• Anonym (?)

vad sker om gymnasieelev har F i grundämne vid övergång till ny årskull?

dvs eleven går på gymnasium och har inte godkänt i ett grundämne (svenska, engelska eller matematik) och ska nu snart gå på sommarlov och sen börja nästa årskurs.

vad händer? får eleven gå om årskursen? sommarskola för att bli godkänd och kunna börja nästa årskurs som tänkt?

kom att fundera lite och undrar om någon vet? skolan/hemmets ansvar?

• Svar på tråden vad sker om gymnasieelev har F i grundämne vid övergång till ny årskull?
  • Anonym (b)

På skolan där jag jobbar får eleven börja i nästa årskurs och erbjuds möjlighet att göra en prövning i kursen.

• Anonym (lärare)

alla skolor löser det nog olika. Där jag jobbar brukar eleven få möjlighet att jobba i skolan veckan efter avslutningen och veckan innan skolstart inför hösten då vi personal ändå finns på plats de veckorna. Om det mest handlar om att eleven behöver mer tid kan detta räcka som åtgärd + att man ev kan jobba lite hemma under sommaren. Beror på vad det är för ämne, om det är något man kan göra på egen hand eller inte. Gå om en årskurs är otroligt ovanligt och sker mest om eleven har F i många ämnen men då kanske det snarare handlar om att byta till ett program som passar bättre.  

Är det mer som krävs än bara lite mer tid läggs ett åtgärdsprogram upp som eleven får jobba med under åk 2 eller åk 3, vilket nu är aktuellt. Så jobbar vi. Vid speciella skäl får vissa elever förlängt med tex en termin efter studenten om de haft det besvärligt.

• Anonym (?)
    Anonym (b) skrev 2013-05-20 18:37:19 följande:
    På skolan där jag jobbar får eleven börja i nästa årskurs och erbjuds möjlighet att göra en prövning i kursen.
    klokt!

vänd händer om det tex är svenska a som det är F i och eleven skall läsa svenska b senare? får den kursen läsas?

får man gå ut gymnasiumet med slutbetyg om man har F i grundämne/n? 

(jag har själv aldrig haft det..) 
  • Anonym (?)
    Anonym (lärare) skrev 2013-05-20 18:38:03 följande:
    alla skolor löser det nog olika. Där jag jobbar brukar eleven få möjlighet att jobba i skolan veckan efter avslutningen och veckan innan skolstart inför hösten då vi personal ändå finns på plats de veckorna. Om det mest handlar om att eleven behöver mer tid kan detta räcka som åtgärd + att man ev kan jobba lite hemma under sommaren. Beror på vad det är för ämne, om det är något man kan göra på egen hand eller inte. Gå om en årskurs är otroligt ovanligt och sker mest om eleven har F i många ämnen men då kanske det snarare handlar om att byta till ett program som passar bättre.  

Är det mer som krävs än bara lite mer tid läggs ett åtgärdsprogram upp som eleven får jobba med under åk 2 eller åk 3, vilket nu är aktuellt. Så jobbar vi. Vid speciella skäl får vissa elever förlängt med tex en termin efter studenten om de haft det besvärligt.
    jag antar att skolorna vill att elever ska gå ut med godkända grundämnen, men har skolan någon skyldighet att stötta eleven så den blir godkänd?

din skolans upplägg låter toppen - ni ser till eleven och dess behov och hjälper den så det ska bli så bra som möjligt! 
  • LunaLunatic

Ja, skolan har skyldigheter att hjälpa eleverna. Sedan måste det alltid dras en gräns mellan skolans och elevens ansvar.

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Anonym (lärare)
    Anonym (?) skrev 2013-05-20 21:38:03 följande:
    jag antar att skolorna vill att elever ska gå ut med godkända grundämnen, men har skolan någon skyldighet att stötta eleven så den blir godkänd?

din skolans upplägg låter toppen - ni ser till eleven och dess behov och hjälper den så det ska bli så bra som möjligt! 
    ja man vill inte att elever ska gå ut med F om man kan undvika det. Vi lägger stora resurser på att det ska gå bra för alla, vi lyckas nästan med alla:)
  • Anonym (lärare)
    Anonym (?) skrev 2013-05-20 18:39:10 följande:
    klokt!

vänd händer om det tex är svenska a som det är F i och eleven skall läsa svenska b senare? får den kursen läsas?

får man gå ut gymnasiumet med slutbetyg om man har F i grundämne/n? 

(jag har själv aldrig haft det..) 
    ja de får fortsätta med svB..men man får fortsätta jobba parallellt med att bli klar med den första kursen (så gör vi)
    En elev kan gå ut med något F i slutbetyget utan att det påverkar den allmänna behörigheten om man ska söka vidare. Jag tror det är 90% av kurspoängen man måste ha klarat av för att man ska räknas ha allmän behörighet. Det innebär väl i princip ett F.
  • Anonym (Fröken)

Rättar lite: är det F och inte IG det gäller är det Svenska 1 och 2 ni menar, inte Svenska A och B.

• Anonym (Fröken)

Numera får man väl inte gymnasieexamen om man har F i vissa gymnasiegemensamma ämnen (Eng 5, Sv1, Ma1, mer?)

• Anonym (?)
    Anonym (Fröken) skrev 2013-05-20 22:13:07 följande:
    Numera får man väl inte gymnasieexamen om man har F i vissa gymnasiegemensamma ämnen (Eng 5, Sv1, Ma1, mer?)
    vet inte. någon som vet?

ämnena har visst bytt från svA till sv1 sen jag själv gick ;) 
  • Anonym (b)
    Anonym (Fröken) skrev 2013-05-20 22:13:07 följande:
    Kommer man att få slutbetyg även i den nya gymnasieskolan?

Svar: De som börjar i gymnasieskolan läsåret 2011/12 börjar i en förändrad gymnasieskola, Gy 2011. I Gy 2011 får man en gymnasieexamen om man fått betyg (A-F) från ett nationellt program på de 2 500 poäng som utbildningen omfattar. Kurser om minst 2 250 gymnasiepoäng ska vara minst godkända (A-E). I de 2 250 poängen ska gymnasiearbetet och vissa poäng på kurser i svenska (svenska som andraspråk), engelska och matematik ingå, lite olika för yrkesprogram respektive högskoleförberedande program. När eleven har uppnått kraven för gymnasieexamen ska ett examensbevis utfärdas. För den elev som inte uppfyller kraven för gymnasieexamen ska i stället ett studiebevis utfärdas.

http://www.skolverket.se/om-skolverket/fragor-och-svar/2.2793 

• Anonym (?)
    Anonym (b) skrev 2013-05-21 10:27:37 följande:
    Kommer man att få slutbetyg även i den nya gymnasieskolan?

Svar: De som börjar i gymnasieskolan läsåret 2011/12 börjar i en förändrad gymnasieskola, Gy 2011. I Gy 2011 får man en gymnasieexamen om man fått betyg (A-F) från ett nationellt program på de 2 500 poäng som utbildningen omfattar. Kurser om minst 2 250 gymnasiepoäng ska vara minst godkända (A-E). I de 2 250 poängen ska gymnasiearbetet och vissa poäng på kurser i svenska (svenska som andraspråk), engelska och matematik ingå, lite olika för yrkesprogram respektive högskoleförberedande program. När eleven har uppnått kraven för gymnasieexamen ska ett examensbevis utfärdas. För den elev som inte uppfyller kraven för gymnasieexamen ska i stället ett studiebevis utfärdas.

www.skolverket.se/om-skolverket/fragor-och-sv... 

åh tusen tack! precis något sådant jag letade efter!

och jag kan tänka att skolorna vill att eleverna går ut med examensbevis ist för studiebevis (blir dålig reklam för skolan tänker jag). 
Svar på tråden vad sker om gymnasieelev har F i grundämne vid övergång till ny årskull?