Anonym (30Julia) skrev 2013-05-21 12:45:55 följande:
Jag har lidit av depression (utmattning/förlossnings) i 5 månader men upplever att det börjar släppa.
Jag har tagit johannesört (trots amning) dagligen i 1 månad, hög dos b-vitaminer och har börjat med magnesium (mot ångesten) och även blivit rekommenderad d-vitaminer av läkare. Dessa plus dagliga promenader och träffa folk minst 1 gång i veckan OCH psykologkontakt 1 gång i veckan.
Det är mina tips till er som mår dåligt. Hur kämpar ni andra?
Depression är ofta enklare än man tror att komma ur. Det gäller bara att ändra sin syn på livet generellt och byta ut depressiva tankar och känslor mot positiva och livsbejakande.
Problemet som jag ser det är att det nästan blivit en "trend" att vara deprimerad idag, att inte uppskatta något i livet, att inte tycka något är speciellt kul.
Att ha intressen och givande fritidssysselsättningar ses i regel som något "töntigt" och något som man "står över". Och så länge man ser fritidsintressen som töntiga eller meningslösa så känns det kanske inte speciellt givande eller exalterande att syssla med sådant.
Som sagt det handlar i regel om att ändra sin syn på det mesta, och framför allt att inte låta sig påverkas av andras negativa eller depressiva attityder.
Själv har jag inte haft någon depression men däremot panikångest i flera år, och det är nästan motsatsen till depression, eftersom den som har panikångest ofta uppskattar livet och är rädd om det, medans det för den som är deprimerad kan kvitta vilket.
Sen spelar kosten stor roll också, men det vet du kanske redan. Ät nyttigt! Ge fan i chips, godis och annat ohälsosamt. Sluta röka. Ät mycket frukt och grönsaker. Gå ut och gå långa uppfriskande promenader. Håll dig aktiv så motar du bort de depressiva tankarna.
Ett aktivt liv och ett hälsosamt leverne är enligt mig det bästa botemdedlet mot depression!