Stela höftböjare - vad göra??
Jag har sedan några månader tillbaka fått problem med mina höftböjare. Det märktes först när jag red av att jag "fortfarande hade kvar hästen mellan knäna" (så att säga) när jag klev av och behövde några minuter på att mjuka upp mig igen. Det blev sedan värre och jag får kramp upp i ländryggen/ryggen och ner i låren, plus att lilltån på höger fot (min högersida är värst) kunde domna av vid hårda dressyrpass. Det märktes också när jag satt på spinningcykeln, då det kändes som att det låste sig/att höften liksom lade sig fel vid vissa tillfällen när jag trampade. Jag var hos jobbets massör och fick konstaterat att mina höftböjare är stela och har sedan dess arbetat med stretchövningar. Jag fick också veta att det är "lättare" om smärtan sitter på utsidan höfterna/benen och "allvarligare" om problemet sitter vid ljumskarna vilket jag förstod är ett tecken på att höftkulorna har drabbats av något slag. Nu har jag inte ridit på några veckor och har inte känt av den akuta smärtan som uppstod på hästryggen men har under tiden kunnat konstatera att jag även har ont i området kring ljumskarna, vilket alltså tyder på att problemet är lite värre än vad jag trott. Att gå på spinning har även det blivit värre och jag får nu cykla med styret väldigt högt för att inte vinkeln i höften ska bli för skarp.
Jag har även haft sex ett par gånger, men det är verkligen ett problem! Enda ställningen som inte gör ont är bakifrån - att rida killen är outhärdligt och jag kan inte röra mig alls pga höfterna/benen. Detta vill jag inte direkt gå till massören och beskriva, men jag vill ändå förklara mitt problem så att jag kan få hjälp.
Är det någon som har varit med om något liknande? Något tips på vad jag borde göra? Är rädd att jag ska få gå med dessa problem resten av livet och att det blir värre av ridningen..!! =S