Knappt så det räknas som igångsättning, men ändå.. :)
var i v 42+0 och skulle bli igångsatt pga det, skulle få en BARD kateter men när doktorn som skulle sätta den kom så tyckte hon att det var onödigt, den skulle ändå bara ramla ur rätt snart.
Var öppen ca 1 cm och lite av tappen var kvar, dessutom bakåtriktad. Men anyhow, det beslutades att det skulle tas hål på hinnorna istället.
ca 30-40 min efter att vattnet togs så hoppade värkarna igång av sig självt, korta men intensiva till en början (30-40 sek långa men 2-4 min mellanrum direkt) men det dröjde inte alls länge innan jag var uppe i ca 1,5 min långa och 2 min mellan.
Så drygt 2 timmar efter att vattnet togs fick jag lustgas, gick bra men det blev jäkligt jobbigt ett tag då jag fick värkstormar som hette duga. Släppte inte masken en sekund haha.
Fick en pilatesboll att sitta på men fy fan så oskönt, jag kunde inte röra mig eller prata pga värkstormarna. Rätt var det var medan jag satt på den där jävla bollen så fick jag krystvärkar!! Tur att maken hörde vad jag sa i masken så att han kunde ringa på klockan.
In rusar barnmorskor och kastar upp mig i sängen, skitsmidigt.... tjopp så var huvudet ute och sen kom resten med.
ca 3,5 timmar efter att vattnet togs så föddes lillponken! 7 min krystvärkar.
Så den enda hjälp jag fick med att starta förlossningen var att de tog hål på hinnorna. Det var mitt andra barn och första barnet tog drygt 17 timmar från första regelbundna värk, kunde aldrig i mitt liv tro att det skulle gå så snabbt som det gjorde med andra barnet!
Men det gick bra allting och jag behövde inte sy :)