• Cmittliv

Gran Canaria med 7 månaders bebis, Hjälp!

Hej vänner

Om en månad ska vi åka på första solsemestern med vår bebis. Hon kommer vara 7 månader gammal och nu behöver jag lite tips.

ska jag ta med burkmat eller finns det där?
    Blöjor, köpa där eller ta med?
    Hur skyddar jag bebis bäst från solen?
    Vad ska jag ta med för mediciner, alvedon, vätseersättning?
    Finns det ersättning att köpa där eller bäst att ta med själv?
    Går det bra att ta med en enkel sulkyvagn istället för den rejäla barnvagnen?

Vad behöver jag mer tänka på? Har ni några erfarenheter?
    Alla tips välkomnas. Ös på bara..

(Sorry för ett rörigt inlägg, men känner mig lite stressad)

• Svar på tråden Gran Canaria med 7 månaders bebis, Hjälp!
  • Queenie70

Allt finns. Ersättning säljs på apoteken.

• annsedi

Spansk barnmat innehåller salt, och det är oftast ett ganska begränsat utbud i de mindre matbutikerna, men det finns. Tag med ersättning/välling hemifrån! Blöjmärket Dodot motsvarar Pampers, även blöjor kan det vara lite begränsat med tycker jag (vi har varit i San Agustin). Vi köpte solskyddskräm i Sverige (faktor 50). En så liten bebis bör inte vistas i direkt sol alls ju, så tunna långärmade/benta kläder och en bra solhatt på så fort man går ut. Solen tar ju även i skuggan och om det är molnigt. Vi har använt en sulky med bra suflett och fullt liggläge med en mjuk filt som madrass/extra sittstöd. I den har våran tjej sovit gott när vi varit ute och ätit. Spanjorerna är ju generellt väldigt barnkära, och tittar gärna ner i vagnen. Ta med samma mediciner som ni har hemma, termometer och en extra napp (ifall ert barn använder det). En välgosad filt kan vara tryggt. Hoppas ni får en skön semester!

• Queenie70

Pampers finns att köpa och NAn finns på apoteket.

• Queenie70

Spanjorer får också bebisar ibland :)

• NollÅtta

Åkte med sonen när han var 9 månader. Det låg lite i utkanten så inte så mkt affärer. Vi tog med barnmatsburkar och blöjor. Tog med en sulkyvagn som var lätt att resa med. Den hade fullt liggläge så sonen kunde sova i denpå dagen också i skuggan Vi hade köpt en UV-dräkt till sonen och den hade han på sig jättemkt + solhatt+ solkräm i ansikte om han var i solen. Han var mest i skuggan. Ta med medicinerna som ni har hemma samt termometer och vätskeersättnig ifall att. Till flygresan är det bra med något att dricka vid start o landning så man förebygger lock för öronen.

• NollÅtta

Obs även om han var mest i skuggan så hade han alltid på sig UV-dräkten ( som skydd 50) och solhatt. Solen tar som sagt även i skuggan.

• Dixie

Äter hom mycket mat? Annars hade jag nog skippat att ta med mat.... Vi brukar alltid ta med blöjor, gröt och vällingpulver - visst finns det säkert på plats, men jag vill inte ägna tid att leta efter affärer - som ett extra plus har man extra plats i resväska för shopping!!

• Cmittliv

Tack alla tips hörreni! :)

Just nu har vi en sulky som inte har liggläge så den ska jag byta ut innan vi åker. Tror jag tar m ersättning å ett paket blöjor tills man hittar sig tillrätta därborta. Vi ska vara där två veckor.

Och UV-dräkt, det ska jag köpa.

Det här med barnpool, är det alltid i skugga eller det finns inte något sånt krav?

Svar på tråden Gran Canaria med 7 månaders bebis, Hjälp!