• LängtanSåStor

KUB test hur gick det till för er?? :)

Ska göra KUB test nu på Måndag och är väldigt spänd. Mestadels för jag inte vet riktigt hur undersökningen går till. Kan ni som gjort ett sådant berätta hur det går till? Hur lång tid tar besöket? Gör man Vul eller vanligt UL? När de mätt nackspalten berättar de direkt eller sätter de sig vid datorn och räknar ut först?? :) Massa frågor :) Kram

• Svar på tråden KUB test hur gick det till för er?? :)
  • camomille

Hej, jag gjorde kub för någon vecka sedan och det tog ca 1 timme. Vanligt UL, hon mätte ett tag, från flera olika vinklar. Frågade mig lite frågor: typ vikt, rökning och tittade efter moderkakans placering ifall vi skulle behöva gå vidare med mkp. Sedan gick hon iväg och räknade i ca 10 minuter.
    När hon kom tillbaka fick vi svar direkt.

• LängtanSåStor

va spännande! fick ni bilder också? men vad var det som tog så lång tid? trodde de mätte nackspalten på 2-3 minuter?

• camomille

Ja, vi fick köpa bilder. Det tog tid för att bebben inte ville ligga still så det var svårt för bm att få någon bra bild på spalten. hon fick böka runt ganska rejält och till sist lyckades hon få till två bra bilder.

• Zayco

För oss tog det någon halvtimme, hon ställde samma frågor som ovan nämnde: vikt, rökning, kollar åldern och så mäter hon nackspalten och så, det var ett vanligt ultraljud och vi fick med oss flera bilder.  Jag hade gjort blodprovet innan så jag fick resultatet för kubtestet på plats

• LängtanSåStor
    Zayco skrev 2013-05-21 18:21:53 följande:
    För oss tog det någon halvtimme, hon ställde samma frågor som ovan nämnde: vikt, rökning, kollar åldern och så mäter hon nackspalten och så, det var ett vanligt ultraljud och vi fick med oss flera bilder.  Jag hade gjort blodprovet innan så jag fick resultatet för kubtestet på plats

Lite snabbare för er med andra ord! :) fick ni betala för bilderna eller fick ni köpa? Jag undrar också om det skulle ha funnits en chans att kanske filma lite med mobilen på själva skärmen eller får man film med? 
  • Solrosens
    LängtanSåStor skrev 2013-05-21 18:28:21 följande:
    Lite snabbare för er med andra ord! :) fick ni betala för bilderna eller fick ni köpa? Jag undrar också om det skulle ha funnits en chans att kanske filma lite med mobilen på själva skärmen eller får man film med? 

Hur menar du betala eller köpa bilderna, det är väl samma?
  • LängtanSåStor
    Solrosens skrev 2013-05-21 18:31:29 följande:

Hur menar du betala eller köpa bilderna, det är väl samma?

haha ja självklart haha :) Jag menade om de fick betala eller om de fick dom gratis! :)
  • Zayco
    LängtanSåStor skrev 2013-05-21 18:28:21 följande:

Ja precis men hon låg ganska rätt och bra, förutom att hon rörde sig så mycket haha. Vi fick bilderna på köpet, typ fyra stycken. Visste inte ens att man fick/kunde köpa bilder men

Du kan fråga ifall du får filma, min sambo frågade det på rutinultraljudet och han filmade hela tiden! Bra att klippa ur stillbilder ur det sen  
  • LängtanSåStor
    Zayco skrev 2013-05-21 18:45:22 följande:
    Ja precis men hon låg ganska rätt och bra, förutom att hon rörde sig så mycket haha. Vi fick bilderna på köpet, typ fyra stycken. Visste inte ens att man fick/kunde köpa bilder men

Du kan fråga ifall du får filma, min sambo frågade det på rutinultraljudet och han filmade hela tiden! Bra att klippa ur stillbilder ur det sen  

Tack Zayco :)
  • SuzR

Var där igår. Gick bra! Hade redan fyllt i en journal så vi pratade bara om vad som skulle hända och sen började hon kolla och mätte och tog ganska många bilder vi fick med oss hem plus en cd skiva med bilder. 2500:- kostade det för oss:(

• LängtanSåStor
    SuzR skrev 2013-05-21 18:52:41 följande:
    Var där igår. Gick bra! Hade redan fyllt i en journal så vi pratade bara om vad som skulle hända och sen började hon kolla och mätte och tog ganska många bilder vi fick med oss hem plus en cd skiva med bilder. 2500:- kostade det för oss:(

ojj 2500??? :O kubtestet här kostar 1500 kr (om man är under 35) så betalade ni verkligen 1000 kr för bilderna??
  • SuzR

Ja dom ingick liksom, det var inget val. Hela undersökningen kostade 2500. När jag var gravid förra gången kostade det 150 spänn men då gick jag till privat bm. Jag går till samma bm men saker och ting har förändrats här i Skåne/Malmö

• LFF

Gjorde KUB för några veckor sen. Tog en 45 minuter ungefär för två foster. BM gick igenom var för sig och mätte och fotograferade. Hade tagit blodprovet ett par veckor innan. När ultraljudsundersökningen var klar knappade hon in lite siffror i datorn i samma rum (hade ställt frågor om vikt, rökning etc innan) och några minuter senare fick vi resultatet för båda två. Fick även med oss bilder på de två små. Allt gratis, både undersökning och bilder. Bokade KUB via min BM på min MVC eftersom alla erbjuds KUB numera i Stockholms Läns Landsting (hade iofs uppfyllt ålderskriteriet ändå på 35+).

• Zayco
    LFF skrev 2013-05-22 13:09:30 följande:
    Gjorde KUB för några veckor sen. Tog en 45 minuter ungefär för två foster. BM gick igenom var för sig och mätte och fotograferade. Hade tagit blodprovet ett par veckor innan. När ultraljudsundersökningen var klar knappade hon in lite siffror i datorn i samma rum (hade ställt frågor om vikt, rökning etc innan) och några minuter senare fick vi resultatet för båda två. Fick även med oss bilder på de två små. Allt gratis, både undersökning och bilder. Bokade KUB via min BM på min MVC eftersom alla erbjuds KUB numera i Stockholms Läns Landsting (hade iofs uppfyllt ålderskriteriet ändå på 35+).
    Så var det för mig med! Det ingår i mitt landsting (Stockholm)
    SuzR skrev 2013-05-21 19:17:31 följande:
    Ja dom ingick liksom, det var inget val. Hela undersökningen kostade 2500. När jag var gravid förra gången kostade det 150 spänn men då gick jag till privat bm. Jag går till samma bm men saker och ting har förändrats här i Skåne/Malmö
    2500?? Här var det gratis! Förvånad 

• nillse

Gjorde KUB i Linköping (landstinget) och det kostade ingenting. Ville man ha bilderna så kostade dom 50kr. Alla blir erbjudna att göra KUB oavsett ålder

Svar på tråden KUB test hur gick det till för er?? :)