Vitiligo - denna eländiga sjukdom
Jag är en av alla tusentals, eller kanske tiotusentals, i landet som lider av sjukdomen vitiligo. Tänkte helt enkelt starta en snacktråd där vi kan utbyta erfarenheter och peppa varandra men även diskutera behandlingsmetoder om man vill det...
Jag har levt med sjukdomen i 20 år så man kan väl säga att jag börjar bli van. Men precis som jag antar att de flesta gör (hur ofta ser man någon med synliga fläckar på stan?) så gör jag allt för att dölja den. Har hittills haft tur att ha fläckar som är någorlunda lätta att dölja, periodvis har jag inte tänkt på sjukdomen alls. Men i omgångar dyker nya fläckar upp, som nu börjar jag skönja några på halsen och en i ansiktet, hu, jag som trodde att det var fredade platser, men icke.
Jag har gjort en hel del ljusbehandlingar genom åren och det har fungerat men när jag slutat har fläckarna kommit tillbaka och långsamt växt. Sedan var jag gravid två gånger och då kom en del nya fläckar plus att jag inte smorde med några krämer då...
Och nu är det sommar igen och ångesten kommer smygande. Alla ni som inte har vitiligo, ni anar inte hur lyckliga ni är. Jag skulle nog kunna tänka mig att ha nästan vilken sjukdom/åkomma som helst, om jag bara slapp den här.
För att vara en så vanlig sjukdom torde vitiligo vara väldigt dold, men här kan vi prata anonymt. Hoppas på många svar!