• Anna Sa

Hur får jag min 8,5 månaders bebis att dricka vatten?

Jag börjar snart få lite panik över att inte få i vår dotter vatten. Hon bara gråter och vrider och vänder sig från både glas, nappflaska och pipmugg. Hon är helt ovillig till att ens testa oftast.
    Visst får vi i henne en del under en dag, men aldrig mer än 1,5 dl. Beräknar att hon får i sig ca 4 dl via maten per dag, men det känns lite totalt.
    Har testat med gurka (funkar ganska bra vissa dagar), citron och bär i vattnet utan någon större framgång.

Har någon annan haft samma problem?
    Har ni några idéer kring vad jag ska göra och ska pröva ge i vattnet?
    Är det dags att testa att ge lite mjölk till en 8,5 månaders måntro?

Tacksam för hjälp!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-19 22:02
    Om jag var otydlig: hon får dagligen i sig 1,5 dl vatten, plus ca 4 dl vätska genom maten. Hon äter mat, gröt och mellis + ammas på morgonen.

• Svar på tråden Hur får jag min 8,5 månaders bebis att dricka vatten?
  • nozpa

Äter hon vanlig mat? Dricker hon inget alls?

• Anna Sa
    nozpa skrev 2013-05-19 21:52:44 följande:
    Äter hon vanlig mat? Dricker hon inget alls?
    Hon äter bara vanlig mat, 2 mål gröt, 2 mål mat/mos, 2 mellanmål. Som jag skrev dricker hon max 1,5 dl vatten per dag.
  • viseversa

Mina ungar drack mjölk vid den åldern. Gick jättebra och dom fick inga problem med magen.

• Anna Sa
    IsDimma skrev 2013-05-19 21:55:59 följande:
    Äter hon ingen ersättning eller bröstmjölk fortfarande?
    Hon ammas på morgonen, men mest för närhetens skull, ingen ersättning alls.
  • Ojsan

kissar hon och urinet inte luktar för starkt så får hon troligen i sig tillräckligt med vätska

• nozpa
    Anna Sa skrev 2013-05-19 21:56:58 följande:
    Hon äter bara vanlig mat, 2 mål gröt, 2 mål mat/mos, 2 mellanmål. Som jag skrev dricker hon max 1,5 dl vatten per dag.

Ställ fram ett glas med vatten till varje måltid. Låt henne dricka själv, alt testa att ge med en sked. Vet inte vad som egentligen gäller med mjölken då alla säger olika. Min dotter gillar inte mjölk så har aldrig funderat så mycket på det.
    Men du kan ju testa att servera juniormjölk t ex.  
  • HannaS83

Finns det bebis the i Sverige? Om inte så kanske det finns nått liknande på ett naturapotek kanske? Här (Schweiz) kan man ge fänkål och camomil the till bebisar. Jag har blandat lite äppeljuice i vattnet, du kan också testa varmt eller ljummet vatten, och sugrör.

• Anna Sa
    nozpa skrev 2013-05-19 22:04:03 följande:

Ställ fram ett glas med vatten till varje måltid. Låt henne dricka själv, alt testa att ge med en sked. Vet inte vad som egentligen gäller med mjölken då alla säger olika. Min dotter gillar inte mjölk så har aldrig funderat så mycket på det.
    Men du kan ju testa att servera juniormjölk t ex.  
    Jo sked brukar funka ibland, kanske för att det inte kommer så mycket på en gång?
    Kan man testa yoghurt likväl? eller vad är bäst, näringsrikast och snällast mot magen av mejeriprodukter egentligen?
Svar på tråden Hur får jag min 8,5 månaders bebis att dricka vatten?