• Linah01

Kan ej bli kurvig?

Jag är 158 cm lång och väger 56 kg, är alltså "normal" med en del hull (vet inte vad jag annars ska kalla det för att ingen ska ta illa upp eller säga åt mig vad jag är och inte är). Mitt problem är att jag verkligen skulle vilja vara mjuk och kurvig, alltså typ som jag är nu fast med kurvor. Jag har en liten men fast rumpa, ganska små, fasta bröst (75B/75C) och ingen särskilt kurvig midja, helt okej typ. Jag ser alltså ganska rak ut, är kort med små, lätta kurvor och är som gjord för "petite"-kroppstypen, om jag nu skulle tappa några kilon/mitt hull på magen och kärlekshandtagen igen. Jag skulle dock väldigt gärna vara småmullig och kurvig. Är det omöjligt? Kan jag träna mig till kurvor utan att behöva bli smalare eller se vältränad ut?

• Svar på tråden Kan ej bli kurvig?
  • Johan75

Det kan bli svårt. Våra kroppar väljer helt själv var de vill lagra fett och det skiljer mellan person till person. Vissa lagrar tidigt underhudsfett på höfter och bröst (vanligare hos kvinnor) medan andra lagrar exempelvis på magen (vanligare hos män, och enligt forskning farligare). 

Klart du kan träna rumpan som en galning och under längre tid för att på så vis öka muskelmassan där, men vi kan bara justera den kroppstyp vi har och inte byta kroppstyp (inte utan operationer i alla fall).  

Behold, i come as a thief.
  • Sölve

Nej, du kan inte träna dig kurvig. 
    Däremot kan du träna din självkänsla! 

• Linah01
    Johan75 skrev 2013-05-20 12:42:04 följande:
    Det kan bli svårt. Våra kroppar väljer helt själv var de vill lagra fett och det skiljer mellan person till person. Vissa lagrar tidigt underhudsfett på höfter och bröst (vanligare hos kvinnor) medan andra lagrar exempelvis på magen (vanligare hos män, och enligt forskning farligare). 

Klart du kan träna rumpan som en galning och under längre tid för att på så vis öka muskelmassan där, men vi kan bara justera den kroppstyp vi har och inte byta kroppstyp (inte utan operationer i alla fall).  
    Om ändå det skulle vara så för mig. allt lägger sig på låren och magen.
    Sölve skrev 2013-05-20 12:44:32 följande:
    Bra sagt och jag håller med. Jag har dock haft jättemycket problem med den hela livet och det blir nog svårare att träna bort än allt fett i världen när jag är så övertygad om att ingen nånsin kommer gilla mig när jag är såhär. alla kommer bara tycka jag är "okej, bra nog, duger" och skulle lämna mig för en snygg kvinna med snygg kropp vilken dag som helst om dom fick chansen. haha.

• Sölve
    Linah01 skrev 2013-05-20 12:49:03 följande:
    Om ändå det skulle vara så för mig. allt lägger sig på låren och magen.

Bra sagt och jag håller med. Jag har dock haft jättemycket problem med den hela livet och det blir nog svårare att träna bort än allt fett i världen när jag är så övertygad om att ingen nånsin kommer gilla mig när jag är såhär. alla kommer bara tycka jag är "okej, bra nog, duger" och skulle lämna mig för en snygg kvinna med snygg kropp vilken dag som helst om dom fick chansen. haha.

Det är konsekvensen av att vi lever i ett samhälle där kvinnor framförallt framställs som objekt. Vi matas från barnsben om hur viktigt det är att se bra ut för att vara någon. 
    Jag känner absolut igen mig i dina tankegångar. Jag har kastat bort så oändligt många timmar på att avsky mitt utseende och trott att ingen kommer stanna hos mig pga det.
    Man måste bestämma sig för att frigöra sig från de sjuka idealen och sina egna destruktiva tankar. Med dina tankegångar så säger du i princip till dig själv att du är inte värd att älskas och därför måste du vara snygg för att i alla fall ha något värde. 
    Ta tag i problemet istället för att försöka bota symptomen. Du kommer inte må bättre av att bli kurvig.

• Anton Chigurh
    Sölve skrev 2013-05-20 12:44:32 följande:
    Att TS har intresse av att förändra sin kropp är inte liktydigt med att hon har dålig självkänsla, jag får inga som helst vibbar att TS skulle ha just dålig självkänsla utan hon vill kort å gott snygga till, enligt henne, sin lekamen en aning. 

Och vad fan är det för fel med det ???  Skall hon behöva bli anklagad för diverse konstigheter för det. 

Familjeliv, säger jag bara.....FAMILJELIV !!!
    The dumber people think you are, the more surprised they're going to be when you kill them.
  • Sölve
    Anton Chigurh skrev 2013-05-20 12:57:07 följande:
    Att TS har intresse av att förändra sin kropp är inte liktydigt med att hon har dålig självkänsla, jag får inga som helst vibbar att TS skulle ha just dålig självkänsla utan hon vill kort å gott snygga till, enligt henne, sin lekamen en aning. 

Och vad fan är det för fel med det ???  Skall hon behöva bli anklagad för diverse konstigheter för det. 

Hade jag fel eller?
  • Johan75

Skulle var det att hon uttryckligen skriver att hon har haft problem med detta hela livet då?
    Behold, i come as a thief.
  • Anton Chigurh
    Sölve skrev 2013-05-20 12:58:28 följande:
    Hade jag fel eller?
    Påstående nummer ett....ja.

Påstående nummer två....nej.

The dumber people think you are, the more surprised they're going to be when you kill them.
  • Sölve
    Anton Chigurh skrev 2013-05-20 13:00:33 följande:
    Påstående nummer ett....ja.

Påstående nummer två....nej.

Om jag har fel på påstående nr 1 så handlar det nog snarast om att vi tolkar kurvig på olika sätt.
    Hon kan inte träna sig till en annan kroppsbyggnad, är du rak i kroppen så kan du inte på ett magiskt vis träna dig till breda höfter och smal midja. Självklart kan man träna upp muskelgrupper så att de blir större och fastare, men man kan knappast punktförbränna och "behålla" de delar man är nöjd med. Utgångsläget kan man inte ändra. Det är därför man när man tränar ska försöka hitta förebilder av personer med så lik kroppskonstruktion som en själv och inte stirra sig blind på någonting man knappast kan uppnå själv.
    Och jag tolkar det som att den kurvighet ts är ute efter är den "naturliga" mjukare varianten och inte fitnessvarianten. 
  • Linah01
    Sölve skrev 2013-05-20 12:57:07 följande:
    Det är konsekvensen av att vi lever i ett samhälle där kvinnor framförallt framställs som objekt. Vi matas från barnsben om hur viktigt det är att se bra ut för att vara någon. 
    Jag känner absolut igen mig i dina tankegångar. Jag har kastat bort så oändligt många timmar på att avsky mitt utseende och trott att ingen kommer stanna hos mig pga det.
    Man måste bestämma sig för att frigöra sig från de sjuka idealen och sina egna destruktiva tankar. Med dina tankegångar så säger du i princip till dig själv att du är inte värd att älskas och därför måste du vara snygg för att i alla fall ha något värde. 
    Ta tag i problemet istället för att försöka bota symptomen. Du kommer inte må bättre av att bli kurvig.

Antar att det inte bara handlar om en dålig självkänsla utan även en lite dålig bild av hur de flesta män tänker och vad de prioriterar, tyvärr. Fråga är: ÄR det verkligen så osant? Jag vet verkligen inte. Haha du har rätt men det är lättare sagt än gjort. Jag tror att jag spenderar typ hlften av min vakna tid på att tänka på hur otillräcklig jag är.

Lugn! Gråter

• Anton Chigurh
    Sölve skrev 2013-05-20 13:08:27 följande:
    Om jag har fel på påstående nr 1 så handlar det nog snarast om att vi tolkar kurvig på olika sätt.
    Hon kan inte träna sig till en annan kroppsbyggnad, är du rak i kroppen så kan du inte på ett magiskt vis träna dig till breda höfter och smal midja. Självklart kan man träna upp muskelgrupper så att de blir större och fastare, men man kan knappast punktförbränna och "behålla" de delar man är nöjd med. Utgångsläget kan man inte ändra. Det är därför man när man tränar ska försöka hitta förebilder av personer med så lik kroppskonstruktion som en själv och inte stirra sig blind på någonting man knappast kan uppnå själv.
    Och jag tolkar det som att den kurvighet ts är ute efter är den "naturliga" mjukare varianten och inte fitnessvarianten. 
    Är TS någotsånär rak i kroppen kan hon aldrig få en kim kardashian-kropp, det menar jag inte, men hon kan bli kurvigare än vad hon är idag. Jag har tränat på gym regelbundet i en helvetes massa år, jag har sett kvinnor, smala streck, få snygga kurvor med målmedveten, och ganska långvarig, träning. Så visst fan går det att förändra "till det bättre" inget snack, Sölve. Men visst, kim kardashian's kroppstyp ligger i generna. 
  • Linah01
    Sölve skrev 2013-05-20 13:08:27 följande:
    Jag antog det. Ja, jag är ute efter den mjukare varianten, att vara vältränad/ha synliga muskler är det inga fel på men skulle aldrig i hela livet passa mig som person. Men det här var ingen nyhet, antar att jag typ ville få det bekräftat, att jag i första hand bör jobba på min personlighet/självkänsla. Får väl gå vidare till psykologiforumet, som jag hade tänkt men inte vågat. Tungan ute
  • Linah01
    Anton Chigurh skrev 2013-05-20 13:16:27 följande:
    Är TS någotsånär rak i kroppen kan hon aldrig få en kim kardashian-kropp, det menar jag inte, men hon kan bli kurvigare än vad hon är idag. Jag har tränat på gym regelbundet i en helvetes massa år, jag har sett kvinnor, smala streck, få snygga kurvor med målmedveten, och ganska långvarig, träning. Så visst fan går det att förändra "till det bättre" inget snack, Sölve. Men visst, kim kardashian's kroppstyp ligger i generna. 
    Nej, en Kim Kardashian-kropp hade jag inte ens kunnat hoppas på i mina drömmar. Flört Jag har tränat rumpan en del under de senase månaderna och den har gått från totalplatt till rund och fast men den är fortfarande väldigt liten. Men ni har rätt, finns väl inget jag kan göra åt saken.
  • Sölve
    Anton Chigurh skrev 2013-05-20 13:16:27 följande:
    Då är vi överens om vad som går att göra och vad som inte går att göra iaf!
  • Anton Chigurh
    Linah01 skrev 2013-05-20 15:50:13 följande:
    Hm. Tycker väl helt enkelt att min kropp är jävligt tråkig.
    Hm, fast du har fel.....
Svar på tråden Kan ej bli kurvig?