• Anonym (Orolig)

Vad är fel på mig?

Hej

Jag är en ung tjej på 24 år. Jag har sedan jag var 18 haft problem med mina "leder" i armarna och mina fingrar. Första gången jag fick problem hade jag gjort ett "enformigt" ansträngade arbete med mina händer/fingrar. Vaknade en dag upp och kunde ej röra ena handen. Hade svårt att greppa tag i saker och var väldigt svag. Gjorde en undersökning som visade sig vara en inflammation. Detta gick över.

Sedan dess har jag alltid fått besvär i mina händer/fingrar när jag anstränger mig. Om jag tex skalar potatis, rensar ogräs (det är nästan omöjligt), bär tunga saker osv blir jag jättestel, fingrarna krampar och låser sig ibland osv. Det gör inte så ont men det är riktigt obehagligt.

Jag väntar barn nr 2 nu, men när jag väntade ettan så sa barnmorskan att jag hade karpaltunnelsyndrom, men när jag googlar på det tycker jag inte symtomten stämmer in.

Vad tror ni?!    

• Svar på tråden Vad är fel på mig?
  • Anonym (Orolig)

Blir alltså stel från fingrarna och upp på armarna, bara halvvägs upp.

• Anonym (liknande)

Jag blir också stel och öm i speciellt mina fingrar. Får ont i fingerlederna vid monotona sysslor. Ont i tummleden och ringfingersleden som är opererad dessutom. Är utredd ör diverse sjukdommar och reumatism men är helt frisk från alla de, tacka gud för det :)

• Anonym (Orolig)
    Anonym (liknande) skrev 2013-05-20 21:12:19 följande:
    Jag blir också stel och öm i speciellt mina fingrar. Får ont i fingerlederna vid monotona sysslor. Ont i tummleden och ringfingersleden som är opererad dessutom. Är utredd ör diverse sjukdommar och reumatism men är helt frisk från alla de, tacka gud för det :)

Ok, det känns jättebra att höra att jag inte är ensam och att det inte behöver vara något allvarligt. Jag kan leva med detta Men har funderat massor på det nu på sistone, speciellt nu när man börjat greja i trädgårn en del. Är ju stel som en pinne nu!
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (liknande) skrev 2013-05-20 21:12:19 följande:

Men jag får inte ont eller blir öm. Mina fingrar liksom "låser sig", jag har svårt att knyta näven, armarna blir rätt tunga mm. Kan kännas som lite kramp i fingrarna också. Om jag håller i ett glas efter jag ansträngt mig, så kan det vara svårt att "slappna av" i handen när jag satt ifrån mig glaset. Då blir fingrarna stela och jag har svårt att "räta ut" dem.
  • Anonym (liknande)

Glömde skriva att jag dessutom har problem med käken, ont i käken. Vissa dagar mer än andra. Det kan hugga till enormt när jag uttalar s-ljudet, men sällan. Kan ej gapa stort och det knäpper där när jag rör käken till höger och vänster försiktigt. Vet ej vad det beor på!

• Anonym (Orolig)
    Anonym (liknande) skrev 2013-05-20 21:16:02 följande:
    Glömde skriva att jag dessutom har problem med käken, ont i käken. Vissa dagar mer än andra. Det kan hugga till enormt när jag uttalar s-ljudet, men sällan. Kan ej gapa stort och det knäpper där när jag rör käken till höger och vänster försiktigt. Vet ej vad det beor på!

Det hade jag problem med förr! Men det var ganska många år sedan nu, det var riktigt obehagligt! Vet inte vad det berodde på, men det gick över!
  • Anonym (Orolig)

Ingen annan som känt samma???

• Anonym (liknande)
    Anonym (Orolig) skrev 2013-05-20 21:15:45 följande:
    Men jag får inte ont eller blir öm. Mina fingrar liksom "låser sig", jag har svårt att knyta näven, armarna blir rätt tunga mm. Kan kännas som lite kramp i fingrarna också. Om jag håller i ett glas efter jag ansträngt mig, så kan det vara svårt att "slappna av" i handen när jag satt ifrån mig glaset. Då blir fingrarna stela och jag har svårt att "räta ut" dem.

Jo men känner igen det är, stelheten och greppbarheten. Detta ökar när jag arbetar mycket just med händerna fingrarna. Arbetade tidigare inom industrin och varje morgon när jag vaknade efter ett arbetspass var fingrarna helt stela och jag kunde inta krama min hand, ha som i en näve, utan jag var tvungen att långsamt, långsamt värma upp handen med typ fingergympa för att fingrarna skulle sätta igång. Det är senorna bland annat som spökar vet jag. Opererade ett finger pga inflammerad sena för ca 8 år sedan. Men jag lever om vanligt ändå. Detta började när jag arbetade med maskiner. Var 19 år gammal när jag började arbeta är och 22 när eländet smög sig på, tumleden har jag mer ont i.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (liknande) skrev 2013-05-20 21:26:09 följande:

Jo men känner igen det är, stelheten och greppbarheten. Detta ökar när jag arbetar mycket just med händerna fingrarna. Arbetade tidigare inom industrin och varje morgon när jag vaknade efter ett arbetspass var fingrarna helt stela och jag kunde inta krama min hand, ha som i en näve, utan jag var tvungen att långsamt, långsamt värma upp handen med typ fingergympa för att fingrarna skulle sätta igång. Det är senorna bland annat som spökar vet jag. Opererade ett finger pga inflammerad sena för ca 8 år sedan. Men jag lever om vanligt ändå. Detta började när jag arbetade med maskiner. Var 19 år gammal när jag började arbeta är och 22 när eländet smög sig på, tumleden har jag mer ont i.

Ok, ja, det är så jag känner. Otroligt obehagligt. Men jag kan inte "värma upp" händerna. Har försökt spola händerna i hett vatten, inbillar mig att det hjälper lite, men oftast måste de vila helt väldigt länge innan de är normala igen.

Känns ändå skönt att det kan vara "normalt"

Puffar  
  • Anonym (Orolig)

Ingen annan?            

Svar på tråden Vad är fel på mig?