• tomsfru

1/2 portion gröt per dag till 3,5 månaders

min 3,5 mån tjej har börjat få gröt (1/2 portion) på kvällarna och sover numer bra och visar inga tecken på att hon inte tål det på något sätt. min mamma tipsade om de eftersom hon var gnällig och väldigt snuttig på kvällarna o nu e jag lite orolig över vad bvc kommer säga. jag vet inte om jag gör fel eller rätt men lilltjejen e nöjd och ökar bra i vikt vilket vart lite knackigt tidigare, hon väger bara 5,5 kg. hon ammas i övrigt

• Svar på tråden 1/2 portion gröt per dag till 3,5 månaders
  • pigglet

Vill du ge något annat än bröstmjölk på kvällen så är ersättning det som gäller för ett så litet barn. Portioner med gröt kan man börja ge när barnet är äldre än 6 månader.

• Felicia111

hade väntat med gröt.... och givit ersättning eller kanske bara lätta smakportioner? men till och med smakportioner hade jag väntat till 4 mån iaf. då kan hon ju få mosad potatis osv..

• keron
    pigglet skrev 2013-05-21 12:22:05 följande:
    Vill du ge något annat än bröstmjölk på kvällen så är ersättning det som gäller för ett så litet barn. Portioner med gröt kan man börja ge när barnet är äldre än 6 månader.
  • Vickan I

Läkare och dietist rådde oss med storebror att ge gröt (4-mån gröt) blandad med ersättning istället för bara vatten då han kräktes upp allt och gick upp mkt dåligt i vikt. Han var då strax över 3 mån. Det gick bra, han kräktes inte fast föda lika lätt och han blev äntligen mätt och började gå upp i vikt. Men skulle inte ge gröt till en så liten utan särskild anledning. Läkaren varnade att det kan gå bra när man gör det, men att problemen kan komma när barnet blir lite äldre, men att han i detta fall såg detta som en risk vi fick ta i detta fall.

• tomsfru

ok, tack för åsikter o tips för lite perspektiv. då vet jag vad jag kanske kan vänta av bvc

• tomsfru

hon har haft kaskadkräkningar mer eller mindre sen födseln, vilka i princip e borta nu i samband med gröten men de visar sig va de säger på bvc, jag lyssnar på dem.

• tomsfru

btw e de naturligtvis gröt från 4 mån jag menar inte från högre åldrar

• pigglet

Har hon haft kaskadkräkningar efter varje ammat mål? Men gröt 1 gång/dygn gör att hon inte kräks längre?
    Det vickan1 beskriver är väl reflux? att magmunnen inte slutet tätt och därför kommer maten upp. Gäller alla mål, speciellt flytande. Jag tror de vill konstatera att det är reflux det handlar om i så fall. Ofta har barnet svårt att sova då också, eftersom magsaften tränger upp i matstrupen och fräter. 

Varför inte prova med ersättning i stället? Spannmål i den åldern kan göra stor skada som barnet får leva med restenav livet. Vid 4 månader är rekommendationen att man kan låta bebisen slicka någon sås från ditt finger tex. Vid 6 månader att man kan börja ge någon tesked av någon mat/gröt/välling. 

• Vickan I

Låter lite som vår kille då. Hoppas det går bra. Det är hemskt när de kräks så att vikten dalar :(.

• aqua84

När dotter va ca 3,5 månader ville hon hänga vid bröstet o amma i flera timmar på kvällen..BVC sa då att vi kunde ge lite 4-månadersgröt utspädd med bröstmjölk en liten stund innan amningen..Vilket gjorde susen..ammade som "vanligt" sen och sov mkt bättr på natten.

• tomsfru
    pigglet skrev 2013-05-21 12:41:52 följande:
    Har hon haft kaskadkräkningar efter varje ammat mål? Men gröt 1 gång/dygn gör att hon inte kräks längre?
    Det vickan1 beskriver är väl reflux? att magmunnen inte slutet tätt och därför kommer maten upp. Gäller alla mål, speciellt flytande. Jag tror de vill konstatera att det är reflux det handlar om i så fall. Ofta har barnet svårt att sova då också, eftersom magsaften tränger upp i matstrupen och fräter. 

Varför inte prova med ersättning i stället? Spannmål i den åldern kan göra stor skada som barnet får leva med restenav livet. Vid 4 månader är rekommendationen att man kan låta bebisen slicka någon sås från ditt finger tex. Vid 6 månader att man kan börja ge någon tesked av någon mat/gröt/välling. 

ok, tack för tipset men jag har undersökt allt från reflux till komjölksallergi på bvc o de är inte säkra men de lutar åt att hon kanske bara e en kräkbebis men jag har fått ok med 4-mångröt från 4 mån med smakportioner innan, de visar sig vad de tycker där
  • tomsfru

förresten har jag bröstmjölk iblandat i gröten, kanske jag glömde nämna

• Maggimou

Låter inte bra alls faktiskt tycker jag!

Lös det på annat sätt. Ersättning! Mera amma! Trösta! Eller lev med att en liten bäbis inte är nöjd jämt?

En halv portion gröt gör nog mer skada än nytta. Även om ni inte märker skadan än.

Lycka till!

• Natulcien

Fast att vara gnällig och snuttig är ju väldigt vanligt hos en liten bebis. Det betyder ju inte att deras små magar behöver fast föda. Du bör nog snarast återgå till helamning.

• MajaVira
    tomsfru skrev 2013-05-21 12:52:32 följande:
    förresten har jag bröstmjölk iblandat i gröten, kanske jag glömde nämna
    Det spelar ingen större roll, att ge så små barn gröt kan ändå skada mage och tarmar.

Du borde nog läsa på om tillväxtfaser, de flesta bebisar har perioder där de vill amma mer eller mindre konstant - särskilt kvällstid.
Svar på tråden 1/2 portion gröt per dag till 3,5 månaders