nedslagen för att man är ful
Hej!
Jag är en tjej som har ett knepigt förhållande till mig själv och min kropp, man kan säga att jag känner hat-kärlek till mig själv och mitt utseende.
Jag har på senaste tiden börjat klä upp mig en aning "festligt" till vardags för att jag känner mig bekväm i att vara fint klädd. Det känns lite lyxigt tycker jag.
I samband med att jag började klä mig bättre så har jag börjat få konstiga tankar om att alla kollar på mig och tycker att jag ser "skitsnygg" ut, vilken jag egentligen inte tycker. Men jag har börjat tänka på det viset, att alla tycker att jag är skit snygg. Detta stärker ju mitt ego men jag är inte säker på om det stärker det på ett bra vis.
När jag går ut utan smink och inte är "fixad" så känns allt tvärt om. Det känns som om folk stirrar på en för att man är jätte ful och äcklig. En sak som jag är riktigt rädd för är att bli nedslagen om jag går ut utan smink för att jag är så ful.
Jag är alltså rädd för att gå ut utan smink och inte vara fixad. Jag är rädd för att någon ska slå ner mig för att jag är så ful...
En vän till mig berättade att det fanns ett ord/diagnos för detta jag kände men hon kunde inte komma på vad. Jag har försökt att leta fram det på nätet men har inte kommit någon vart och undrar nu om någon här vet eller känner igen sig i detta jag beskriver?
Kram