Tips och maträtter som är fiberfattig? *lite äckelvarning*
Var hos läkaren i förra veckan och pratade om lite problem jag har, hemska gaser, läs längre ner i inlägget. H*n föreslog att jag ska äta mer fiberfattig kost. Jag går mer eller mindre ofrivilligt ner i vikt men eftersom det inte har stoppat så kommer inte läkaren skicka remiss till dietist förrän jag har planat ut viktnedgången ordentligt.
Så nu behöver jag få lite tips och idéer på vad jag kan äta bara det att det är så lite som jag KAN äta öht.
Saker som jag redan vet att det går bort:
- Allt med mjölk, ost, glass, filmjölk osv får jag ont i magen, diarréer, och svåra gaser. Hjälper inte med laktosfri variant. Kan äta liten mängd med mat som innehåller laktosfri mjölk om det är tillagat. så som pizza, lite laktosfri matlagningsgrädde i sås, en lite skvätt mjölk i korv stroganoff osv.
- Ägg Samma kroppsliga reaktion som med mjölk.
- Potatismos. lägger sig som en klump direkt, pga GBP, se senare i inlägget.
- Vitt bröd. Blir också en klump.
*Här kommer äckelvarningen*
Jag har opererat bort ca 30 cm av tunntarmen och ca 10 cm av tjocktarmen, det var så skadat efter sammanväxningar/ärrvävnad vid ett bråck som jag hade i ärret efter en blindtarmsoperation. Den "ventilen" mellan tunn- & tjocktarm är också borta. (Vet inte vad ventilen heter men den har till uppgift att portionera ut tarminnehållet i lagom doser)
Detta gör att "allt" kommer på en gång samt att tarmarna inte riktigt hinner med att bearbeta tex gaser.
Efter de här sista operationerna, var i januari-februari har jag gått ner ytterligare 8 kg, så nu väger jag 60 kg till 164 cm.
Tidigare har jag gjort en GBP och då kopplar man bort ca 1 m av tunntarmen så nu har jag ganska mycket förkortad tunntarm. För att tarmen lättare ska kunna bearbeta födan när man har gjort en GBP så är det bättre att äta knäckebröd. Vitt, mjukt bröd geggar bara ihop sig i den lilla magsäcken man har och kan orsaka stopp. Gäller i princip allt mosat och packat, för mig iaf. Jag äter hellre helt kött än korv.
Samma med kokta grönsaker och rotfrukter. Det är lättare för mig att äta gurka, rårivna morötter, majs, krispiga grönsaker... Kokta morötter och potatis blir jag bara tvärmätt på, paltkoma så jag måste gå och lägga mig fast jag bara har ätit 1 potatis, lite kött, sås. GBP var i sept -11 och jag hade stannat på 68 kg och var rätt så nöjd med det. Men så gick jag ner mer, och verkar inte ha stannat riktigt än heller.
Jag äter regelbundet Dimetikon (mot gaser) och Loperamid (mot diarréer, samma aktiva substans som i Dimor) ändå måste jag gå på toa flera gånger om dagen och gaserna går inte att beskriva hur hemska de är. Skulle kunna gillas som skilsmässoorsak
Någon som har orkat läsa ända hit och som har några tips på mat som är bra för magen?