• Jennin

Får mina 16-åriga döttrar bo på hotell själva?

Hej! Jag har två 16-åriga döttrar som väldigt gärna vill resa utomlands. Vi som föräldrar har i nuläget inte råd att betala det utan tog upp förslaget att de själva (eftersom de båda så duktigt på egen hand har skaffat sommarjobb) ska betala och resa utomlands bara de två. De är mycket ordentliga och tar stort ansvar och jag litar på dem till 100 % så jag vet att de skulle klara det galant! Men problemet är att vi vet inte alls om det ens är möjligt. Får de själva resa, om nu jag eller min sambo bokar och står för alla kostnader från våra bankkort osv? Eller är det totalt förbjudet att de bor ensamma på en resort i Spanien eller liknande? Är inte påläst alls! Tacksam för svar

• Svar på tråden Får mina 16-åriga döttrar bo på hotell själva?
  • Masken84

De får resa så länge ni skriver på ett papper att det är okej. Så är det inga problem var 17 när jag åkte utomlands själv första gången. Du skrev sambo, är han pappa till flickorna? Annars har delad vårdnad med deras pappa måste han skriva på med!

• Pape

Jag var 16 forsta gangen jag akte utomlands sjalv med en kompis. Vi akte pa en restresa till Kreta och visste inte ens vart vart hotell var forran vi kom fram. Vi var valdigt skotsamma i vanliga fall sa det var inga problem for vaa foraldrar.. Men vi var mindre skotsamma nar vi var dar! Altsa inga helgalna grejor egentligen mer an lite fylla, men det kan ju ga illa pga det med! Vi hade dock tur och hade sa roligt att vi grat nar vi skulle aka hem!

• seandra82

jag skulle inte göra det oavsett tonåring jag sklle väntat till de var 18 o hjälpt till o lägga till lite ekonomiskt.

• mice

Jag åkte till Glasgow själv med en kompis när jag var 16-17, det var jättemysigt. Vi drack några få öl, men inget vilt partande och inga främmande killar på rummet. Flört

• Lilia

Flyget är absolut inga problem. Jag vet många som har flugit själva innan de var 18- år. Vad gäller hotellet borde det vara okej. Men ring och fråga för säkerheten skull. Då jag var 20 år åkte jag utomlands med min 14- åriga syster. Vi åkte själva och det gick bra!

• amalie79

Jag var världens skötsammaste tonåring. Men i den åldern hade jag just fått sova ensam hemma för första gången.

Skynda långsamt, varför är det så bråttom med vuxenlivet?

Har du råd så åk hellre med dem du, då kan de ju ändå rå sig lite själva. Eller skicka dem på en organiserad resa, typ språkresa. Men jag hade aldrig låtit dem åka ensamma! Även om de är skötsamma så är inte alla andra det och saker kan spåra ur!

• puss

Precis.... Alla är inte skötsamma, särskilt inte mot två småtjejer utan vuxet sällskap. Det har inget med tillit att göra och det ansvaret är helt fel att lägga på dem.

Svar på tråden Får mina 16-åriga döttrar bo på hotell själva?