• Carlique

Alsolsprit vid skrubbsår och dyl?

Hey!

Vi har en tjej på 4½ år, och ikväll ramlade hon och fick ett skrubbsår på armbågen. Jag föreslog naturligt att vi skulle tvätta det med alsolsprit. Min hustru gjorde ifrån sig ett sådant där klassiskt upprört "Va??", och frågade rakt ut om jag var satanistiskt lagd. Var hade jag fått idén ifrån? Jag sa då att min mamma alltid brukade bädda mina sår i alsol innan hon la på plåster. Jag minns svagt att det brände som tusan men att sen var det rent och fint, och jag fick aldrig några infektioner.

Min hustru banade vidare och sa att detta uppenbarligen hade gett mig någon slags trauma. Det skonsammaste var minsann att tvätta barns sår med destillerat vatten, och så skulle vi också göra nu. Jag gav min hustru rätt, för jag har lärt mig att man ska alltid ge mamman rätt, för de vet (oftast) bäst. Jag blev dock lite fundersam nu efteråt. Hon fick det ju att låta som att _inga_ friska föräldrar skulle tvätta barns sår med alsolsprit, och det blev ju då lite som en känga till _min_ kära mor. Så, jag tänkte fråga här i det offentliga rummet hur ni ställer er? Är ni sådana som tvättar med destillerat vatten, eller kör ni med spriten? Är det en generationsfråga? Hur gjorde era föräldrar?

• Svar på tråden Alsolsprit vid skrubbsår och dyl?
  • LinaSofia

Tvål och vatten är det bästa. Spriter ger bara fula ärr! Det kan man använda om man inte har tillgång till tvål och vatten.

• Vickan I

Vanligt vatten och tvål vid behov. Destillerat känns överkurs.

• Mabaja

Tvål och vatten alt alsollösning är det jag kör på.

• Scrubs81

Alsolsprit om det börjar se kladdigt ut, annars tvätta av med två och vatten.

• No Logo

Alsolsprit är sadistiskt ; ) men alsollösning är ok. Annars fungerar tvål och vatten bättre än destillerat vatten.

Svar på tråden Alsolsprit vid skrubbsår och dyl?