• Anonym (Rädd)

Sjuuukt rädd för att bli getingstungen

Jag har aldrig blivit stungen, men är enormt rädd för både getingar och bin. Jag kan knappt vistas utomhus/ha öppet fönster eftersom jag är så himla rädd för att bli stungen och få en allergisk chock och dö... 

Finns det något test man kan ta för att få veta om man ÄR allergisk, trots att jag inte blivit stungen ännu? Lite onödigt att gå runt med dödsångest varje sommar då man ser/hör en geting och så skulle man bara få ont och ett kliande utslag om den stack en liksom. 

Och är det sant att man aldrig kan reagera kraftigt vid första sticket, men är man allergisk så reagerar man först vid det andra sticket? Bygger kroppen upp antikroppar direkt efter sticket då, så man kan gå till hälsocentralen och ta allergitest och få akutmedicin "inför nästa gång man blir stungen"?

• Svar på tråden Sjuuukt rädd för att bli getingstungen
  • jagälskarallaminabarn

Hej där!

Jag tycker absolut du ska ringa hälsocentralen och berätta om din rädsla och dina farhågor. Dessutom hoppas jag följande länk kan hjälpa till något åtminstone, (om jag fattat det rätt kan man göra test på dig och få fram i förväg om du har någon allergi mot getingar och/eller bin, läs och begrunda och hoppas du gör samma tolkning så du kan bli lite lugnad i alla fall):

www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Insektsallergi/

Varmt lycka till!

• Anonym (hmm)

Jag är allergisk mot både det ena och andra, och hatar getingar. Men jag blev stucken första gången när jag bara var 3 år och jag lever ju trots det som du ser ;) Jag behövde inte ens sjukvård, och jag blev stucken ännu en gång som tonåring. Som jag förstått kan man inte ens få en så svår allergichock första gången man utsätts för ett ämne så att man dör. Hur som helst, jag har fixat så att jag fått tabletter på recept att ha hemma ifall jag blir stucken och får en reaktion. Behövde INTE nåt test för det. Man kan ju ljuga lite och säga att man blivit stucken förut och blev jättesjuk om inte annat ;) Vet flera allergiska kompisar som också har det. Jag uppfattar det som att getingstick kan vara väldigt olika beroende på vad för sorts geting och var man blir stucken.

• NLAL

Jag är allergisk mot mygg ich läkaren ville då för säkerhetsskull skriva ut adrenalin åt mig ifall jag skulle bli getingstucken. Han sa att om jag blir stucken vid halsen/nacken så kan jag i värsta fall ha 20-30 sekunder på mig att ta mig till sjukhus. Och jag är mycket i fjälls under sommrarna så då skrev han ut adrenalin och dom sprutorna får jag bära runt på från vår till höst varje år och alla mina nära vet hur dom ska göra ifall jag blir stucken.

Har som tur är aldrig behövt spruta, men när jag vet att det kan handla om en halv minut som kan skilja mellan liv och död för mig så går jag mer än gärna runt med sprutorna i fickan.

• Anonym (Geting Fobi)

Jag är också livrädd för getingar! Har blivit stucken ett antal gånger och det gör lika ont varje gång. Så jag håller mig mest inomhus under sommaren och har myggnät för alla fönster i lägenheten, så de små jävlarna inte kan komma in...Demon

• Lilje

Jag är allergisk.  :(  Har blivit stucken två gånger, båda gånger överlevde jag helt fint.  Första var jobbigast, i ansiktet, hela ena siden svullnade upp och jag blev körd till akuten, fick kortisonspruta och var sjuk som en hund i flera dagar.  Andra gången var i benet, då svullnade hela benet upp till knät och blev dubbelt så stort, men det gick ner igen.

• Anonym (Test finns)

Japp finns ett test, har själv gjort det (vilket var ett steg i min fobi mot getingar) Idag har jag fönstren öppna men blir fortfarande oerhört stressad när det flyger in en geting, men det blir bättre

Svar på tråden Sjuuukt rädd för att bli getingstungen