• k girl

Tips till mindre bbq-buffé

Jag vill ha tips på rätter till en mindre "southern bbq"-buffé. Jag älskar pulled pork, men vi kommer att ha gäster som inte äter fläsk så krutet får gå på något annat kött (högrev eller bog). 

Men mer då? Jag har ett recept på en bönröra som är fantastisk, och coleslaw är givet, men jag vill gärna ha lite fler tips på tillbehör/sidorätter. Och marinader, och såser, och era bästa recept.  

• Svar på tråden Tips till mindre bbq-buffé
  • bumse2

Pulled beef istället för pork, grillade majskolvar, bakad potatis, mini hamburgare med cheddarost,  kycklingvingar, chili smör, ädelostdressing, ananasspett

Emma 020123, Linus 080917
  • k girl

Tack för era förslag! Det lutar mot lågtempad rökt högrev, kycklingvingar, baked beans, grillad majs, coleslaw och ugnsbakad sötpotatis alt. någon potatissallad. Vi kommer att ha hamburgare också, men det sköter någon annan. :)

Tips på rubs och såser?

• Gurkan
    k girl skrev 2013-05-20 20:23:42 följande:
    Tack för era förslag! Det lutar mot lågtempad rökt högrev, kycklingvingar, baked beans, grillad majs, coleslaw och ugnsbakad sötpotatis alt. någon potatissallad. Vi kommer att ha hamburgare också, men det sköter någon annan. :) Tips på rubs och såser?

Något med honung och chili, inte nödvändigtvis stark på kycklingbitarna i alla fall :)
  • mandelblomma

japp denna är uirgod!

Ingredienser
    ½ dl rapsolja
    1 skvätt whisky
    4 vitlöksklyftor
    1 chili
    2-3 msk flingsalt
    2 tsk krossad svartpeppar
    1 knippe valfria örter

Hacka vitlök och chili och blanda sedan alla ingredienser. Gnid in köttet med marinaden låt den sedan dra minst en timme.

• Irmis4ever

Hejsan!

Jag vill tipsa om sådanadär smaksatta "woodchips" som man slänger på glöden. Ja inser att det inte har direkt med matlagning att göra, men det sätter ju smak på maten haha Glad

Ja å min man hade en grillfest o vi använde dessa o det både luktade o smakade jättegott!! Kan varmt rekommenderas!!

Ja vet inte exakt var man köper dem (mannen är kung av grillen ni vet..) men om man googlar så hittar man säkert en affär som säljer dem i sverige.

Ber om ursäkt om det var fel å skriva om "wood chips" jag e helt ny på sidan och lär mig allteftersom

/Kramar I 

• MammaBella
    Irmis4ever skrev 2013-05-22 13:52:36 följande:
    Hejsan!

Jag vill tipsa om sådanadär smaksatta "woodchips" som man slänger på glöden. Ja inser att det inte har direkt med matlagning att göra, men det sätter ju smak på maten haha Glad

Ja å min man hade en grillfest o vi använde dessa o det både luktade o smakade jättegott!! Kan varmt rekommenderas!!

Ja vet inte exakt var man köper dem (mannen är kung av grillen ni vet..) men om man googlar så hittar man säkert en affär som säljer dem i sverige.

Ber om ursäkt om det var fel å skriva om "wood chips" jag e helt ny på sidan och lär mig allteftersom

/Kramar I 
    Tror det säljs där man köper grillar typ Bauhaus men har också sett det på citygross.
  • k girl

Tack för era förslag! 

Irmis, inte alls dumt att tipsa om rökspån - det är en självklarhet när man ska grilla indirekt, tycker jag. Vi hittar våra rökspån på till exempel lokala mataffären. Det går också att göra eget rökspån av en eller al, och man kan köpa amerikanskt rökspån av mesquite eller hickory på nätet om man vill gå riktigt all in.

Ska absolut testa den ruben, den såg riktigt god ut! 

• tro  hopp  kärlek

God grillsås, både att pensla köttet med, men även som ett tillbehör på bordet.

2 burkar passerade tomater
    1 finhackad lök.
    1 solo vitlök, pressad
    3-4 msk honung
    3 msk chilisås
    1 fin hackad chili
    1/2 tsk ingefära
    1/2 tsk oregano eller andra örtkryddor.
    1/2-1 tsk pepparmix
    1 tsk liquid smoke ( finns på stora affärskedjor i den amerikanska delen eller på kryddlandet.se)
    1 msk kinesisk soja
    1 tsk worchester sås
    2 köttbuljongtärningar 

Kokas ihop och låt småkoka en stund. Häll upp på varma glasburkar  låt svalna. Håller sig i några veckor i kylen.,  

• Irmis4ever

Ahh man kan göra sina egna!!

Tror precis jag har hittat en ny hobby åt min man.. Göra egna rökspån!!

Tips på smaker, vi har en enrisbuske på sommarstället som ändå ska bort. Det blir då basen antar jag? Behöver man nåt mer eller räcker med bara en en (haha). 

Spontant så vill jag ha någon smak som representerar sverige bra, i sommar ska vi få besök och jag vill överraska med detta!! Vad tror ni om Syrén? Alltså busken som luktar såååå gott! Eller blir det kanske för "parfymig" smak på det hela?

Nu blir ju jag lite sugen också! Men jag låter min gubbe göra sitt å så kan jag sitta här på forumet hihih.

Kram
    /I 

• k girl

Det blev mycket lyckat!

Rätterna blev till sist:
    - Långgrillad högrev med chipotle/spiskumminbaserad rub
    -  Tunna spjäll och kycklingvingar, båda marinerades med en väldigt god cajun/creole-rub http://www.food.com/recipe/the-best-creole-cajun-seasoning-mix-186029
    - Cajun bbq-sås, http://cajunradio.com/cooking-with-cajun-radio-cajun-bbq-sauce/. Penslades också på spjällen. Helt fantastiskt god!
    - Creole sås. http://www.seriouseats.com/recipes/2012/10/creole-sauce-recipe.html Väldigt god den också, även om bbq-såsen var ännu bättre.
    - Grillad majs
    - Hemkärnat kryddsmör med smak av chili, lime och vitlök
    - Cornbread i gjutjärnsstekpanna
    - Vattenmelon
    - Coleslaw
    - Guacamole (traditionell) 

Svar på tråden Tips till mindre bbq-buffé