Varför drömmer jag att jag är otrogen?
God dag!
Jag kommer att inleda med att berätta om i princip hela den dröm jag hade i natt, om du inte är det minsta sugen på att läsa den så är det helt okej att hoppa över den - min fråga står längre ner! :)
Drömmen:
En omfamning, sedan en kyss, sedan börjar han ta på mig. Med en ångestklump i magen knuffar jag bort honom. Han börjar gråta och går iväg, jag är som bedövad av ångesten. Vad har jag gjort? Hur kunde jag göra så mot Oscar? Ångesten blandas med oförståelse – jag ville ju verkligen inte kyssa Klas, jag ville verkligen, verkligen inte ligga med honom. Så varför låg jag nästan med honom då?
Telefonen ringer, det är Oscar. Min älskade, älskade Oscar. Jag svarar, plötsligt glad i hågen, har redan förträngt det som hände med Klas. Men så kommer min syster och säger - så högt att mitt hjärta sjunker av rädsla, hörde Oscar? – att jag måste berätta vad som hände med Klas. Att jag måste berätta för min pojkvän att jag nästan låg med mitt ex.
Jag väser snabbt i luren:
”Jag ringer dig om fem minuter!”
Oscar svarar glatt.
”Okej!”
Han har nog inte hört något. Jag pratar med min syster, hon övertygar mig om att jag måste berätta för Oscar att jag kysst Klas.
”Men om han gör slut med mig då?”, bönar och ber jag. Jag kan inte tänka mig ett liv utan Oscar.
”Då är det så”, svarar min syster. ”Du kan ju inte leva ditt liv med honom utan att säga något!”
Jag nickar, hon går. Dovt i mitt minne ser jag andra tillfällen, då jag bedragit Oscar med Klas. Då jag gått hela vägen, haft sex med honom. Det var länge sen nu och jag har aldrig berättat för Oscar. Då och då har jag nästan känt att det inte spelar någon roll längre, vad jag gjorde då.
Men nu blandas de gamla sveken med det nya och ångesten ökar i kvadrat – ska jag berätta om kyssen? Ska jag berätta om de gånger jag haft sex med Klas? Ska jag berätta att jag gjort många dumma saker och hoppas att han förlåter mig? Finns det något sätt att berätta, utan att erkänna allt? Finns det något sätt att erkänna allt, utan att berätta?
Tankarna svindlar, susar som en tromb i mitt huvud. Jag måste ta mig till ett avskilt ställe, så jag kan prata med Oscar i lugn och ro. Jag cyklar på en grusväg, i en evig skymning, hela tiden rusar paniken inom mig. Hur ska jag börja? Vad ska jag säga? Hur ska jag kunna erkänna utan att han lämnar mig? Hur ska jag kunna leva utan honom, när han lämnar mig för det jag gjort?
Sen vaknar jag.
Min fråga:
Jag har flera gånger (kanske fem-sex gånger på ett år) drömt att jag bedragit min nuvarande pojkvän med mitt ex. Oftast visas inga faktiska otrohetsakter, utan jag vet bara att jag bedragit min kille och måste berätta det för honom. Ångest och rädsla för att han ska lämna mig är drömmarnas centrala tema och jag går ofta omkring i all evighet och tänker såna tankar i drömmarna.
Jag har aldrig drömt om det faktiska ögonblicket då jag berättar, utan alltid vaknat först.
Jag är verkligen inte attraherad av mitt ex! Det var jag som gjorde slut, för över tre år sen, och nuförtiden ses vi knappt, även om vi fortfarande är goda vänner.
Jag skulle heller aldrig kunna vara otrogen, har aldrig varit otrogen någonsin, och älskar min nuvarande kille otroligt mycket (vi har varit tillsammans i två år).
Finns det någon som har nån teori om varför jag drömmer som jag gör? :)