Är ganska väl påläst om sjukdomarna men inte om hur det är att leva med dom liksom..
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-19 19:40
Ber om ursäkt för brost på radbryt... Ipaden.... :(