• Pommac

Vill bli gravid - övervikt - kost

Nu har jag och mannen min försökt bli gravida under ett års tid. Jag har hela tiden tänkt att nästa månad ska vi lyckas. Men så har det alltså inte blivit. Nu har jag lagt om livsstil helt och denna gång ska jag hålla det! Nu kan jag inte skylla på att det är snö och halt ute för att slippa gå en promenad. Nu räknar jag kcal och siktar på att äta runt 1500 varje dag då jag har ett aktivt arbete. Nu käkar jag yoghurt och frukt till frukost. Tidigare åt jag mackor. Jag har aldrig gillat frukt men nu jäklar ska jag testa att äta mer frukt. Jag ska försöka skippa potatis, ris, pasta och bröd. De kcal jag kommer dricka är grapefruktjuice. Nu hoppas jag detta ska hjälpa! Jag och mannen har även börjat med vitaminer och omega3 för att kicka igång detta. Finns det fler som mig? Hur kämpar ni? Vad äter ni? Tips och idéer? Tävlingar? Någon som vill kämpa med mig?

• Svar på tråden Vill bli gravid - övervikt - kost
  • MiaIa 90

Hej försök att äta LCHF de är riktigt bra mat man går ner sedan är de bra för att kunna bli gravid.

• Pommac

För mig funkar det bäst att räkna kcal. Då jag behöver hitta balansen. Jag äter för lite kcal på vardagarna och för mycket på helgen. Har kört detta förr och det funkar.

• Anlii

Hej!
    Du säger att du räknar kalorier, hur vet du vad varje sak du äter innehåller?
    Fick rådet att göra det med, men vet inte hur. 

• Pommac

Hej. Ladda hem appen shapeUp där kan man bland annat skanna in streckkoder. Exempelvis säg att man äter tre riskakor då räknar den ut genom streckkoden på paketet hur många kcal man ätet.

• Anlii

Oj, vilken smart grej, det ska jag absolut prova. =)

Har några kilon att få bort, har gått upp 17 kg sen jag träffade min sambo, varav 13 kg första året. Hujedamej.
    Vi ska försöka gå till gymmet tre ggr i veckan, men den där latmasken är duktig på att krypa fram...

• Pommac
    Anlii skrev 2013-06-04 20:01:38 följande:
    Oj, vilken smart grej, det ska jag absolut prova. =) Har några kilon att få bort, har gått upp 17 kg sen jag träffade min sambo, varav 13 kg första året. Hujedamej. Vi ska försöka gå till gymmet tre ggr i veckan, men den där latmasken är duktig på att krypa fram...

Ja, gör det. :) det verkar ju bra. Blir mest promenader för mig nu. Fast inte denna vecka. Fick ont i halsen och feber i måndags. Men i morgon kanske man kan ta en promenad. :)
  • Anlii
    Pommac skrev 2013-06-05 20:33:20 följande:

Ja, gör det. :) det verkar ju bra. Blir mest promenader för mig nu. Fast inte denna vecka. Fick ont i halsen och feber i måndags. Men i morgon kanske man kan ta en promenad. :)
    Surt sånt där, när man ställt in sig på att försöka röra på sig så blir man sjuk. Slår aldrig fel!

Den där appen, laddade hem den. Men man måste ha en våg också va? För allting var i gram. =/ 
  • 2013
    Anlii skrev 2013-06-06 08:22:39 följande:
    Surt sånt där, när man ställt in sig på att försöka röra på sig så blir man sjuk. Slår aldrig fel!

Den där appen, laddade hem den. Men man måste ha en våg också va? För allting var i gram. =/ 
    Räknar man kalorier så behöver man en bra hushållsvåg. Jag har köpt min på ikea. Det är viktigt att man kan nollställa vågen när man har ställt något på den, annars blir det en massa onödigt extraräknande.
    www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90100057/
  • Anlii
    2013 skrev 2013-06-06 08:27:18 följande:
    Räknar man kalorier så behöver man en bra hushållsvåg. Jag har köpt min på ikea. Det är viktigt att man kan nollställa vågen när man har ställt något på den, annars blir det en massa onödigt extraräknande.
    www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90100057/
    Tack! Ska se om den finns på ikea nästa gång jag åker dit. 
    Alla tips är uppskattade. =)  
  • Pommac

Jag brukar kolla på förpackningen hur många gram det är. Tex om man köper färsk kyckling 340g och det ligger två kycklingfiléer där då kan man lätt räkna ut hur mycket de väger. Jag brukar alltid ta lite i överkant dock när jag räknar på det viset. Men jag har en våg också där jag väger övriga saker. Men oftast så kollar jag på förpackningen.

• Pommac

Till lördagskvällen tycker jag det är perfekt med en påse stjärnor som väger 100g =500 kcal. Det är så gott!! Man får ju dock äta sallad till lunch då eller ta en långpromenad. :) hur brukar ni som räknar lägga upp dagen? Antal kcal / måltid? Frukost, lunch, middag, övrigt?

• 2013

Jag lägger mest kalorier på frukost och lunch och mindre på middag. Mellanmål blir en frukt eller lite nötter.

• Pommac

Det låter bu perfekt. Jag borde också göra det men jag är så kräsen sedan ska ju frukosten gå så fort också. Vad äter du till frukost?

• 2013

Jag äter antingen gröt med solrosfrön och linfrön eller yoghurt med egenblandad müsli beroende på om jag ska jobba eller inte.

Svar på tråden Vill bli gravid - övervikt - kost